Covid-19 vaikutukset tutkijapalveluun

Hyvät asiakkaamme,

Otamme tutkijasaliin kerrallaan maksimissaan 3 henkilöä. Arkistoon tulosta on siten sovittava etukäteen henkilökuntamme kanssa.

Huomioittehan myös, että arkistossa asioidessanne ja tutkijasalissa työskennellessänne on käytettävä kasvomaskia ja huolehdittava hyvästä käsihygieniasta (käsien pesu ja käsidesin käyttö).

Arkistoon saapuvilta henkilöiltä edellytetään, että he ovat täysin terveitä, ei infektio- tai hengityselinsairauksia.

Asiakkaidemme omalla vastuulla on arvioida mahdollinen kuuluminen riskiryhmään.

Vierailuryhmiä emme ota toistaiseksi vastaan.

Arkiston tehtävä

Keskustan ja maaseudun arkisto (KMA) on perustettu vuonna 1970, jota ennen arkistoa hoidettiin puolueen arkistotoimikunnan valvonnassa. KMA kuuluu valtionapua saaviin yksityisiin keskusarkistoihin. Arkiston palveluksessa työskentelee vakituisesti kolme henkilöä.

Arkiston tehtävänä on Maalaisliitto-Keskustapuolueen-Suomen Keskustan sekä sitä lähellä olevien järjestöjen, yhteisöjen ja yksityishenkilöiden arkistoaineistojen vastaanotto, järjestäminen, luettelointi ja pysyvä säilyttäminen sekä arkistojen tutkimuskäytön edistäminen. Lisäksi arkiston palveluihin kuuluvat mm. arkistonhoidon neuvonta ja koulutus. Toiminnallaan arkisto pyrkii edistämään Maalaisliitto-Keskustapuolueen-Suomen Keskustan ja suomalaisen politiikan tutkimusta.

KMA:lla on käytössään modernit toimistotilat ja lähes 200 neliön arkistomakasiini. Arkistossa on noin 800 arkistonmuodostajan aineistoja lähes 1500 hyllymetriä. Asiakirjojen lisäksi arkistolla on runsaasti muutakin aineistoa, esimerkiksi noin 1600 julistetta, 160 000 valokuvaa, 2 200 äänitettä ja 600 videota. Arkistojen luovutukset kartuttavat arkistoaineistoa vuosittain.

Taustayhteisöt

KMA on Keskustan ja maaseudun arkiston säätiön ylläpitämä arkisto, jonka hallituksen puheenjohtajana toimii VTT Tytti Isohookana-Asunmaa.

Arkiston keskeisimmät taustaorganisaatiot ja arkistonmuodostajat ovat:

Muita tärkeitä yhteistyötahoja ja arkistonmuodostajia ovat:

EtusivuMeistäKeskustan ja maaseudun arkisto