Annika Saarikko: Könkkölän esitykset ansaitsevat kiitoksen

Keskustan kansanedustaja Annika Saarikko kiittää selvitysmies Kalle Könkkölän hyviä esityksiä vammaisten palveluihin liittyen. Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulan asettama selvitysmies luovutti näkemyksensä tänään.

-Hallitusohjelman mukaisiin kuntien tehtävien karsintaan liittynyt kipeä esitys vammaispalvelujen rajaamisesta harkinnavaraiseksi yli 75-vuotiaille voidaan nyt jättää toteuttamatta. Hyvä niin. Tämä on huojentava juttu ja rohkaisee aina politiikassa etsimään vaihtoehtoisia ratkaisuja, vaikka säästöjä tehdäänkin, Saarikko iloitsee.

Saarikon mukaan Könkkölän pitkäjänteinen ja arvokas työ vammaisten ihmisten oikeuksien sekä yhdenvertaisuuden puolesta konkretisoituu tänään luovutetuissa esityksissä hienolla tavalla.

-Se ansaitsee kiitoksen. Hallitus on sitoutunut vammaispalvelulain uudistamiseen tällä kaudella. Nyt tehdyt luovat ratkaisut ja rohkeat avaukset uudistavat vammaispalveluja kustannustehokkaalla tavalla.

Saarikko kiinnittää huomiota Könkkölän esittämään liikkumisen tuen järjestämiseen liittyvään henkilökohtaiseen budjettiin. Saman suuntaista esittää myös Tuomas Pöystin johtama virkamiesvalmistelu osana valinnanvapauslainsäädäntöä.

-Myös henkilökohtaisen avun keskus Könkkölän esityksessä on maininnan arvoinen. Nykymalliin on liittynyt monia ongelmia.

Esitykseen liittynyt invalidivähennyksen poisto on verotusmuutoksena merkittävä. Saarikko on Könkkölä kanssa samaa mieltä siitä, että siitä säästyvä reilun 30 miljoonan euron summa voidaan käyttää vammaispalveluissa tarkoituksenmukaisemmalla tavalla.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Könkkölän esitykset ansaitsevat kiitoksen