Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Seisomme yrittäjien rinnalla

Mahdollisimman monelle yrittäjälle pyritään takaamaan palvelua. Tavoite on mahdollistaa yritysten toiminta koronan aiheuttamassa poikkeuksellisessa toimintatilanteessa. Rahoitus tullaan kohdentamaan ennen muuta haavoittuvimpiin toimialoihin, sillä koronan vaikutukset vaihtelevat voimakkaasti alasta riippuen. Matkailu-, ravintola- ja palvelusektorit sekä luovat alat kohtaavat varmasti nopeimmin koronan vaikutukset. Business Finlandin kautta etenkin juuri nämä alat saavat tukea.

Yritysten maksuvalmius pyritään turvaamaan. Finnvera on valmis tarvittaessa kaksinkertaistamaan pk-yritysten kotimaan rahoituksen. Se myös laajentaa pk-takauksen ja alkutakauksenkäyttömahdollisuudet koskemaan koronan aiheuttaman suhdannetilanteen edellyttämää rahoitusta. Rahoituksen edellytyksenä on kaikissa tilanteissa se, että yrityksellä on pidemmän aikavälin kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Alle 150 000 euron päätöksiä voidaan tehdä jopa muutaman päivän sisällä.

Verotilitysjärjestelmään tehdään maksujärjestely 1.3. jälkeen erääntyvistä veroista. Maksua lykätään ja korkoa alennetaan yrityksen hakemuksen perusteella. TyEL- ja YEL-maksuille annetaan maksujärjestelymahdollisuus siten, että eläkelaitoksille annetaan mahdollisuus pidentää pyynnöstä maksuaikaa enintään kolme kuukautta.

Haluamme, että mahdollisimman moni yrittäjä saa henkistä tukea ja käytännön neuvoja koronan aikana. Siksi myös yrittäjän jaksamista tukeviin neuvontapalveluihin panostetaan. Kannamme kaikki yhdessä vastuuta tilanteessa, johon yksikään yrittäjä tai työntekijä ei ole syyllinen. Siksi tarjoamme auttavaa kättä, jotta yrityksen eivät kaatuisi.

Tilanne on vakava. Emme vielä tiedä, miten kauan kriisi tulee kestämään. Tärkeintä on, että selviämme nyt kriisin yli. Keskusta tekee kaikkensa, että pystymme loiventamaan iskua, jonka korona yrityksille aiheuttaa. Tähän auttaa myös se, että kynnelle kykenevät tukevat oman lähiympäristönsä yrittäjiä ja käyttävät heidän tarjoamiaan palveluja mahdollisuuksien mukaan. Yhdessä tästä selviämme.

Valtiovarainministeri Katri Kulmuni: Poikkeusolojen ratkaisuja

Tilanne on koronaepidemian vuoksi vakava. Emme voi tietää, kuinka pitkään kriisi kestää ja miten se vaikuttaa suomalaiseen yhteiskuntaan. Tärkeintä on pehmentää iskua, jonka kohteeksi ihmiset joutuvat.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElinkeinoministeri Mika Lintilä: Seisomme yrittäjien rinnalla