Jonna Haavisto, Karvia

Koulutukseltani olen nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja, sosionomi (amk) ja kulttuurituottaja (yamk).
Julkisesta viranhoidosta minulla on yli 20 vuoden kokemus sekä kunnallistason luottamustoimista lautakuntatyöskentelystä kokemusta rivijäsenenä, varapuheenjohtajana sekä puheenjohtajana toimimisesta. Olen tehnyt kunnallispolitiikkaa hyvinvoinnin ja vapaa-ajan saralla usean vuoden ajan.
Keskustan riveissä olen ollut mukana pääasiassa Keskustanaisten toiminnassa, josta kokemusta löytyy puheenjohtajuudesta paikallis- ja piiritasolta. Olen toiminut myös jäsenenä Suomen Keskustanaisten hallituksessa.

Olen toiminut useissa eri järjestöissä erilaisissa rooleissa. Minulla on kokemusta EU-hankkeiden toteuttamisesta. Koulutan mielelläni myös esiintymistaidoissa ja kokoustekniikassa. Vahvuuteni ovat myös tietotekniset taidot, sosiaalinen media sekä valokuvaus. Tapahtumatuotanto on erittäin tuttua.

Koulutusalue: Etelä-Pohjanmaa, Pirkanmaa, Satakunta

Urho Haho taustalla rantaviiva

Urho Haho, Oulu

Toimin tällä hetkellä yrittäjänä. Osaamiseni on videoviestinnässä ennen kaikkea Youtubessa ja TikTokissa. Puolueen luottamustoimissa olen Oulun Keskustan kunnallisjärjestön puheenjohtajana. Koulutusteemani tulevat keskittymään videoviestintään ja sen kehittämiseen.

Karoliina Harjuoja, Tornio

Olen äiti, puoliso, kaupunginvaltuutettu ja opettaja Torniosta. Opettajuuden myötä minulla on luontainen ote koulutusten järjestämiseen ja pedagogiikkaan. Esiintyminen ja vuorovaikutus kuulijakunnan kanssa ovat olleet työni ja myös harrastustoiminnan kautta osa arkeani pitkään. Koulutan paikallisia Keskusta-toimijoita erityisesti sosiaalisen median merkityksestä tämän päivän ihmisten elämässä ja siitä, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää esim. vaalityössä. Sosiaalisen median kanavista vahvin osaamiseni suuntautuu facebookkiin ja instagramin käyttöön.
Muistakin teemoista koulutuksen järjestäminen onnistuu ja otan mielelläni myös vastaan toivomuksia koulutusteemoista.
Virallisesti liityin puolueen jäseneksi ennen kuntavaaleja vuonna 2021. Toimin tällä hetkellä kunnallisjärjestömme johtokunnassa, Peräpohjolan piirihallituksen varajäsenenä, piirimme Keskustanaisten hallituksessa ja Suomen Keskustanaisten valtuustossa varajäsenenä.

Koulutusalue: Lappi, Peräpohjola

Krista Heikkinen, Rovaniemi

”Ei tekemätöntä paikkaa!” Olen aktiivisesti mukana vaikuttamassa Rovaniemen alueen asioihin. Sydämeni sykkii kuitenkin koko alueelle ja hallitustyöskentelen myös Lapin Keskustanaisissa.
Päivätyökseni koulutan ihmisiä kohti osallisuutta ja rakkaudesta lajiin, ajattelin tehdä sitä myös omaksi ja puolueen eri toimijoiden iloksi. Autan teitä mielelläni erilaisten tekstien jäsentelyssä, sosiaalisen median eri alustoissa. Olethan yhteydessä jos tarvitset apua muuhun viestintään liittyen.

Minut löydät myös LinkedInistä!

Koulutusalue: Lappi

Teija Itkonen-Brilli, Iisalmi

Vuoden 1992 vaaleista alkaen olen ollut mukana Keskustassa ja kuntapolitiikassa mm kaupungin valtuusto (nyt 13.v ) ja hallitus, tekninen lautakunta (nyt 17.v), SOTE:n tarkastuslautakunta. Työkokemus: olen toiminut 20 vuotta päiväkodissa opettajana, vuodesta 2009 osatyökykyisten ja nuorten parissa, tällä hetkellä palvelupäällikkönä työvalmennussäätiössä. Olen vetänyt mm työnhakukoulutuksia ja ollut tuntiopena Ylä-Savon koulutuskuntayhtymässä kasvatus-, kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelualan opiskelijoille. Koulutustausta: lastentarhanopettaja, kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelun eat, työkykykoordinaattori.

Minulla on vankka kokemus erilaisesta järjestö- ja yhdistystoiminnasta paikallisella ja piiritasolla sekä ja valtakunnallisessa toiminnassa.

Koulutusteemojani ovat olleet mm. ryhmäytyminen, minäkäsitys ja persoonallisuus, sosiaaliset taidot ja omien vahvuuksien etsintä, stressi ja sen hallinta, kuntalaisten vaikuttamismahdollisuudet, työelämän pelisäännöt, vuorovaikutustaidot, rooliodotukset, sanaton viestintä, erilaiset valmennustyylit ja -menetelmät, etävalmennus.

Veli-Matti Karppinen, Kajaani

Toiminut Oulun yliopiston ja oman yrityksen kouluttajana vetänyt ja kouluttanut yhteensä 520 Oulun yliopiston koulutusohjelmaa ja koulutusta. Pääalueena viestintä, elokuvatuotanto, etäkoulutus, viestintäkasvatus, mediapedagogiikka, streaming-palvelut. Tuottanut Oulun yliopistossa kansallisia ja kansainvälisiä digitaalisia materiaalituotantoja. Vetänyt lukuisan määrän EU-hankkeita Oulun yliopistossa, teemoina kylien liiketoiminta, kyläsuunnitelmat, järjestötoiminta, yhteisöllisyys, osuustoiminta, yhteiskunnallinen yrittäjyys, järjestötoiminta ja kylien viestintä. Suorittanut erilaisia Oulun yliopiston koulutuksia n. 350 opintoviikkoa, tuottajan, elokuvaohjaajan, ja kouluttajan opintoja. Toiminut mediayrittäjänä 10-vuotta toimialueena digitaalinen viestintä. Tuottanut yrittäjänä ammattituotantoja eri yhteiskunnan osa-alueille. Toiminut yrittäjänä: tuottaen materiaalia, YLE.lle, Mainos-tv:lle, yrityksille, kunnille ja yrityksille.

Koulutusalue: Kainuu

Satu Koskinen, Karstula

Koulutukseltani olen agrologi. Olen toiminut Keskustassa kolmisenkymmentä vuotta järjestön eri tasoilla. Politiikassa olen ollut mukana kunta- ja maakuntatasolla sekä valtakunnallisissa tehtävissä. Kouluttajaosaamiseni painottuu järjestötyössä toimimiseen, yhdistystoimintaan sekä vaalityöhön.

Jonna Lappalainen, Kemiönsaari

Olen sosionomi AMK Kemiönsaarelta. Olen työskennellyt monissa eri sosiaalialan tehtävissä. Olen tällä hetkellä valtuuston jäsen, sivistyslautakunnan puheenjohtaja ja suomenkielisen koulujaoston puheenjohtaja. Toimin myös paikallisyhdistyksen sihteerinä. Viime aikoina olen kirjoittanut paikallislehteen ja kääntänyt tekstejä. Vahvuusalueitani ovat ihmisten kohtaaminen ja ihmisten välinen vuorovaikutus. Olen myös aktiivinen somessa.

Koulutusalue: Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa (ruotsinkieliset koulutukset myös muiden piirien alueella)

Tuure Leinonen, Oulu

Olen koulutukseltani luokanopettaja. Koulutan maksetun Facebook-markkinoinnin tekemistä teoriasta käytännön työpajoihin.

Maritta Mynttinen, Hirvensalmi

Terveystieteiden maisteri (terveyshallintotiede, hallinto-oikeus), terveydenhoitaja AMK, sairaanhoitaja AMK, kätilö. Opintoja yhteiskuntapolitiikasta ja johtamisesta. Lisäksi eri järjestöjen koulutuksia (muun muassa järjestötoiminta, ohjaaminen, kokoustekniikka, kirjanpito, tietotekniikka (Microsoft-ohjelmat), kuvankäsittely, Canva, Instagram, Facebook, Erätauko)

Olen kouluttanut pääsääntöisesti sosiaali- ja terveydenhuollon opiskelijoita ja ammattilaisia ja ohjannut terveydenhuollon palvelujen käyttäjiä. Olen toiminut muun muassa Keskustan kunta- ja aluevaalikouluttajana. Erilaisten tapahtumien järjestämisestä olen hankkinut vuosien aikana kokemusta.

Keskustan toiminnassa yli 20 vuoden ajan paikallisyhdistyksessä, kunnallisjärjestössä ( sihteerinä 14v.), piirihallituksessa (varapj, jäsen), puoluevaltuuston jäsen. Keskustan Hyvinvoinnin ja terveysedistämisen työryhmän jäsen (2017-18) Suomen Keskustanaisten hallituksen jäsen, Etelä-Savon piirin pj. Vesaisten keskusliiton hallituksen jäsen (vv 17-19), piirin pj (vv 14-18). Kansanedustajaehdokas 2019, 2023 ja Europarlamenttiehdokas 2019.

Lisäksi toiminut muun muassa opiskelijayhdistyksessä, urheilu- ja kyläyhdistyksessä (sihteeri, hankehakemukset) ja tiehoitokunnassa (kirjanpito, laskutukset). Nuorena toiminut Vesaisten kerhonohjaajana ja 4H-toiminnassa mukana.

Koulutusalue: Etelä-Savo, Itä-Savo, Karjala, Keski-Suomi, Kymenlaakso, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Päijät-Häme, Uusimaa

Jaana Niemi, Heinola

Päijät-Hämeen Keskustanaisten toiminnanjohtaja ja Suomen Keskustanaisten Järjestösuunnittelija, Keskustan Heinolan kunnallisjärjestön puheenjohtaja ja Keskustan Päijät-Hämeen piirin piirihallituksen jäsen. Mukana kunnan ja seurakunnan luottamustoimissa sekä MTK Heinolassa. Innostunut ja kiinnostunut oppimaan koko ajan lisää ja jakamaan tietoa.

Tehnyt järjestökoulutusta, mm. johtokunnille ja hallituksille. Hallitsen järjestötyön ja Keskustan rakenteet ym. Olen kuntavaalien alla kouluttanut oman kunnan ehdokkaita ja ollut eduskuntavaaleissa ehdokkaan tukena. Teams, zoom, facebook-livet tullut tutuksi työn kautta. Olen tehnyt Canvalla kuvia someen, lehti-ilmoituksia ja vaalimainoksia

Koulutusalue: Päijät-Häme, voit kysyä myös koko Suomen alueelle

Heidi Nordman, Vihti

Sydämeni sykkii erityisesti järjestötyölle ja kampanjoinnille. Kymmenen vuoden kokemus puolueen aktiivitoimijana erilaisissa rooleissa on kasvattanut mukaan yhteiseen tekemiseen. Tällä hetkellä toimin kuntayhdistyksemme puheenjohtajana sekä muutamissa kunnallisissa luottamustehtävissä. Joitain vuosia sitten olin mukana uudistusprosessissa, jossa kuntamme paikallisyhdistykset lakkautettiin ja tilalle perustettiin kaikkia toimijoita yhdistävä kuntayhdistys.

Vuodesta 2015 alkaen olen toiminut vaalipäällikkönä kaikissa vaaleissa joko yhdistyksien puolesta tai ehdokkaiden henkilökohtaisena vaalipäällikkönä. Työskentelen eduskunta-avustajana ja sivutoimisena digiyrittäjänä. Koulutukseltani olen merkonomi ja hevosliiketalouden tradenomi. .

Koulutusalue: Helsinki, Uusimaa, Etelä-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Satakunta, Varsinais-Suomi

Jaakko Pelimanni, Tornio

Koulutus ja opinnot: Ylioppilas, opistoupseerin virkatutkinto, kasvatustieteen, yhteiskuntapolitiikan sekä työ- ja organisaatiopsykologian opintoja (JoY), opettajan pedagoginen pätevyys (Haaga-Helia AMK), Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto (Lappia Ammattiopisto).

Koulutuksellista työhistoriaa: Oppiainevastaava, kurssinjohtaja ja opettaja Raja- ja Merivartiokoulu, kouluttaja EU:n Twinning- projekteissa sekä maapalveluiden, lentoyhtiöiden ja ulkomaanedustustojen kouluttaminen Aasiassa.

Keskusta: Vesaiset ja Keskustanuoret, sitten 35 vuotta virkamiehenä eikä mahdollisuutta poliittiseen toimintaan. 55- vuotiaana takaisin Keskustaan. Keskustan Tornion kunnallisjärjestön puheenjohtaja, Peräpohjolan piirihallituksen jäsen, Tornion varavaltuutettu, tarkastuslautakunnan jäsen ja lautamies.

Maaseutuyrittäjä (ravintola-, majoitus- ja ohjelmapalvelutoiminta).

Koulutusalue:
Lappi ja Peräpohjola, mutta myös koko Suomi käy alueena.

Elisa Pirttilahti, Vaasa

Olen 28-vuotias verokonsultti Vaasasta. Olen valmistunut liiketalouden tradenomiksi 2018, suuntautumisena taloushallinto. Opiskelen tällä hetkellä tietotekniikan insinööriksi päätyöni ohessa. Tavoitteena on valmistua tietotekniikan insinööriksi vuoden 2024 loppuun mennessä.

Tähän mennessä olen uran aikana toiminut Verohallinnon järjestelmän päivityshankkeissa järjestelmätestaajana sekä testiautomaatiossa verovarojenkirjanpidon substanssi asiantuntijana sekä OSS koordinaattorin tehtävässä. Maaliskuussa 2023 olen siirtymässä Verokonsultiksi yksityisen yrityksen palvelukseen.

Teen päivätyön ja opintojen ohella sosiaalisen median viestintää sekä sosiaalisen median sisällön tuotantoa poliittisesta näkökulmasta. Olen vastannut Vaasan Keskustan vaaliviestinnästä kuntavaaleissa 2021 ja aluevaaleissa 2022 sekä kouluttanut Vaasassa keskustan jäseniä sosiaalisen median käytössä tarpeen vaatiessa.

Sosiaalisen median käytön ohella olen erityisen kiinnostunut kyberturvallisuudesta, siihen liittyvistä suojaustoimista ja vastuullisesta politiikan viestinnästä. Vapaa-ajan harrastuksena käyn säännöllisesti kuntosalilla, sekä ulkoilen koiran kanssa.

Keskustan toiminnassa olen ollut aktiivisesti mukana vuodesta 2015. Olen tällä hetkellä Vaasan keskustaopiskelijat Ry:n puheenjohtaja, Vaasan keskustan kunnallisjärjestön rahastonhoitaja ja Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirihallituksen jäsen.

Koulutusalue:
Etelä-Pohjanmaa, Pirkanmaa Tarvittaessa koulutukset onnistuu koko Suomen alueella.

Riitta Ryhtä, Somero

Koulutukseltani olen medianomi (AMK), web designer (AV-viestinnän ammattitutkinto) sekä opistomerkonomi. Medianomin tutkinnon olen suorittanut vuonna 2015 suuntautumisena yhteisöviestintä. Opinnäytetyöni käsitteli kansanedustajaehdokkaan henkilöbrändin rakentamista verkkoviestinnällä. Lisäksi olen suorittanut ammattikorkeakoulussa yritysviestinnän ja projektijohtamisen sekä eWorking työssä ja koulutuksessa erikoistumisopinnot. Vahvuusalueeni on erityisesti viestintä sosiaalisessa mediassa. Valokuvaus ja kuvankäsittely seskä printtijulkaisu ovat myös tuttuja. Käytössä ovat mm. Facebook, Instagram, Twitter ja Canva.

Olen työskennellyt koulutuksen parissa kansalaisopiston koulutuskoordinaattorina käytännössä koko työurani. Koulutuskokemusta minulla on lähinnä tietojenkäsittelyn ja sosiaalisen median perustaitojen opettamisesta.
Keskustan jäsen olen ollut käytännössä koko ikäni, mutta kuntapolitiikassa olen ollut mukana vuoden 2008 kuntavaaleista lähtien. Tällä hetkellä toimin mm. Someron kaupunginvaltuuston varapuheenjohtajana, keskustan valtuustoryhmän puheenjohtajana sekä kuntayhdistyksen sihteerinä ja viestintävastaavana.

Koulutan viestintään liittyviä aiheita, kuten sosiaalisen median ja Canvan käyttö. Myös muita aiheita kannattaa ehdottaa.

Koulutusalue: Varsinais-Suomi, Etelä-Häme

Maarit Simoska, Rovaniemi

Olen viestinnän asiantuntija, joka hallitsee myös sote-lait. Minua kiinnostavat erityisesti, miten keskustalaiset sanoittavat aatteensa, mitä meillä on annettavana kansalaisten arkeen eli miten me viestimme meille tärkeistä asioista.

Koulutan viestinnästä ja tarvittaessa myös uudistuneesta sote-lainsäädännöstä.
Tässä taustaani media-alalta: Simoskat-YouTube-kanava (83.200 katselukertaa 16.6.2023 mennessä), Veerantalo Oy, toimitusjohtaja/yrittäjä helmikuu 2009-, Yleisradio/Lapin radio, uutistoimittaja, uutistuottaja 9.3.1998-6.2.2009, Uusi Rovaniemi, toimittaja, toimitussihteeri 5.10.1989-7.3.1998, Pohjolan Sanomat, Rovaniemen aluetoimitus, toimittaja 1.5.-30.9.1989, Pohjolan Sanomat, Rovaniemen aluetoimitus, toimittaja 23.5.-31.10.1988, Pohjolan Sanomat, Kemin toimitus, toimitusharjoittelija 27.5.-7.8.1985
NKL:n Lapin piirin puheenjohtaja, valtuuskunnan jäsen (1982-85), NKL:n hallituksen jäsen (1987-89), puoluevaltuuskunnan jäsen 1986-90 (Peräpohjola), eduskuntavaaliehdokas 1987, presidentin valitsijamiesehdokas 1988, Simon kunnanvaltuuston jäsen 1989, Rovaniemen kaupunginvaltuuston jäsen 2013-2021, varavaltuutettu 2022-, kunnallisjärjestön puheenjohtaja 2018-2021, Lapin piirihallituksen jäsen.

Lisätietoja minusta voit lukea www.simoskat.fi-osoitteesta.

Koulutusalue: Lappi, Peräpohjola

Kyösti Skippari, Kouvola

Olen koulutukseltani Agrologi ja Tradenomi (Yamk). Minulla on pitkä kokemus keskustan jäsenenä toimimisesta. olen ollut jäsenenä 1980 luvun alusta saakka.

Olen ollut kunnallispolitiikassa mukana erilaisissa tehtävissä. Kunnallisjärjestön johtokunnassa, kunnallisjärjestön puheenjohtajana, Piirihallituksessa, Paikallisyhdistyksen puheenjohtajana ja erilaisissa luottamustehtävissä. Olen tällä hetkellä myös Suomen Keskustan puoluevaltuuston jäsenenä Kymenlaakson edustajana kolmatta kaksivuotiskautta.

Uusin luottamustehtävä on Kouvolan seurakuntayhtymän valtuustossa sekä seurakunta neuvostossa varajäsenenä.

Olen myös mukana eri järjestöissä Lions-järjestössä, Kymenlaakson reserviläispiirin puheenjohtajana sekä Kouvolan reserviläisten puheenjohtaja.

Olen tottunut kouluttaja ja pystyn pitämään koulutuksia niin järjestötyöstä kuin kokoustekniikasta.

Koulutusalue: Kymenlaakso

Heidi Tanhua, Virrat

Koulutukseni on KTM, pääaineena johtaminen. Olen yrittäjä ja teen liikkeenjohdon konsultointia, yritysstrategioita, organisaatiouudistuksia sekä rahoitus- ja muuta neuvontaa yrityksille. Kunnille olen tehnyt strategiatyötä, organisaatiouudistuksia sekä henkilöstöhallinnon johtamiseen liittyvää konsultointia, samoin yhdistyksille. Tällä hetkellä toimin myös va.toimitusjohtajana AhlmanEdussa. Keskustalainen olen ollut aina, 2019 toimin Pirkanmaan piirin varapuheenjohtajana ja tällä hetkellä aluevaltuuston varavaltuutettuna. Koulutuksia, työpajat ja sparrauskeskustelut kuuluvat myös palveluihini. Lisätietoja www.heiditanhua.fi

Koulutusalue: Etelä-Häme, Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsinki, Uusimaa, Itä-Savo, Kainuu, Karjala, Keski-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Kymenlaakso, Lappi, Peräpohjola, Pirkanmaa, Pohjois-Karjala, Pohjois-Pohjanmaa, Pohjois-Savo, Päijät-Häme, Satakunta, Varsinais-Suomi

Ira Toppinen, Siikalatva

Koulutukseltani olen KTM, pääaineena tietojärjestelmätiede. Työskentelen sivistysjohtajana. Minulla on pitkä kokemus kouluttamisesta ja fasilitoinnista erityisesti työelämästä. Voin vetää myös erilaisia työpajoja ja suunnittelukokouksia.

Olen ollut aktiivinen keskustatoimija yli 10 vuotta, toimin mm. Siikalatvan kuntayhdistyksen puheenjohtajana Pohjois-Pohjanmaan piirin hallituksessa, Vesaisten keskusliiton ja Pohjois-Pohjanmaan Vesaisten hallituksissa. Kuntapolitiikka on tuttua viranhaltijan ja luottamushenkilön näkökulmasta, olen toiminut valtuutettuna ja kunnanhallituksen jäsenenä, toimin myös koulutuskuntayhtymän tarkastuslautakunnan puheenjohtajana. Olen ollut itse ehdolla kunta- ja aluevaaleissa.

Teen viestintää myös työn puolesta, joten some-maailma on hyvin tuttu. työskentelen sivistysjohtajana.

Koulutusalue: pääasiallisesti Pohjois-Pohjanmaa, mutta koulutukset onnistuvat koko Suomen alueella.

Sofia Tuisku, Espoo

Olen koulutukseltani maantieteilijä ja viestintään erikoistunut tradenomi, ja urallani olen tehnyt viestintää useissa etujärjestöissä. Opinnäytetyöni käsitteli poliittisen henkilöbrändin rakentamista sekä ehdokkaan viestintäsuunnitelmaa, ja keinoja olen päässyt testaamaan omassa vaalityössäni. Pidän mielelläni ehdokkaan (/poliitikon) viestintään liittyvää koululutusta aina suurien linjojen suunnittelusta ykstyiskohtien toteuttamiseen. Viestijänä olen erikoistunut digitaaliseen viestintään (verkkosivut ja sosiaalinen media), mihin liittyen voin myös toimia kouluttajana.

Koulutusalue: Etelä-Häme, Etelä-Savo, Helsinki, Uusimaa, Kymenlaakso, Pirkanmaa, Päijät-Häme, Varsinais-Suomi

EtusivuKouluttajat