Suomalaisilla on oikeus omaan kotiin

Keskustalainen puheenvuoro asuntopolitiikasta

Keskustan tuore asumislinjaus tavoittelee yhä useammalle omistusasumisen mahdollisuutta, asumisen kustannusten hillitsemistä, sekä ekologisempaa ja väljempää asumista. Asuntopolitiikan suuntaa on käännettävä palvelemaan paremmin tavallisten suomalaisten tarpeita sijoitusbisneksen tarpeiden sijaan. Luontoläheistä ja ympäristöystävällistä asumista keskusta lisäisi niin, etteivät asumisen kustannukset nouse. Lisää tietoa saat lukemalla keskustalaisen puheenvuoron asuntopolitiikasta ”Suomalaisilla on oikeus omaan kotiin”.

Suomalaisilla on oikeus omaan kotiin ›

Voimaa ja elinvoimaa omasta maasta – koko maahan

Keskustan energialinjaus

Suomen Keskusta on uusinut energiapoliittiset linjauksensa. Keskusta tavoittelee kotimaisen uusiutuvan energian ja ydinenergian lisäämistä, ottaa tiukan linjan poukkoilevaan EU-sääntelyyn ja vauhdittaisi energiainvestointien luvitusta. Oma energia on Keskustan mukaan vapautta ja vaurautta.

Keskusta tähdentää, että siirtymä fossiilista polttoaineista puhtaisiin ja kotimaisiin uusiutuviin polttoaineisiin edellyttää vahvaa aluepolitiikkaa. Suomen tulee olla kauttaaltaan elinvoimainen niin, että koko maassa on osaavaa työvoimaa ja koulutusmahdollisuuksia, työnteon ja yrittämisen edellytyksiä, kunnossa olevat liikenne- ja tietoliikenneyhteydet ja toimivat lähi- ja peruspalvelut.

Voimaa ja elinvoimaa omasta maasta – koko maahan ›

Suomesta Pohjoismaiden houkuttelevin työmarkkina-alue osaajille

Keskustan linjaus työperäisen maahanmuuton lisäämiseksi

Suomen ja suomalaisten menestys perustuu työlle. Kautta maan kasvavaan työvoimapulaan avuksi tarvitaan toimia mm. koulutuksen, perheiden pärjäämisen ja työperäisen maahanmuuton edistämiseksi.

Keskusta haluaa lisätä työperäistä maahanmuuttoa, jotta työlle löytyisi yhä useammin tekijä. Haluamme saada Suomessa opiskelevat osaajat jäämään tänne töihin sekä houkutella ulkomaisia työntekijöitä valitsemaan Suomen. Tässä on onnistuttava, jotta voimme turvata hyvinvointiyhteiskunnan ja suomalaisten pärjäämisen myös tulevaisuudessa.

Suomesta Pohjoismaiden houkuttelevin työmarkkina-alue osaajille ›

Maailman houkuttelevin työelämä 2030

Keskustan työelämälinjaus

Kohti maailman houkuttelevinta työelämää!

Keskustan työelämälinjauksen ytimessä ovat luottamuksen vahvistaminen, työnteon esteiden purkaminen ja toimeliaisuuden lisääminen sekä turvallinen työelämä ja uusi työelämäkulttuuri. Keskustan työelämälinjaus sisältää monia konkreettisia esityksiä työelämän parantamiseksi Suomessa.

Maailman houkuttelevin työelämä 2030 ›

Keskustan sivistyspakka

Keskustan sivistyspoliittinen linjaus

Keskustan sivistyspoliittisen linjauksen ytimessä ovat sivistyksen saavutettavuus, ammattitaidon kunnianpalautus, elämänmittainen oppiminen ja suomalaisen kulttuurin taitekohta. Keskusta huolehtii siitä, että sivistyksestä ei tule vain harvojen oikeutta esimerkiksi postinumeron, elämänvalintojen, iän tai kansalaisuuden perusteella.

Keskustan sivistyspakka (pdf) ›

Lähikoululisä käyttöön ja koulumatka-ajat kuriin

Keskustan lähikoulumalli

Keskusta on julkaissut oman lähikoulumallinsa Lappeenrannan puoluekokouksessa. Keskustan lähikoulumalli sisältää toimenpiteitä niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti toteutettavaksi. Malli ottaa kantaa myös siihen, miten lähikoulujen toiminta voidaan turvata taloudellisesti.

Lähikoulumalli (pdf) ›

Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta

Keskustan luontolinjaus

Fossiilisiin polttoaineisiin perustuva talous, ekosysteemien ryöstökäyttö ja elävän maan rakentaminen infraksi heikentävät maapallon elämää ylläpitävää järjestelmää. Ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Meidän on luotava uusiutuvista ja uudistuvista luonnonvaroista elävä yhteiskunta.

Luontolinjaus (pdf)

Keskustan ulko- ja turvallisuuspoliittinen linjaus

Linjaus päivitetään syksyn 2022 aikana.

Kohti väljempää Suomea

Keskusta esittää uudistuksia, joilla yhä useammalle suomalaiselle mahdollistetaan vapaus valita opiskelu-, työ- ja asuinpaikkansa toiveidensa mukaan. Kohti väljempää Suomea -vaihtoehdossaan puolue tuo esiin konkreettisia toimenpiteitä väljemmän ja hajautetumman Suomen aikaansaamiseksi.

Kohti väljempää Suomea (pdf)

Lisää vauvoja ja aktiivisia ikäihmisiä Suomeen

Väestöpolitiikka on noussut keskusteluun Suomen heikkenevän huoltosuhteen ja alenevan syntyvyyden vuoksi. Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko sekä eduskuntaryhmän varapuheenjohtajat Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila esittelivät keskustalaisia avauksia 19.3. pidetyssä tilaisuudessa.

Lisää vauvoja ja aktiivisia ikäihmisiä Suomeen (pdf)

Kohti uutta alkua

– Keskustan ratkaisuesityksiä kotitalouksien ja yritysten ylivelkaantumiseen

Lähtökohtaisesti velka on hyvä renki, mutta huono isäntä. Kotitalouksien velkaantuneisuus ja maksuhäiriöiden määrä on jatkanut kasvuaan. Myös yritykset voivat ylivelkaantua monista syistä. Keskusta esittää linjauksessaan toimenpidesuosituksia kotitalouksien ja yritysten velkakysymysten ratkaisemiseksi sekä nopealla aikataululla että keskipitkällä aikavälillä.

Kohti uutta alkua (pdf)

EtusivuPolitiikkammePolitiikkalinjaukset 2019-2023