Siirry sisältöön

Rospuuttokuopat kuntoon, miljardiraiteet jäihin

Aika on rahaa. Oikein paljonkin rahaa. Tarkalleen ottaen minuutti maksaa 331 miljoonaa euroa. Niin paljon konsulttien mukaan maksaisi, jos juna viilettäisi metsien ja peltojen halki Helsinki-Vantaan lentokentältä suoraan Tampereelle.

Matti ja Liisa saisivat tyytyä metsänreunasta vilkuttamaan. Kyytiin he eivät pääse, sillä tärkeä juna ei ehdi pienemmillä paikkakunnilla pysähtymään.

Maksajat silti tarvitaan. Hyväksyisin raidehankkeet, jos ne olisivat taloudellisesti kannattavia. Sitä ne eivät ole. Verolasku tulisi kaikille, hyöty harvoille.

Miljarditolkulla palaisi veronmaksajien rahaa. Yhteensä tarvittaisiin noin seitsemän miljardia veroeuroja, jotta Helsinkiin veisi kolme uutta raideyhteyttä. Päälle sitten muut kulut, kuten matkustajille kallistuneet matkaliput.

Joku tolkku pitää olla. Ymmärtäisin paremmin, jos ylimääräistä rahaa olisi. Mutta kaikki tietävät ettei ole. Raiteet rakennettaisiin velaksi – ja vielä nousevin koroin.

Miten kävisi nykyisille teille? Tulisi ikuinen rospuuttoaika. Rahaa ei riittäisi tarpeeksi kunnossapitoon, kun vuosikymmenet maksettaisiin miljardihankkeiden kuluja. Nykyisissä teissä ja raiteissa on korjausvelkaa jo lähes kolme miljardia euroa.

Ensin on saatava kuopat tasoitettua, estettävä uusien syntyminen ja hoidettava väylien normaalit kehittämistarpeet ennen kuin uusista miljardiraiteista voidaan haaveilla. Rahankäytössä täytyy tehdä valintoja. Haitta rapistuvista teistä ja raiteista on mittava niin ihmisille kuin yrityksille.

Junien kohdalla on saatava alkuun edes netti kuntoon. Onhan se kumma, etteivät nettiyhteydet vieläkään pelitä sujuvasti.

Voisiko raidemiljardit perustella ilmastotekona? Vastaus on yksiselitteisesti ei. Ilmastovaikutukset olisivat kyllä valtavat, mutta valtavan negatiiviset. Päästöjen kuittaamiseen voisi mennä jopa 300 vuotta.

En hämmästele, että punavihreät ajavat miljardiraiteita. Mutta sitä ihmettelen, että perussuomalaiset ja kokoomuskin ovat tätä resiinaa vauhtiin pumppaamassa. Mistä he ovat ottamassa rahat? Kokoomuslaisten ja perussuomalaisten vaalisuut sanovat yhtäältä että talous laitetaan kuntoon, toisaalta että rahaa on kaikkeen. Uuteen ja vanhaan. Se on liian hyvää ollakseen totta.

Keskusta sanoo: Nykyiset tiet ja raiteet kuntoon. Laitamme uudet miljardihankkeet siksi jäihin.

Annika Saarikko
Keskustan puheenjohtaja

P.S. Keskusta varmistaa autoilijoiden tasa-arvoisen aseman. Esitämme luopumista dieselin käyttövoimaverosta. Diesel maksaa tankilla jopa bensaakin enemmän. On epäreilua laittaa ihmiset maksamaan vielä erillistä dieselveroa.

 

 

Annika Saarikko

Kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Lue seuraavaksi

Keskustan maahanmuuttopoliittisen paperin viesti on, että maahanmuuton vaikutuksista suomalaiseen yhteiskuntaan on pystyttävä keskustelemaan asiallisesti ihmisarvoa kunnioittaen. Avoin keskustelu onnistuu vain, jos maahanmuuttoa käsitellään avoimesti sen hyvine ja huonoine puolineen.
8.10.2025 / Uutiset
Keskustalta välikysymys suurtyöttömyydestä: Tarvitaan oikeita työpaikkoja koko Suomeen
Keskusta ja Liike Nyt jättivät perjantaina välikysymyksen Suomen suurtyöttömyydestä. Keskustan Antti Kaikkonen totesi median edustajille tiedotustilaisuudessa, että nyt tarvitaan kaikkialle Suomeen aitoja työpaikkoja. Käänne ei tule temppu- eikä pampputyöllistämisellä.
3.10.2025 / Uutiset
Keskustan Riipi: Hallitus näpertelee aluekehitystä hallintohäkkyrän sisällä
Näpertelyä ja nikkarointia. Sitä on Keskustan eduskuntaryhmän mukaan nykyisen hallituksen aluekehitys. Suomen suunta ei muutu, ellei alueiden erilaisia vahvuuksia saada täysimääräisesti käyttöön. Nykyisen työttömyyden, alueellisen ja sosiaalisen eriarvoisuuden sekä toivottomuuden sijaan Suomen Keskusta on valmis nikkaroinnin sijaan suurempaan remonttiin, totesi kansanedustaja Mika Riipi eduskunnassa.
1.10.2025 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetRospuuttokuopat kuntoon, miljardiraiteet jäihin