Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Seisomme yrittäjien rinnalla

Mahdollisimman monelle yrittäjälle pyritään takaamaan palvelua. Tavoite on mahdollistaa yritysten toiminta koronan aiheuttamassa poikkeuksellisessa toimintatilanteessa. Rahoitus tullaan kohdentamaan ennen muuta haavoittuvimpiin toimialoihin, sillä koronan vaikutukset vaihtelevat voimakkaasti alasta riippuen. Matkailu-, ravintola- ja palvelusektorit sekä luovat alat kohtaavat varmasti nopeimmin koronan vaikutukset. Business Finlandin kautta etenkin juuri nämä alat saavat tukea.

Yritysten maksuvalmius pyritään turvaamaan. Finnvera on valmis tarvittaessa kaksinkertaistamaan pk-yritysten kotimaan rahoituksen. Se myös laajentaa pk-takauksen ja alkutakauksenkäyttömahdollisuudet koskemaan koronan aiheuttaman suhdannetilanteen edellyttämää rahoitusta. Rahoituksen edellytyksenä on kaikissa tilanteissa se, että yrityksellä on pidemmän aikavälin kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Alle 150 000 euron päätöksiä voidaan tehdä jopa muutaman päivän sisällä.

Verotilitysjärjestelmään tehdään maksujärjestely 1.3. jälkeen erääntyvistä veroista. Maksua lykätään ja korkoa alennetaan yrityksen hakemuksen perusteella. TyEL- ja YEL-maksuille annetaan maksujärjestelymahdollisuus siten, että eläkelaitoksille annetaan mahdollisuus pidentää pyynnöstä maksuaikaa enintään kolme kuukautta.

Haluamme, että mahdollisimman moni yrittäjä saa henkistä tukea ja käytännön neuvoja koronan aikana. Siksi myös yrittäjän jaksamista tukeviin neuvontapalveluihin panostetaan. Kannamme kaikki yhdessä vastuuta tilanteessa, johon yksikään yrittäjä tai työntekijä ei ole syyllinen. Siksi tarjoamme auttavaa kättä, jotta yrityksen eivät kaatuisi.

Tilanne on vakava. Emme vielä tiedä, miten kauan kriisi tulee kestämään. Tärkeintä on, että selviämme nyt kriisin yli. Keskusta tekee kaikkensa, että pystymme loiventamaan iskua, jonka korona yrityksille aiheuttaa. Tähän auttaa myös se, että kynnelle kykenevät tukevat oman lähiympäristönsä yrittäjiä ja käyttävät heidän tarjoamiaan palveluja mahdollisuuksien mukaan. Yhdessä tästä selviämme.

Valtiovarainministeri Katri Kulmuni: Poikkeusolojen ratkaisuja

Tilanne on koronaepidemian vuoksi vakava. Emme voi tietää, kuinka pitkään kriisi kestää ja miten se vaikuttaa suomalaiseen yhteiskuntaan. Tärkeintä on pehmentää iskua, jonka kohteeksi ihmiset joutuvat.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetElinkeinoministeri Mika Lintilä: Seisomme yrittäjien rinnalla