Antti Kurvinen: Kuntapalvelujen turvaaminen kehysriihen kärkeen

Antti Kurvinen

Juurisyyt kiertyvät ennen muuta kahteen asiaan: yhtäältä sote-uudistuksen pitkä viivästyminen on laittanut kuntien sote-menot jyrkkään kasvuun ja toisaalta kunnille ja kaupungeille on sälytetty vuosien mittaan lisää velvoitteita vaillinaisella rahoituksella. Siksi kuntien tehtävien ja rahoituksen välille on kuin varkain muodostunut ammottava aukko. Myös Suomen heikolla ikärakenteella on vaikutusta kuntien talousahdinkoon.

Tässä on peiliin katsomisen paikka kaikilla puolueilla. Syyttelyn sijaan on kuitenkin nyt haettava yhdessä ratkaisuja. Ihmisten peruspalvelut on turvattava tasa-arvoisesti jokaiselle suomalaiselle kautta maan. Tähän velvoittaa jo maamme perustuslaki.

Pidän välttämättömänä, että hallitus ottaa kuntien tilanteen vakavasti myös kehysriihen agendalle. Kuntien täytyy pystyä hoitamaan peruspalvelut myös sote-uudistuksen viipyessä.

Julkisuudessa on aiemmin väläytetty niin sanottuja kevytkuntia sekä kuntaliitoksia ratkaisuina tilanteeseen. Ne olisivat vain paljon aikaa vieviä näennäisratkaisuja, jotka eivät poista kuntien velvoitteiden ja rahoituksen välistä kuilua. Jokainen ihminen on oikeutettu tasa-arvoisiin peruspalveluihin, joista myös syntyy valtaosa kuntien kustannuksista.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAntti Kurvinen: Kuntapalvelujen turvaaminen kehysriihen kärkeen