Odotettu Keskustan eduskuntavaaliristeily tulee taas!

Keskustalaiset kohtaavat laineilla 27.-28. tammikuuta. Eduskuntavaaliristeilyn ohjelmassa on koko risteilyn täydeltä ajankohtaiskeskusteluja, seminaareja sekä koulutusta järjestötoimijoille, kunta- ja aluepäättäjille sekä eduskuntavaaliehdokkaille kampanjatiimeineen. Risteilyohjelma sisältää sopivasti viihdettä, verkostoitumista ja painavaa asiaa yhdessä paketissa. Poimi ohjelmasta omat suosikkisi!

Ohjelma (pdf)

Risteily on avoin kaikille Keskustan toiminnasta kiinnostuneille. Viking Linen Gabriella-laiva lähtee Helsingistä perjantaina 27.1. klo 17 ja palaa Tallinnasta lauantaina klo 13. Huomioithan, että risteilyllä ei ole maihinnousua. Tule mukaan! Paikkoja on rajallinen määrä.

Liityntäkuljetuksia on laajalti käytössä, tutustu bussien reitteihin Matkapoikien sivulla, linkki alla.

Varaa paikkasi  täältä>

Vaalistartti Tennispalatsissa

Vaalistartista lähtee kampanja liikkeelle, tavataan siis perjantaina ennen laivaan nousua klo 13.30 Tennispalatsissa! Lisätietoja alempana.

Koulutusta eduskuntavaaliehdokkaille ja kampanjatiimeille

• Parhaat neuvot vaalikonevastaamiseen
• Keskustakonkarien vinkit kampanjointiin
• Näin esiinnyt vaalikentillä eduksesi

Koulutusta järjestötoimijoille ja jäsenille

• Keskusta-aatteen ABC
• Vapaaehtoisten johtaminen ja motivointi
• Minun Keskustani -järjestökoulutus

Koulutusta kunta- ja aluepäättäjille

• Kohdennetut seminaarit kunta- ja aluepäättäjille
• Tyylitietoutta päättäjille

Risteilyn ohjelmassa odotetut seminaarit ja keskustelut

Vaaliristeilyllä mukana ovat mm. puheenjohtaja, valtiovarainministeri Annika Saarikko, puolustusministeri Antti Kaikkonen, maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvinen, elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli. Puoluejohdosta mukana ovat myös puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen sekä varapuheenjohtajat Markus Lohi ja Riikka Pakarinen .

Ulkopuolisina asiantuntijoina risteilyn seminaareissa ovat mm. Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies, MDI:n johtava asiantuntija Timo Aro, sosiaalipalveluja tarjoavan Hoivatie ry:n toimitusjohtaja Tiina Haanpää, asiantuntija Samuel Salovuori Mieli ry, toimitusjohtaja Jan Erola, Viestintätoimisto Kravat, politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala, Keski-Suomen hyvinvointialueen aluehallituksen puheenjohtaja Maria-Kaisa Aula, Pohjois-Pohjanmaan aluehallituksen puheenjohtaja Tapani Tölli, Ajatuspaja Alkion tutkimuspäällikkö Pauliina Maukonen, esiintymiskouluttaja Piia Koriseva ja tyylikouluttaja Ulla Rask.

Ohjelma (pdf)

Varaa paikkasi täältä>

Ministerit lauteilla

valtiovarainministeri Annika Saarikko
Taipuuko talous? Selviääkö Suomi?
 lauantaina klo 9.30-10.15

puolustusministeri Antti Kaikkonen
Mitä NATO-jäsenyys merkitsee Suomelle?
perjantaina klo 17.45-18.30

maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvinen
Suoraa puhetta ruoasta ja metsistä
perjantaina klo 19.45-20.30

elinkeinoministeri Mika Lintilä
Riittääkö lämpö, tuleeko sähköä?
perjantaina klo 18.45-19.30

Kiinnostuitko? Lue tarkemmin risteilyn ohjelmasta (pdf).

Risteilyn seminaarikattauksessa on mukana mm. seuraavia teemoja

Miten siellä Natossa ollaan?
Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys etenee. Mitä jäsenyys merkitsee Suomelle, mitä jäsenyys meille antaa ja mitä se meiltä edellyttää

Riittääkö lämpö, tuleeko sähköä?
Energiamarkkinat ovat hermostuneessa tilassa ja kansa huolissaan. Riittääkö kaikille energiaa ja millä hintaa? Miten käy ilmastotavoitteiden?

Suoraa puhetta ruoasta ja metsistä.
Mikä on suomalaisen ruuan ja maatalouden tulevaisuus? Kuka päättää metsistämme? Onko maa- ja metsätaloutemme syyllinen ilmastonmuutoksen vai osa ratkaisua siihen?

Taipuuko talous – selviääkö Suomi?
Talouden tulevaisuuskuva on sumea. Riittävätkö rahat hyvinvointiyhteiskuntamme pystyssä pitämiseen? Onko edessä säästölistoja ja veronkorotuksia? Vai löytyykö muita ratkaisuja?

Median valta ja mahti vaaleissa – mikä on totta ja mikä kuvitelmaa?
Mikä on median rooli eduskuntavaaleissa? Kattaako media vaalien teemat ja pääaiheet puolueille? Voiko uutiskynnyksen politiikassa ylittää maltillisuudella ja ratkaisukeskeisyydellä? Vai tarvitaanko siihen kärjistystä ja vastakkainasettelua?

Kuka elättää ja ketä?
Mitä on 2020-luvun aluepolitiikka ja tarvitaanko sitä? Voidaanko löytää yhteiset askelmerkit koko Suomen elinvoiman vahvistamiseksi vai kaivaudutaanko yhä syvemmälle alueellisen vastakkainasettelun poteroihin? Ovatko hallituksen esitykset erityistalousalueiden perustamisesta pelkkää tuuleen huutamista?

Koulutuspolut murroksessa – keskustan ratkaisut koulutuspolitiikan suunnanmuutokseksi
Viime aikoina on puhututtanut esimerkiksi suomalaisten oppimistulosten heikkeneminen, ylioppilaskokeesta luopuminen ja korkeakoulujen ensikertalaiskiintiöt. Samaan aikaan meillä on mielenterveyskriisi. Mitä tehdä?

Suomalaisten mieli tulevaisuudessa.
Miten hoivaamme ja edistämme yhdessä eri-ikäisten suomalaisten mielenterveyttä tulevaisuudessa? Mitä eväitä tarvitsemme siitä, että kaikki pysyvät matkassa mukana, entä mitä siihen, että useampi suomalainen voisi paremmin?

Hyvinvointialueen päättäjät Keskustan käyntikortteina.
Miten hyvinvointialueen asukkaiden, yritysten ja järjestöjen ääni saadaan kuulumaan? Miten asiakkaiden tarpeet saadaan palvelutarjonnan lähtökohdaksi?

Kriisinkestävää hyvinvointiyhteiskuntaa rakentamassa – keskustalainen kivijalka.
Korona-pandemia, Venäjän sota Ukrainaa vastaan seurauksineen, energiakriisi ja ilmastonmuutos. Miten varautua tulevaan, josta kukaan ei tiedä? Mikä on keskustalainen vaihtoehto kriisinkestävälle yhteiskunnalle

Uusi aika, uudet ”kujeet” – ennaltaehkäisy ja lähipalvelut sote-uudistuksen toimeenpanon keskiössä
Saavatko ihmiset hoitoa ja hoivaa oikeaan aikaan ja oikeasta paikasta? Kohdataanko ihminen kokonaisuutena vai hoidetaanko vain yksittäisiä ongelmia? Pystyykö Keskusta lunastamaan lähipalvelulupauksensa?

Mitä kaikkea kuntien elinvoima on ja miten siihen voidaan vaikuttaa?
Sote-uudistuksen jälkeen elinvoiman vahvistaminen on jokaisen kunnan asialistan kärjessä kärkiasiana. Onko elinvoima muutakin kuin elinkeinopolitiikkaa?

Varaa paikkasi  täältä>

Lataa risteilyn ohjelma pdf-tiedostona.

Seminaariohjelma aikatauluineen täydentyy. Järjestäjä pidättää oikeuden ohjelmamuutoksiin.

Tapahtuma Facebookissa

Risteilymusiikista vastaa Punatähdet-yhtye!

Ohjelmassa mukana

Keskustanuoret
Suomalaisten mieli tulevaisuudessa, perjantaina klo 17.45-18.30

Keskustaopiskelijat
Koulutuspolut murroksessa perjantaina klo 18-45-19.30

Maaseudun Sivistysliitto
Vapaaehtoisten johtaminen ja motivointi perjantaina klo 19.45-20.30

Keskustanaiset

Vaalistarttiin ennen risteilyä

Perjantaina iltapäivällä klo 13.30 pistämme vaalikampanjan vauhdilla käyntiin Helsingissä Tennispalatsissa. Startissa julkistetaan vaaliohjelma sekä eduskuntavaalikampanjan ilme. Iloista ilmettä starttiin tuo aina yhtä aurinkoinen Arja Koriseva.

EtusivuEduskuntavaalistartti ja -risteily