Annika Saarikko: Könkkölän esitykset ansaitsevat kiitoksen

Keskustan kansanedustaja Annika Saarikko kiittää selvitysmies Kalle Könkkölän hyviä esityksiä vammaisten palveluihin liittyen. Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulan asettama selvitysmies luovutti näkemyksensä tänään.

-Hallitusohjelman mukaisiin kuntien tehtävien karsintaan liittynyt kipeä esitys vammaispalvelujen rajaamisesta harkinnavaraiseksi yli 75-vuotiaille voidaan nyt jättää toteuttamatta. Hyvä niin. Tämä on huojentava juttu ja rohkaisee aina politiikassa etsimään vaihtoehtoisia ratkaisuja, vaikka säästöjä tehdäänkin, Saarikko iloitsee.

Saarikon mukaan Könkkölän pitkäjänteinen ja arvokas työ vammaisten ihmisten oikeuksien sekä yhdenvertaisuuden puolesta konkretisoituu tänään luovutetuissa esityksissä hienolla tavalla.

-Se ansaitsee kiitoksen. Hallitus on sitoutunut vammaispalvelulain uudistamiseen tällä kaudella. Nyt tehdyt luovat ratkaisut ja rohkeat avaukset uudistavat vammaispalveluja kustannustehokkaalla tavalla.

Saarikko kiinnittää huomiota Könkkölän esittämään liikkumisen tuen järjestämiseen liittyvään henkilökohtaiseen budjettiin. Saman suuntaista esittää myös Tuomas Pöystin johtama virkamiesvalmistelu osana valinnanvapauslainsäädäntöä.

-Myös henkilökohtaisen avun keskus Könkkölän esityksessä on maininnan arvoinen. Nykymalliin on liittynyt monia ongelmia.

Esitykseen liittynyt invalidivähennyksen poisto on verotusmuutoksena merkittävä. Saarikko on Könkkölä kanssa samaa mieltä siitä, että siitä säästyvä reilun 30 miljoonan euron summa voidaan käyttää vammaispalveluissa tarkoituksenmukaisemmalla tavalla.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Könkkölän esitykset ansaitsevat kiitoksen