Maailman houkuttelevin työelämä 2030

Keskustan työelämälinjaus

Kohti maailman houkuttelevinta työelämää!

Keskustan työelämälinjauksen ytimessä ovat luottamuksen vahvistaminen, työnteon esteiden purkaminen ja toimeliaisuuden lisääminen sekä turvallinen työelämä ja uusi työelämäkulttuuri. Keskustan työelämälinjaus sisältää monia konkreettisia esityksiä työelämän parantamiseksi Suomessa.

Maailman houkuttelevin työelämä 2030

Keskustan sivistyspakka

Keskustan sivistyspoliittinen linjaus

Keskustan sivistyspoliittisen linjauksen ytimessä ovat sivistyksen saavutettavuus, ammattitaidon kunnianpalautus, elämänmittainen oppiminen ja suomalaisen kulttuurin taitekohta. Keskusta huolehtii siitä, että sivistyksestä ei tule vain harvojen oikeutta esimerkiksi postinumeron, elämänvalintojen, iän tai kansalaisuuden perusteella.

Keskustan sivistyspakka (pdf)

Lähikoululisä käyttöön ja koulumatka-ajat kuriin

Keskustan lähikoulumalli

Keskusta on julkaissut oman lähikoulumallinsa Lappeenrannan puoluekokouksessa. Keskustan lähikoulumalli sisältää toimenpiteitä niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti toteutettavaksi. Malli ottaa kantaa myös siihen, miten lähikoulujen toiminta voidaan turvata taloudellisesti.

Lähikoulumalli (pdf)

Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta

Keskustan luontolinjaus

Fossiilisiin polttoaineisiin perustuva talous, ekosysteemien ryöstökäyttö ja elävän maan rakentaminen infraksi heikentävät maapallon elämää ylläpitävää järjestelmää. Ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Meidän on luotava uusiutuvista ja uudistuvista luonnonvaroista elävä yhteiskunta.

Luontolinjaus (pdf)

Keskustan ulko- ja turvallisuuspoliittinen linjaus

Linjaus päivitetään syksyn 2022 aikana.

Kohti väljempää Suomea

Keskusta esittää uudistuksia, joilla yhä useammalle suomalaiselle mahdollistetaan vapaus valita opiskelu-, työ- ja asuinpaikkansa toiveidensa mukaan. Kohti väljempää Suomea -vaihtoehdossaan puolue tuo esiin konkreettisia toimenpiteitä väljemmän ja hajautetumman Suomen aikaansaamiseksi.

Kohti väljempää Suomea (pdf)

Joutsen

Sumusta valoon – Kohti vauraampaa Suomea

Puolue on julkistanut talous- ja yhteiskuntapoliittisen linjauksensa hallituksen puoliväli- ja kehysriiheen: ”Sumusta valoon – Kohti vauraampaa Suomea”. Keskusta katsoo, että koronan jälkeinen Suomi voi olla entistä parempi, vaikka ajatus juuri nyt tuntuu pandemian keskellä kaukaiselta.

Kohti vauraampaa Suomea (pdf)

Lisää vauvoja ja aktiivisia ikäihmisiä Suomeen

Väestöpolitiikka on noussut keskusteluun Suomen heikkenevän huoltosuhteen ja alenevan syntyvyyden vuoksi. Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko sekä eduskuntaryhmän varapuheenjohtajat Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila esittelivät keskustalaisia avauksia 19.3. pidetyssä tilaisuudessa.

Lisää vauvoja ja aktiivisia ikäihmisiä Suomeen (pdf)

Kohti uutta alkua

– Keskustan ratkaisuesityksiä kotitalouksien ja yritysten ylivelkaantumiseen

Lähtökohtaisesti velka on hyvä renki, mutta huono isäntä. Kotitalouksien velkaantuneisuus ja maksuhäiriöiden määrä on jatkanut kasvuaan. Myös yritykset voivat ylivelkaantua monista syistä. Keskusta esittää linjauksessaan toimenpidesuosituksia kotitalouksien ja yritysten velkakysymysten ratkaisemiseksi sekä nopealla aikataululla että keskipitkällä aikavälillä.

Kohti uutta alkua (pdf)

EtusivuPolitiikkammePolitiikkalinjaukset 2019-2023