Antti Kurvinen: Kuntapalvelujen turvaaminen kehysriihen kärkeen

Antti Kurvinen

Juurisyyt kiertyvät ennen muuta kahteen asiaan: yhtäältä sote-uudistuksen pitkä viivästyminen on laittanut kuntien sote-menot jyrkkään kasvuun ja toisaalta kunnille ja kaupungeille on sälytetty vuosien mittaan lisää velvoitteita vaillinaisella rahoituksella. Siksi kuntien tehtävien ja rahoituksen välille on kuin varkain muodostunut ammottava aukko. Myös Suomen heikolla ikärakenteella on vaikutusta kuntien talousahdinkoon.

Tässä on peiliin katsomisen paikka kaikilla puolueilla. Syyttelyn sijaan on kuitenkin nyt haettava yhdessä ratkaisuja. Ihmisten peruspalvelut on turvattava tasa-arvoisesti jokaiselle suomalaiselle kautta maan. Tähän velvoittaa jo maamme perustuslaki.

Pidän välttämättömänä, että hallitus ottaa kuntien tilanteen vakavasti myös kehysriihen agendalle. Kuntien täytyy pystyä hoitamaan peruspalvelut myös sote-uudistuksen viipyessä.

Julkisuudessa on aiemmin väläytetty niin sanottuja kevytkuntia sekä kuntaliitoksia ratkaisuina tilanteeseen. Ne olisivat vain paljon aikaa vieviä näennäisratkaisuja, jotka eivät poista kuntien velvoitteiden ja rahoituksen välistä kuilua. Jokainen ihminen on oikeutettu tasa-arvoisiin peruspalveluihin, joista myös syntyy valtaosa kuntien kustannuksista.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAntti Kurvinen: Kuntapalvelujen turvaaminen kehysriihen kärkeen