Kokouksen asialistalla

Kokous päättää sääntöjen 21 §:n mukaiset asiat ja poliittiset kannanotot. Kokous hyväksyy myös Keskustan sosiaali- ja terveyspoliittisen linjauksen.

Puoluevaltuuston ensimmäisessä kokouksessa valitaan valtuuston puheenjohtaja, kaksi varapuheenjohtajaa. Puoluevaltuuston puheenjohtajistoon valittavat eivät saa olla puoluehallituksen jäseniä.

Valiokunnat

Puoluevaltuusto nimeää marraskuun kokouksessa koko toimikaudekseen neljä valiokuntaa piirien ja järjestöjen esitysten pohjalta.

Sääntömääräisten poliittisen ja järjestövaliokunnan lisäksi nimetään ohjelmavaliokunta ja yleis- ja ajankohtaisvaliokunta.

• Poliittinen valiokunta tekee esitykset puoluevaltuuston poliittisiksi kannanotoksi.
  • Järjestövaliokunta tekee esitykset mm. toimintasuunnitelmiksi ja -kertomuksiksi , talousarvioiksi ja tilinpäätöksisiksi, puoluehallituksen kokoonpanoksi 2023-2024 ja käsittelee muutkin mahdolliset järjestölliset asiat.
  • Ohjelmavaliokunta käsittelee puolueen ohjelmatoimintaa ja esityksiä ohjelmiksi, tulevassa kokouksessa luonnosta eduskuntavaaliohjelmaksi.
  • Yleis- ja ajankohtaisvaliokunnassa käsitellään ajankohtaisia suuria poliittisia kysymyksiä, puolueen kehittämistyötä ja muita kysymyksiä, mitä puoluehallitus ja valiokunta itse katsovat tärkeiksi aiheiksi. Syksyn 2022 puoluevaltuuston kokouksessa valiokunta käsittelee ja tekee esityksen puoluevaltuuston kokoukselle Keskustan sosiaali- ja terveyspoliittiseksi linjaukseksi Lappeenrannan puoluekokouksen päätöksen mukaisesti.
EtusivuPuoluevaltuuston kokous