AJANKOHTAISTA

22.6.2022

Arkisto on suljettu juhannusaattona 24.6.

Arkisto palvelee normaalisti koko heinäkuun.

Toivotamme hyvää juhannusta!

3.5.2022

Kirjastojen, Arkistojen ja Museoiden KMA-juridiikkaryhmä on antanut julkilausuman Tekijänoikeuslain uudistusehdotuksesta 28.4.2022.

Julkilausuman voi lukea täältä.

29.3.2022

Kiitos mielenkiinnosta, haku on päättynyt.

Haemme 2.5.2022 alkaen tai sopimuksen mukaan

Tietopalvelusihteeriä

toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.

Tarkempi hakuilmoitus on luettavissa: TE-palvelut

Lisätietoja antaa arkistonjohtaja
Tuomo Sohlman p. 050–388 0045.

Vapaamuotoiset hakemukset CV:n ja palkkatoiveen kera pyydetään lähettämään 14.4.2022 klo 16.00 mennessä sähköpostitse osoitteeseen tuomo.sohlman@keskusta.fi

8.11.2021

Yksityiset Keskusarkistot ovat päivittäneet yhteistyössä sähköisen tiedonhallinnan ja arkistoinnin ohjeita.

Ohjeeseen ja sen tiivistelmään voi tutustua näiden linkkien kautta tai Palvelut -sivultamme.

Lisäkysymyksiä asiakirjojen hallinnasta ja arkistoinnista kuten myös koulutuspyyntöjä voi tiedustella Keskustan ja maaseudun arkiston henkilökunnalta.

Arkiston tehtävä

Keskustan ja maaseudun arkisto (KMA) on perustettu vuonna 1970, jota ennen arkistoa hoidettiin puolueen arkistotoimikunnan valvonnassa. KMA kuuluu valtionapua saaviin yksityisiin keskusarkistoihin. Arkiston palveluksessa työskentelee vakituisesti kolme henkilöä.

Arkiston tehtävänä on Maalaisliitto-Keskustapuolueen-Suomen Keskustan sekä sitä lähellä olevien järjestöjen, yhteisöjen ja yksityishenkilöiden arkistoaineistojen vastaanotto, järjestäminen, luettelointi ja pysyvä säilyttäminen sekä arkistojen tutkimuskäytön edistäminen. Lisäksi arkiston palveluihin kuuluvat mm. arkistonhoidon neuvonta ja koulutus. Toiminnallaan arkisto pyrkii edistämään Maalaisliitto-Keskustapuolueen-Suomen Keskustan ja suomalaisen politiikan tutkimusta.

KMA:lla on käytössään modernit toimistotilat ja lähes 200 neliön arkistomakasiini. Arkistossa on noin 800 arkistonmuodostajan aineistoja lähes 1500 hyllymetriä. Asiakirjojen lisäksi arkistolla on runsaasti muutakin aineistoa, esimerkiksi noin 1600 julistetta, 160 000 valokuvaa, 2 200 äänitettä ja 600 videota. Arkistojen luovutukset kartuttavat arkistoaineistoa vuosittain.

Arkiston makasiinin liukuhyllyjä. Hyllyjen päissä on numeroinnit.
EtusivuMeistäKeskustan ja maaseudun arkisto