Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Seisomme yrittäjien rinnalla

Mahdollisimman monelle yrittäjälle pyritään takaamaan palvelua. Tavoite on mahdollistaa yritysten toiminta koronan aiheuttamassa poikkeuksellisessa toimintatilanteessa. Rahoitus tullaan kohdentamaan ennen muuta haavoittuvimpiin toimialoihin, sillä koronan vaikutukset vaihtelevat voimakkaasti alasta riippuen. Matkailu-, ravintola- ja palvelusektorit sekä luovat alat kohtaavat varmasti nopeimmin koronan vaikutukset. Business Finlandin kautta etenkin juuri nämä alat saavat tukea.

Yritysten maksuvalmius pyritään turvaamaan. Finnvera on valmis tarvittaessa kaksinkertaistamaan pk-yritysten kotimaan rahoituksen. Se myös laajentaa pk-takauksen ja alkutakauksenkäyttömahdollisuudet koskemaan koronan aiheuttaman suhdannetilanteen edellyttämää rahoitusta. Rahoituksen edellytyksenä on kaikissa tilanteissa se, että yrityksellä on pidemmän aikavälin kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Alle 150 000 euron päätöksiä voidaan tehdä jopa muutaman päivän sisällä.

Verotilitysjärjestelmään tehdään maksujärjestely 1.3. jälkeen erääntyvistä veroista. Maksua lykätään ja korkoa alennetaan yrityksen hakemuksen perusteella. TyEL- ja YEL-maksuille annetaan maksujärjestelymahdollisuus siten, että eläkelaitoksille annetaan mahdollisuus pidentää pyynnöstä maksuaikaa enintään kolme kuukautta.

Haluamme, että mahdollisimman moni yrittäjä saa henkistä tukea ja käytännön neuvoja koronan aikana. Siksi myös yrittäjän jaksamista tukeviin neuvontapalveluihin panostetaan. Kannamme kaikki yhdessä vastuuta tilanteessa, johon yksikään yrittäjä tai työntekijä ei ole syyllinen. Siksi tarjoamme auttavaa kättä, jotta yrityksen eivät kaatuisi.

Tilanne on vakava. Emme vielä tiedä, miten kauan kriisi tulee kestämään. Tärkeintä on, että selviämme nyt kriisin yli. Keskusta tekee kaikkensa, että pystymme loiventamaan iskua, jonka korona yrityksille aiheuttaa. Tähän auttaa myös se, että kynnelle kykenevät tukevat oman lähiympäristönsä yrittäjiä ja käyttävät heidän tarjoamiaan palveluja mahdollisuuksien mukaan. Yhdessä tästä selviämme.

Valtiovarainministeri Katri Kulmuni: Poikkeusolojen ratkaisuja

Tilanne on koronaepidemian vuoksi vakava. Emme voi tietää, kuinka pitkään kriisi kestää ja miten se vaikuttaa suomalaiseen yhteiskuntaan. Tärkeintä on pehmentää iskua, jonka kohteeksi ihmiset joutuvat.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElinkeinoministeri Mika Lintilä: Seisomme yrittäjien rinnalla