Jonna Haavisto, Karvia

Koulutukseltani olen nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja, sosionomi (amk) ja kulttuurituottaja (yamk).
Julkisesta viranhoidosta minulla on yli 20 vuoden kokemus sekä kunnallistason luottamustoimista lautakuntatyöskentelystä kokemusta rivijäsenenä, varapuheenjohtajana sekä puheenjohtajana toimimisesta. Olen tehnyt kunnallispolitiikkaa hyvinvoinnin ja vapaa-ajan saralla usean vuoden ajan.
Keskustan riveissä olen ollut mukana pääasiassa Keskustanaisten toiminnassa, josta kokemusta löytyy puheenjohtajuudesta paikallis- ja piiritasolta. Olen toiminut myös jäsenenä Suomen Keskustanaisten hallituksessa.

Olen toiminut useissa eri järjestöissä erilaisissa rooleissa. Minulla on kokemusta EU-hankkeiden toteuttamisesta. Koulutan mielelläni myös esiintymistaidoissa ja kokoustekniikassa. Vahvuuteni ovat myös tietotekniset taidot, sosiaalinen media sekä valokuvaus. Tapahtumatuotanto on erittäin tuttua.

Koulutusalue: Etelä-Pohjanmaa, Pirkanmaa, Satakunta

Arttu Karila, Jyväskylä

Olen 30-vuotias keskusta-aktiivi Keski-Suomesta. Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri ja ammatiltani yliopistonopettaja.

Puolueessa olen toiminut liki kaikilla tasoilla – paikallisyhdistyksistä aina puolueen työvaliokuntaan asti. Työkokemusta politiikan parista olen saanut Keskustaopiskelijoiden puheenjohtajana, kansanedustajan avustajana ja ministerin erityisavustajana. Tällä hetkellä toimin Jyväskylän kunnallisjärjestön puheenjohtajana.
Erityinen harrastuneisuuteni liittyy ohjelmatyöhön ja sivistyspolitiikkaan; miten jäsenten osaaminen saataisiin hyödynnettyä politiikan teossa ja muodostettua yhteinen näkemys keskustan ajamasta politiikasta? Näiden asioiden äärelle toivon, että päästään useasti myös tulevissa koulutuksissa.

Koulutusalue: Keski-Suomi

Maritta Mynttinen, Hirvensalmi

Terveystieteiden maisteri (terveyshallintotiede, hallinto-oikeus), terveydenhoitaja AMK, sairaanhoitaja AMK, kätilö. Opintoja yhteiskuntapolitiikasta ja johtamisesta. Lisäksi eri järjestöjen koulutuksia (muun muassa järjestötoiminta, ohjaaminen, kokoustekniikka, kirjanpito, tietotekniikka (Microsoft-ohjelmat), kuvankäsittely, Canva, Instagram, Facebook, Erätauko)

Olen kouluttanut pääsääntöisesti sosiaali- ja terveydenhuollon opiskelijoita ja ammattilaisia ja ohjannut terveydenhuollon palvelujen käyttäjiä. Olen toiminut muun muassa Keskustan kunta- ja aluevaalikouluttajana. Erilaisten tapahtumien järjestämisestä olen hankkinut vuosien aikana kokemusta.

Keskustan toiminnassa yli 20 vuoden ajan paikallisyhdistyksessä, kunnallisjärjestössä ( sihteerinä 14v.), piirihallituksessa (varapj, jäsen), puoluevaltuuston jäsen. Keskustan Hyvinvoinnin ja terveysedistämisen työryhmän jäsen (2017-18) Suomen Keskustanaisten hallituksen jäsen, Etelä-Savon piirin pj. Vesaisten keskusliiton hallituksen jäsen (vv 17-19), piirin pj (vv 14-18). Kansanedustajaehdokas 2019, 2023 ja Europarlamenttiehdokas 2019.

Lisäksi toiminut muun muassa opiskelijayhdistyksessä, urheilu- ja kyläyhdistyksessä (sihteeri, hankehakemukset) ja tiehoitokunnassa (kirjanpito, laskutukset). Nuorena toiminut Vesaisten kerhonohjaajana ja 4H-toiminnassa mukana.

Koulutusalue: Etelä-Savo, Itä-Savo, Karjala, Keski-Suomi, Kymenlaakso, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Päijät-Häme, Uusimaa

Jaana Niemi, Heinola

Päijät-Hämeen Keskustanaisten toiminnanjohtaja ja Suomen Keskustanaisten Järjestösuunnittelija, Keskustan Heinolan kunnallisjärjestön puheenjohtaja ja Keskustan Päijät-Hämeen piirin piirihallituksen jäsen. Mukana kunnan ja seurakunnan luottamustoimissa sekä MTK Heinolassa. Innostunut ja kiinnostunut oppimaan koko ajan lisää ja jakamaan tietoa.

Tehnyt järjestökoulutusta, mm. johtokunnille ja hallituksille. Hallitsen järjestötyön ja Keskustan rakenteet ym. Olen kuntavaalien alla kouluttanut oman kunnan ehdokkaita ja ollut eduskuntavaaleissa ehdokkaan tukena. Teams, zoom, facebook-livet tullut tutuksi työn kautta. Olen tehnyt Canvalla kuvia someen, lehti-ilmoituksia ja vaalimainoksia

Koulutusalue: Päijät-Häme, voit kysyä myös koko Suomen alueelle

Heidi Nordman, Vihti

Sydämeni sykkii erityisesti järjestötyölle ja kampanjoinnille. Aktiivitoimijana olen ollut puolueessa pian 10 vuotta ja ehtinyt toimimaan monissa eri rooleissa aina paikallisyhdistyksistä piiritasolle. Toimin aiemmin myös Keskustanaisten Uudenmaan piirin toiminnanjohtajana. Tällä hetkellä olen kuntayhdistyksen puheenjohtaja. Joitain vuosia sitten olin mukana prosessissa, jossa paikallisyhdistykset kunnassamme lakkautettiin ja tilalle perustettiin aktiivisesti koko alueen toimijoita yhdistävä kuntayhdistys.

Vuodesta 2015 alkaen olen toiminut vaalipäällikkönä kaikissa vaaleissa joko yhdistyksien puolesta tai ehdokkaan henkilökohtaisena vaalipäällikkönä. Olen kirjoittanut vastuullisesta vaalikampanjoinnista mm. Hämeen ammattikorkeakoulun asiantuntija blogiin.

Siviilityössäni verkkovalmentajana koulutan mm. käyttämään erilaisia digitaalisia alustoja ja koulutukseltani olen hevosliiketalouden tradenomi.

Keskustan toimijoita olen kurssittanut, toteuttaen mm. Canva -koulutuksia. Kampanjointiin liittyvät teemakoulutukset, verkkoalustojen käyttö, sisällöntuotanto verkkoon ja järjestöväen koulutus mm. yhdistyksien sihteerien kouluttaminen järjestyy sovitusti niin etänä kuin paikan päälläkin.

Koulutusalue: Helsinki, Uusimaa, Etelä-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Satakunta, Varsinais-Suomi

Jaakko Pelimanni, Tornio

Ylioppilas, opistoupseerin alempi, ylempi ja jatkotutkinto (kapt evp), kasvatustieteen, yhteiskuntapolitiikan sekä työ- ja organisaatiopsykologian opintoja (JoY), opettajan pedagoginen pätevyys (Haaga-Helia AMK), Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto (Lappia Ammattiopisto).

Opetuksen, opetuksen suunnittelun ja kouluttamisen kokemus Raja- ja Merivartiokoulu Imatra ja Espoo yli 10 vuotta (Oppiainevastaava, kurssinjohtaja, opettaja). Kansainvälinen kouluttaja Turkin Poliisiakatemia, Ankara sekä Suomen Pekingin suurlähetystö (Lähetystöneuvos, yhdyshenkilö): Finnairin ja Suomen edustustojen kouluttaminen Kiinassa, Etelä-Koreassa, Japanissa, Singaporessa, Vietnamissa ja Thaimaassa. Vesaiset, Keskustanuoret, sitten 35 vuotta virkamiehenä eikä mahdollisuutta poliittiseen toimintaan, 55- vuotiaana takaisin Keskustaan. Keskustan Tornion kunnallisjärjestön puheenjohtaja, Peräpohjolan piirihallituksen jäsen, Tornion varavaltuutettu, tarkastuslautakunnan jäsen ja lautamies.

Vojakkalan Erä ry puheenjohtaja, Tornion Kylienneuvoston puheenjohtaja, Original Lapland ry varapuheenjohtaja, Tornion Reserviupseerit ry hallituksen jäsen (koulutuspäällikkö) ja Tornion 4H hallituksen jäsen.
Maaseutuyrittäjä (ravintola-, majoitus- ja ohjelmapalvelutoiminta).

Koulutusalue:
Helsinki, Uusimaa, Kainuu, Lappi, Peräpohjola, Pohjois-Pohjanmaa

Kai Puro, Helsinki

Kauppatieteiden maisteri, johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto (järjestöjohtajalinja).
Kokemusta Keskustasta 20 vuotta talkoolaisena ja 8 vuotta ehdin toimia Keskustan piirin toiminnanjohtajana tai vastaavissa tehtävissä muulla nimikkeellä. Myös kokemusta nuorten toiminnanjohtajuudesta.

Koulutusalue: Lappi, Peräpohjola, Etelä-Häme, Helsinki, Uusimaa, etäkoulutukset kaikissa piireissä

Anne Sipola, Kemi

Agrologi AMK, Taloushallinnon ammattitutkinto, Erityispedakogiikan approbatur.

Pidän ja koen olevani järjestöihminen. Puheenjohtajana Kemin Keskustassa sekä Peräpohjolan piirihallituksessa jäsen. Toiminut myös kuntavaltuutettuna ja seurakunnan luottamustehtävissä. Useissa eri järjestöissä vuosien varrella toiminut eri rooleissa, yhdistänyt yhdistyksiä, muodostanut kuntayhtymää.

Harrastuksiani Lions työ, käsityöt ja tietysti Keskustan Kemin ky:n toiminta.

Koulutusalue: Lappi, Peräpohjola, Pohjois-Pohjanmaa

Heidi Tanhua, Virrat

Koulutukseni on KTM, pääaineena johtaminen. Olen yrittäjä ja teen liikkeenjohdon konsultointia, yritysstrategioita, organisaatiouudistuksia sekä rahoitus- ja muuta neuvontaa yrityksille. Kunnille olen tehnyt strategiatyötä, organisaatiouudistuksia sekä henkilöstöhallinnon johtamiseen liittyvää konsultointia, samoin yhdistyksille. Tällä hetkellä toimin myös va.toimitusjohtajana AhlmanEdussa. Keskustalainen olen ollut aina, 2019 toimin Pirkanmaan piirin varapuheenjohtajana ja tällä hetkellä aluevaltuuston varavaltuutettuna. Koulutuksia, työpajat ja sparrauskeskustelut kuuluvat myös palveluihini. Lisätietoja www.heiditanhua.fi

Koulutusalue: Etelä-Häme, Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsinki, Uusimaa, Itä-Savo, Kainuu, Karjala, Keski-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Kymenlaakso, Lappi, Peräpohjola, Pirkanmaa, Pohjois-Karjala, Pohjois-Pohjanmaa, Pohjois-Savo, Päijät-Häme, Satakunta, Varsinais-Suomi

Ira Toppinen, Siikalatva

Minulla on pitkä kokemus kouluttamisesta, erityisesti työelämästä. Olen Siikalatvan kuntayhdistyksen pj., Pohjois-Pohjanmaan piirin hallituksessa, Vesaisten keskusliiton hallituksen jäsen ja Pohjois-Pohjanmaan Vesaisten hallituksessa. Kuntapolitiikka on tuttua viranhaltijan ja luottamushenkilön näkökulmasta, olen toiminut valtuutettuna ja kunnanhallituksen jäsenenä, toimin myös koulutuskuntayhtymän tarkastuslautakunnan puheenjohtajana. Olen ollut itse ehdolla kunta- ja aluevaaleissa. Teen viestintää myös työn puolesta, joten some-maailma on myös tuttu.

Koulutusalue: Pohjois-Pohjanmaa

Teija Itkonen-Brilli, Iisalmi

Vuoden 1992 vaaleista alkaen olen ollut mukana Keskustassa ja kuntapolitiikassa mm kaupungin valtuusto (nyt 13.v ) ja hallitus, tekninen lautakunta (nyt 17.v), SOTE:n tarkastuslautakunta. Työkokemus: olen toiminut 20 vuotta päiväkodissa opettajana, vuodesta 2009 osatyökykyisten ja nuorten parissa, tällä hetkellä palvelupäällikkönä työvalmennussäätiössä. Olen vetänyt mm työnhakukoulutuksia ja ollut tuntiopena Ylä-Savon koulutuskuntayhtymässä kasvatus-, kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelualan opiskelijoille. Koulutustausta: lastentarhanopettaja, kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelun eat, työkykykoordinaattori.

Koulutusteemojani ovat olleet mm. ryhmäytyminen, minäkäsitys ja persoonallisuus, sosiaaliset taidot ja omien vahvuuksien etsintä, stressi ja sen hallinta, työelämän pelisäännöt, vuorovaikutustaidot, rooliodotukset, sanaton viestintä, erilaiset valmennustyylit ja -menetelmät, etävalmennus.

Koulutusalue: koko Suomi

EtusivuKouluttajat