Keskustavaikuttaja-valmennus

Keskustavaikuttaja-valmennuksen lähijaksoilla paneudumme mm. seuraaviin teemoihin: vaikuttamis- ja politiikkataidot, ihmisten kohtaaminen, esiintymistaidot, politiikan tekijän ja järjestötoimijan hyvinvointi sekä kirjallinen ja suullinen viestintä ja ihmisten johtaminen.

Valmennus rakentuu

• ennakkowebinaarista,
  • kahdesta lähijaksosta ja
  • neljästä poliittisesta teemawebinaarista.

Poliittiseen vaikuttamistyöhön valmentava kokonaisuus sisältää asiantuntija-alustuksia, esiintymisvalmennuksia, verkostoitumista sekä Keskustan poliittisiin ohjelmiin perehtymistä. Lähijaksoihin valmistava ja poliittiseen urasuunnitteluun liittyvä ennakkotehtävä on osa valmennusta.

Tutustu kouluttajiin

Johanna Korhonen, kouluttaja

Johanna Korhonen on journalisti, kouluttaja ja kirkkolaulaja. Hänen sydäntään lähellä on selkeä, innostava ja totuudenmukainen poliittinen viestintä, joka rakentaa demokraattista yhteiskuntaa.

Johannes Lahtela, kouluttaja

Kirjailija, viestinnän ammattilainen Johannes Lahtela on työskennellyt niin näyttelijänä, ortodoksipappina kuin yrittäjänäkin.

Aito läsnäolo, ydinviestit ja esiintymisjännityksen hallinta ovat hänen erikoisosaamisaluettaan.

Tuuli Lavia-Miettinen, kouluttaja

Heippa! Olen tyyli- ja värikonsultti Tuuli Lavia-Miettinen. Valmistuin pukeutumisneuvojaksi kesällä 2023 ja teen tällä hetkellä väri- ja vartaloanalyyseja Jyväskylässä Koto Designmarketilla. Oikeiden värien ja oman tyylin löytymisellä on iso konkreettinen merkitys arkeen ja itsetuntoon ja  näitä upeita muutoksia näen joka päivä asiakkaillani

Pauliina Maukonen, kouluttaja

Sydämen sivistys, edistysmielisyys ja kansanvalta ovat vahvoja arvoja, jotka puhuttelevat minua tänäkin päivänä ja saan niitä keskustalaisena toteuttaa eri luottamustehtävistä käsin. Työskentelen puoluetoimistolla poliittisena asiantuntijana. Vapaa-aikani kuluu politiikkaa harrastaen ja sen ilmiöitä tutkien.

Katri Ruth, kouluttaja

Psykologian maisteri ja työnohjaaja (STOry), joka on toiminut opintopsykologin tehtävässä 15 vuotta Itä-Suomen ylioistossa. Hän lähti mukaan politiikkaan kuntavaaleissa -21 ja toimii tällä hetkellä varavaltuutettuna Jyväskylän kaupungin valtuustossa ja Keski-Suomen aluevaltuustossa. Hän oli eduskuntavaaliehdokkaana keväällä -23.

Keskustavaikuttaja -valmennuksen ohjelma

Keskustavaikuttaja-valmennus, osa I
22.-24.3.2024 Kunnon Paikka, Siilinjärvi
Alustava ohjelma täällä.

Keskustavaikuttaja-valmennus, osa II
4.- 5.5.2024 Scandic Laajavuori, Jyväskylä
Alustava ohjelma täällä.

Webinaarit

To 14.3. klo 18:00-19:30 Ennakkowebinaari: Keskustalaiset ihanteet, aate ja arvot – mikä meitä yhdistää?

Asiantuntijoina Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen, tutkimuspäällikkö Pauliina Maukonen Ajatuspaja Alkio, poliittinen asiantuntija Ilkka Miettinen.

Ke 3.4. klo 18:00-19:30 Teemawebinaari: Ihmisen kokoinen talous
Asiantuntijana Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi ja tutkimuspäällikkö Pauliina Maukonen Ajatuspaja Alkio

Ke 17.4. klo 18:00-19:30 Keskustan vaihtoehto Orpon hallitusohjelmalle
Asiantuntijana Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Annika Saarikko

Ke 24.4. klo 18:00-19:30 Teemawebinaari: Keskustan työelämäpolitiikka tänään – entä huomenna?
Asiantuntijana mm. Keskustan kansanedustaja Tuomas Kettunen

To 2.5. klo 18:00-19:30 Keskustan sosiaali- ja terveyspolitiikka tänään
Asiantuntijana mm. Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Hilkka Kemppi.

Valmennuksen käytyään osallistuja

• tunnistaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen mahdollisuuksia, menetelmiä ja eri toimijoita.
  • osaa kuvata Keskustan periaateohjelman sisällön ja Keskusta-aatteen ydinajatuksia.
  • ymmärtää poliittiset vaikutuskanavat ja hahmottaa päätöksenteon periaatteet.
  • hallitsee dialogisen vuorovaikutuksen ja keskustelutavan perusperiaatteet.
  • tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan vaikuttajana ja osaa hyödyntää itsensä johtamisen työkaluja.
  • ymmärtää median ja viestinnän tärkeyden osana yhteiskuntaa ja tunnistaa erilaisia viestintäkanavia.
  • tunnistaa ja hyödyntää viestinnällisiä työkaluja Keskustan poliittisten teemojen ajamiseksi.
  • osaa valmistella vaikuttavia kirjoituksia julkaistavaksi erilaisilla viestintäkanaville.
  • osaa valmistella vaikuttavia ja havainnollisia puheita erilaisiin tilanteisiin.
  • osaa soveltaa erilaisia vaikuttamisen tapoja oman poliittisen viestin eteenpäin viemiseksi.
  • kykenee toimimaan ryhmässä erilaisten ihmisten kanssa.

Osallistujat maksavat valmennuksesta omavastuuosuuden. Puolue tukee yhteistyössä Maaseudun Sivistysliiton kanssa järjestettävää valmennusta.

Osallistujat saavat valmennuksesta todistuksen. Valmennuksesta on myös mahdollisuus saada kolme (3) opintopistettä KOSKI-palveluun ja suoritus näkyy osallistujalle OmaOpintopolku-palvelussa. Opintopistemerkintä edellyttää osallistujan suostumusta ja hyväksyttyä suoritusta. Lähetämme opintopistesuorituksesta tarkempaa tietoa ilmoittautumisen jälkeen.

Valmennuksen omavastuu

Valmennuksen omavastuuhinta 155e. Osallistumismaksu sisältää ohjelman, lähijaksojen osalta majoituksen ja ohjelmaan sisältyvät ruokailut ja aamupalat. Osallistumismaksu laskutetaan osallistujalta ja se tulee maksaa ennen ensimmäistä lähijaksoa. Osallistumismaksu on mahdollista maksaa erikseen sovittaessa myös osissa. Ilmoittautuminen on sitova, osallistumismaksu palautetaan vain perustellusta syystä. Perimme palautusmaksun yhteydessä 5€:n palvelumaksun.

Huomioithan, että muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.

Matkakorvaukset

Mikäli matka lähijaksolle on yli 200 km, korvataan matkakustannuksista 50% halvimman julkisen kulkuneuvon mukaan, oman auton käytöstä korvataan 28,5 snt/km 200 km ylittävältä osalta, taksikuluja ei korvata. Matkalaskut korvataan yhdellä kertaa toisen lähijakson päätyttyä. Matkalaskuista tulee näkyä matkustaja(t), matkareitti ja liitteenä on toimitettava mahdolliset matkaliput. Matkalaskut tulee toimittaa kahden viikon kuluessa, 19.5.2024 mennessä järjestökehittäjä Suvi Louhelaiselle. Myöhässä lähetettyjä matkalaskuja ei korvata.

Hae mukaan valmennukseen 15.2.2024 mennessä

Valmennukseen voidaan ottaa mukaan enintään 80 osallistujaa. Paikat täytetään hakemusten perusteella. Puoluetoimisto pidättää oikeuden valita osallistujat, mikäli hakemuksia on enemmän kuin osallistumispaikkoja. Etusijalla ovat ensimmäisen kauden kunta- ja aluepäättäjät, 2025 vaalien ehdokkuudesta kiinnostuneet ja 0–5 vuotta Keskustan järjestötoiminnassa mukana olleet.

Lisätietoja valmennuksesta:

Suvi Louhelainen