Siirry sisältöön

Näin hurmaat hissipuheella äänestäjän

Antti Kaikkonen torilla tapaamassa ihmisiä
Antti Kaikkonen torilla tapaamassa ihmisiä

Erilaiset toimijat kuten järjestöt, yhteisöt, oppilaitokset, puolueet tai vaikkapa yksittäiset ihmiset järjestävät vaalien alla usein vaalitilaisuuksia ja -paneeleja, joissa ehdokkaat pääsevät tapaamaan äänestäjiä. Osallistuminen näihin tilaisuuksiin on tärkeää sekä ehdokkaan, että koko Keskustan kannalta. Näissä tilanteissa on mahdollista tuoda esille keskustalaista näkökulmaa ja ehdokkaan omia tavoitteita ja ajatuksia.

Kun kohtaat äänestäjän ensi kertaa, ensivaikutelma itsestäsi on ratkaiseva. Äänestäjä arvioi sen perusteella mm. sitä, voiko hän luottaa sinuun ja puheisiisi.

Koska ensivaikutelmaa ei voi uusia, ehdokkaan kannattaa valmistautua noin 30 sekunnin mittaiseen hissi- tai esittelypuheeseen. Hyvä valmistautuminen helpottaa keskustelua äänestäjien kanssa ja antaa sinusta ammattimaisen ja osaavan kuvan.

Kun tiedät tehneesi hyvän ensivaikutelman, se voi lisätä myös omaa itsevarmuuttasi seuraavia kohtaamisia varten. Lisäksi oman keskeisen sanoman tiivistäminen noin 30 s puheeseen auttaa sinua ehdokkaana priorisoimaan omia tavoitteitasi.

Hissipuheen tarkoituksena on  herättää potentiaalisen äänestäjän mielenkiinto ehdokasta ja hänen asiaansa kohtaan ja vakuuttaa hänet ehdokkaan sanoman erinomaisuudesta.

Tässä vinkit hissipuheen laatimiseen:

  1. Tunne yleisösi. Mieti kenelle puhut ja mikä heitä mahdollisesti kiinnostaa. Mukauta sanomasi heidän tarpeidensa ja kiinnostuksensa mukaan.
  2. Määrittele kampanjasi ydinviesti. Tiivistä pääajatuksesi yhteen tai kahteen lauseeseen. Mitä haluat kuulijoiden muistavan tästä kohtaamisesta?
  3. Hissipuheella pitää olla selkeä rakenne, joka alkaa aina katsomalla toista henkilöä mahdollisuuksien mukaan silmiin ja lyhyellä itsensä esittelyllä.

    Unohda lukuisat tittelit ja aiempi poliittinen kokemus. Menneisyydessä ei tapahdu enää mitään, vaan äänestäjä on kiinnostunut ennen kaikkea siitä, miten muuttaisit hänen tulevaisuuttaan paremmaksi. Siksi hissipuheen kaavaksi sopiikin hyvin ”one-linerin” kaava:

    1. Kuka olet?
    2. Mikä ratkaisusi tai poliittinen ydinviestisi on? Miksi se on tärkeä?
    3. Mihin asiaan / ongelmaan se tarjoaa ratkaisun? Eli mihin asiaan politiikkasi tuo muutoksen?
    4. Kuka on kohderyhmääsi?
    5. Mitä hyötyä äänestäjä saa sinua äänestämällä?
    6. Kertaus eli paluu alkuun kohtaan 2: Miksi sanomasi on tärkeä juuri nyt?
  4. Suosi hissipuheessa konkreettisia esimerkkejä ja omakohtaisia kokemuksia. Äänestäjän on helpompi samaistua sinuun arjen kautta.
  5. Laadi vähintään 2-3 erilaista hissipuhetta eri painotuksin erilaisia tilaisuuksia varten. Osa paneeleissa käyvistä ihmisistä on samoja, joten et varmasti halua antaa heille kuvaa toistelevasta papukaijasta.
  6. Kiinnitä huomiota kehon kieleen. Ole läsnä äänestäjälle äläkä vilkuile muualle. Pidä hyvä ryhti, katso kuulijaa silmiin (tai otsaan, jos silmiin katsominen on sinulle vaikeaa) ja käytä käsiä ilmaisemaan itseäsi, jos se on sinulle luontevaa.
  7. Hengitä syvään ja pysy rauhallisena. Olethan valmistautunut hyvin ja tiedät, mitä haluat äänestäjälle sanoa.
  8. Valmistaudu kysymyksiin. Mieti etukäteen mahdollisia kysymyksiä, joita puheesi tai puhetilanne saattaa kuulijoissa herättää ja valmistaudu vastaamaan niihin.
  9. Harjoittele hissipuhetta ääneen peilin ja läheistesi edessä useita kertoja. Muokkaa puhetta palautteen mukaan.
  10. Hissipuheesi lopuksi muista aina kiittää kuulijaa lyhyestä hetkestänne. Hän antoi arvokasta aikaansa sinulle ja poliittiselle sanomallesi.

    Tarjoa esitettä tai käyntikorttia, jos sinulla sellainen on.

EtusivuAjankohtaistaEhdokaskirjeet 2025Näin hurmaat hissipuheella äänestäjän