Revitäänkö vai rakennetaanko?

On aika hoitaa tavallisten ihmisten asiat kuntoon. Keskustan vaihtoehto Orpon hallituksen politiikalle ja budjetiksi vuodelle 2024

Tutustu Keskustan vaihtoehtoon

Kutsu puoluekokoukseen 2024

Kutsu jäsenyhdistyksille 80. sääntömääräiseen puoluekokoukseen.  Kokous pidetään Jyväskylän Paviljongissa 14. – 16.6.2024.  Ennakkoilmoittautuminen avautuu huhtikuun alussa.

Lue kutsu kokonaisuudessaan

Keskusta on ratkaisuja etsivä sivistysliike

Aatteemme ja arvomme näkyvät kodeissa ja työpaikoilla joka päivä. Jokaisella on vapaus valita elämänsä suunta kaikkialla Suomessa. Tärkeintä on hyvä elämä tasapainossa luonnon kanssa.

Tutustu Keskustan tehtävään ja arvoihin ›

Liity Keskustan jäseneksi

Uusien ystävien, verkostojen ja mielenkiintoisen harrastuksen lisäksi saat:

• Mahdollisuuden vaikuttaa ja kouluttautua
  • Ajankohtaista tietoa
  • Mahdollisuuden toimia keskustalaisessa yhteisössä

Lue lisää ja liity

Eduskuntaryhmän viikkotiedote

Viikkari ilmestyy eduskunnan istuntokaudella perjantaisin. Viikkotiedotteen toimittaa Keskustan eduskuntaryhmän kanslia

Lue viikkotiedote täältä

Tuoreimmat uutiset

Annika Saarikko: En tavoittele jatkokautta puheenjohtajana  Olen saanut Keskustalta valtavasti. Ja kaiken, mitä olen osannut takaisin antaa – niin olen tehnyt. Kesäkuun puoluekokouksessa kapula siirtyy seuraavalle.
Keskustan uutiset ja kannanotot

Keskustalle tärkeitä asioita

piirroskuva äiti ja lapsi kävelevät reput selässä. Arki, Lapset

Ratkaisut

Keskusta on Suomen myönteisin puolue. Etsimme ja esitämme aina ratkaisuja. Haluamme pitää Suomen turvallisena maana, missä voi luottaa tulevaisuuteen ja uskaltaa perustaa perheen.
Mökki piirroskuva, savuava piippu.

Paikka

Meidät tunnetaan kotien, osaamisen, yrittäjyyden, hyvinvoinnin, kotimaisen ruuan ja vihreän talouden puolueena. Jokaisella kuuluu olla vapaus valita elämänsä suunta kaikkialla Suomessa.
Torikoju piirroskuva, marjamyynti.

Talous

Talous on ihmistä ja hänen hyvinvointiaan varten. Keskustalle on kunnia-asia pitää kestävästi huolta yhteisistä varoistamme lastemme takia. Yritysten luomilla työpaikoilla Suomi pärjää.

Uutiset

Keskustan puoluesihteeri Antti Siika-aho peräänkuuluttaa puolen miljardin kasvupakettia rakennusalalle ja maakuntien tukemiseen. Rahat Siika-aho ottaisi Orpon hallituksen ajamasta Turun tunnin junasta.
17.2.2024 / Uutiset
Annika Saarikko: En tavoittele jatkokautta puheenjohtajana
Olen saanut Keskustalta valtavasti. Ja kaiken, mitä olen osannut takaisin antaa - niin olen tehnyt. Kesäkuun puoluekokouksessa kapula siirtyy seuraavalle. En tavoittele jatkokautta puheenjohtajana.
15.2.2024 / Uutiset
Annika Saarikko:   Orpon hallituksen talouspolitiikassa neljä isoa virhettä. Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko pitää Orpon hallituksen kehysriihen valmistautumista poikkeuksellisena.
Hallituksen ohjelmalta vaikuttaa pohja pudonneen. Ihmisten elämisen kustannuksia arjessa ei ole saatu pienennettyä, vaikka vaaleissa niin hallituspuolueet lupasivat. Myöskään velkaantuminen ei ole loppumassa, toisin kuin vaaleissa luvattiin.
10.2.2024 / Uutiset

Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Suomenmaa

Suomenmaa.fi

Keskusta Facebookissa

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
4 päivää sitten

Keskustan linja työmarkkinakysymykseen on selvä. Työelämää pitää uudistaa yhdessä sopien. Nyt kyse ei ole itse asiasta – suomalaisesta työstä ja yrittämisestä. Kyse on valtataistelusta.

Kuuntele koko puhe videolta! 🍀

4 päivää sitten

”Suomi ei nyt mene eteenpäin. Tässä risteyksessä suma seisoo ja junttura vain pahenee. Oikealla on hallituksen tiejyrä, joka ei liikahda mihinkään.

Vasemmalla tien tukkii Hakaniemen soppatykki, johon demarit ovat uponneet päätä myöten. Eihän sieltä näe työelämän tähän päivään. Eikä etenkään tulevaisuuteen.

Lopultahan kyse ei ole itse asiasta – suomalaisesta työstä ja yrittämisestä. Kyse on valtataistelusta.”

Keskustan kansanedustaja Tuomas Kettunen patisteli eduskunnassa hallitusta ja Hakaniemeä isänmaan asialle ja sovinnon tielle. Maan talous laskee, eikä hallitus toimi. Jo 300 000 ihmistä on työttömänä ja viimeisen vuoden aikana 3300 yritystä on mennyt konkurssiin.

Suomi pitää saada nousun tielle, mutta ensin tähän maahan pitää saada aikaan sopu. Muuten ihmisten arki käy vain hankalammaksi ja talouden alamäki jyrkkenee.

Lue Keskustan ryhmäpuheenvuoro nettisivuiltamme. Linkki kommenteissa.🍀

Lue Keskustan ryhmäpuheenvuoro nettisivuiltamme. Linkki kommenteissa.🍀
1 viikko sitten

Puoluesihteeri Antti Siika-aho: Orpo ja Purra rakentavat historian kalleinta siltarumpua

Hallitus jätti rakennusalan konkurssiaallon kouriin, eikä itäiselle ja pohjoiselle Suomelle ole luvattu muuta kuin juhlapuheita. Hallituksen saamattomuuden seurauksena ihmisiltä menevät työpaikat ja firmat alta. Orpon ja Purran toimettomuuteen tarvitaan ryhtiliike nopeasti.

Rakennusalalle ja maakuntiin tarvitaan puolen miljardin kasvupaketti, jotta pelastetaan työpaikat ja firmat.

Rakennusalalle tarvitaan vähintään 300 miljoonaa euroa ja maakuntien kasvun tukemiseen vähintään 160 miljoonaa euroa lisärahoitusta. Tukea tarvitaan muun muassa perusväylien parantamiseen ja laajakaistayhteyksien rakentamiseen.

Rakennusalan ja maakuntien kasvupaketti voidaan rahoittaa Turun tunnin junaan varatulla 460 miljoonalla eurolla. Orpon ja Purran ajama junahanke on asiantuntijoiden mukaan kannattamaton ja onhan se symboli hallituksen piittaamattomuudesta maakuntien Suomea kohtaan.

Orpo ja Purra jakavat vauraille valtavat veronalennukset ja istuttavat tuloeliitin miljardijunan kyytiin, samalla kun maakuntien väki jätetään taivaltamaan roudan rikkomia teitä. Orpon kotiseudulle rakennetaan historiallisen hinnakasta siltarumpua tavallisen tienkäyttäjän kustannuksella.

Koko Suomen kasvupaketin tueksi ovat kaikkien puolueiden edustajat tervetulleita. Nimittäin Kokoomuksessa ja perussuomalaisissa on monia vaikuttajia, jotka eivät hyväksy maakuntien suomalaisten unohtamista ja Orpon ja Purran satumaisen kallista junailua Turkuun. Heidän tukensa Keskustan kasvupaketille on nyt erityisen tärkeää, jotta eurot saadaan kohdennettua reilusti koko Suomen hyväksi.

1 viikko sitten

Annika Saarikko kertoi tänään odottavansa kolmatta lasta ja ettei hae jatkokautta puolueen puheenjohtajana.

Lämpimät onnittelut tulevasta perheenlisäyksestä Annika! 🍀💚

Lämpimät onnittelut tulevasta perheenlisäyksestä Annika! 🍀💚

PUHEENJOHTAJUUDEN PÄÄTÖS JA KESÄVAUVA

Olen saanut johtaa Keskustaa kohta neljän vuoden ajan.

Kaikkiaan vastuutehtäväni Keskustan johdossa alkoivat jo liki 14 vuotta sitten, varapuheenjohtajaksi valinnasta Lahden puoluekokouksessa vuonna 2010.

Kesäkuun puoluekokouksessa kapula siirtyy seuraavalle. En tavoittele jatkokautta puheenjohtajana. Nyt on hyvä ja oikea aika väistyä tehtävästä.

Oma vuoroni johtaa tätä rakasta kansanliikettä sattui poliittisesti haastavaan aikaan, ääripäistyvän politiikan aikakauteen. Vuosiin mahtui paljon eivätkä kaikki omat tai muiden odotukset täyttyneet. Sellaista politiikassa joskus on.

Seison tärkeimpien isänmaan valintojemme takana: Suomen johtaminen läpi globaalin pandemian ja maan vieminen puolustusliitto Naton jäseneksi olivat välttämättömiä ja ne johdimme onnistuneesti maaliin. Seison myös sen valinnan takana, että vaalitappion jälkeen paikkamme oli oppositiossa - se oli kansan viesti Keskustalle.

Ratkaisuni taustalla on myös perheemme elämään liittyviä iloisia asioita. Ne ovat myös syy kertoa puheenjohtajuuden luopumisen päätöksestä jo nyt.

Jos kaikki sujuu hyvin, perheeseemme syntyy heinäkuun puolivälissä kolmas lapsi. Raskaus on nyt lähestymässä puoltaväliä. Hän on toivottu pikkusisarus nyt 4-ja 9-vuotiaille pojillemme. Voin toistaiseksi hyvin ja pyrin hoitamaan mahdollisuuksien mukaan kauteni loppuun täysimääräisesti. Jään perhevapaalle eduskuntatyöstä kevätkauden päätteeksi.

Olen saanut vaativien, poliittisten tehtävien kanssa rinnakkain perustaa perheen ja elää hyvää arkea läheisteni kanssa. Olen siitä onnellinen.

Toivon, että ratkaisuni on voinut ja voi toimia rohkaisuna myös muille perheestä tai vielä yhdestä lapsesta haaveilevalle. Lapset ovat suuri lahja - ja perhe elämäni tärkein asia.

Työ puheenjohtajana jatkuu yhä kesäkuun puoluekokoukseen asti. Sitä ennen käydään muun muassa tärkeät EU-vaalit.

Kun vajaa vuosi sitten eduskuntavaalien jälkeen päätin jatkaa puheenjohtajakauteni loppuun, taustalla oli halu rauhoittaa tilanne ja siirtää puolue oppositiotaipaleelle - omalle keskustalaiselle linjalle. Sillä polulla me nyt olemme.

Olen vakuuttunut siitä, että seuraajani saa luotsata keskustaa lisääntyvän luottamuksen tuulessa. Toivon, että tehtävä kiinnostaa monia upeita poliitikkojamme.

Jatkan rakastamani kansanliikkeen palveluksessa uudessa roolissa kesän kokouksen jälkeen, aatesisarteni- ja veljieni rinnalla. Siirryn riviin tätä kokemusta rikkaampana ja sen muokkaamana.

1 viikko sitten

Seuraa suoraa lähetystä tiedotustilaisuudesta Yle Areenasta. Linkki kommeteissa! ... Näytä enemmänNäytä vähemmän

Onko verokarhu ystävämme?

Verot ovat Suomessa jo tapissa. Verotetaanko Suomi hengiltä? Mitä veroille pitäisi tehdä, kun taloutta laitetaan kuntoon? Näihin ja muihin ajankohtaisiin talous- ja veroasioihin haetaan ratkaisuja Keskustan eduskuntaryhmän järjestämässä puhe- ja keskustelutilaisuudessa. Tervetuloa linjoille.

1 viikko sitten

Hyvää ystävänpäivää! Kuuntele videolta puheenjohtaja Annikan ja puoluesihteeri Antin ystävänpäiväterveiset. 💚

Tule mukaan ystäväksi Keskustaan! Lue lisää ja liity mukaan verkkosivuillamme. 🍀

#keskusta #ystävänpäivä

2 viikkoa sitten

"Tämä maa on liian arvokas riideltäväksi rikki.

Voisimmeko yhdessä viedä eteenpäin edes joitain suurimpia asioita, jotka vaikuttavat Suomen pärjäämiseen?

Että ihmisillä on töitä. Että talous saadaan kasvuun ja kuntoon. Että hoitoon pääsee ja hoivaa saa.

Että tässä maassa uskaltaa perustaa perheen ja suunnitella omaa ja läheisten tulevaisuutta.

Me voimme vielä yhdessä muuttaa Suomen suunnan."

Eduskunnassa keskustellaan tänään hallituksen kevään politiikasta. Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko peräänkuulutti hallitukselta virheidensä tunnistamista, yhteistyöhön tarttumista ja toivon luomista.

Lue puheenvuoro nettisivuiltamme. Linkki kommenteissa. 🍀
... Näytä enemmänNäytä vähemmän

Tämä maa on liian arvokas riideltäväksi rikki.

Me voimme vielä yhdessä muuttaa Suomen suunnan.

Lue puheenvuoro nettisivuiltamme. Linkki kommenteissa.  🍀Image attachmentImage attachment
Lataa lisää

Pidä kiinni Keskustan uutisista ja ajatusmaailmasta