Hallitus vastasi välikysymykseen maatalouden kannattavuudesta

Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) kertoi eduskunnassa, että tukimaksatuksia pyritään aikaistamaan surkeasti sujuneen viime vuoden jäljiltä.
“Useita kymmeniä miljoonia euroja siirretäänkin keväältä 2017 jo vuoden 2016 lopulla maksettavaksi”.
Hallituksen toimien joukossa on myös sääntelyn muuttaminen niin, että kotimaisen ruuan suosimista valtion hankinnoissa helpotetaan. Myös biokaasun merkitystä lisäämällä voidaan lisätä maaseudun toimeentulomahdollisuuksia.
“Biotalous ja kiertotalous tulevat varmuudella olemaan osa Suomen menestystarinaa.”
Tiilikainen sanoi myös olevansa helpottunut siitä, että muutkin eduskuntapuolueet ovat heränneet viljelijöiden hätään.
“Maataloudesta vastaavana ministerinä olen helpottunut. Olen helpottunut siitä, että myös oppositio SDP:tä lukuun ottamatta suhtautuu vakavasti maatalouden vaikeaan tilanteeseen”, Tiilikainen totesi.
“Puhdas ruoka ja vesi eivät ole itsestäänselvyyksiä. Olen esitellyt hallituksen toimia maatalouden tukalassa tilanteessa. Otan auliisti vastaan rakentavia esityksiä oppositiosta. Sellaisia eivät ole valitettavat yksittäiset puukoniskut viljelijöiden selkään lehtien palstoilla tai tässä salissa”

Keskustan ryhmäpuheen käytti maatalousvaliokunnan puheenjohtaja Jari Leppä. Leppä kuvasi ruoantuottajien toimeentuloa erittäin niukaksi.
”Esimerkiksi maitotilan bruttotulot ovat vuoden aikana pudonneet noin 40 prosentilla. Tilat elävät kädestä suuhun. Samanlainen on tilanne myös lihantuotannossa ja kasvinviljelytiloilla.”
Leppä listasi, että maatalouden kannattavuutta ovat heikentäneet lasku tuottajahinnoissa, Venäjä-pakotteet ja vastapakotteet, maitokiintiöiden poisto, liiallinen byrokratia ja tukimaksatusten viivästyminen.

Keskusta on huolissaan siitä, että investoinnit on jouduttu jäädyttämään. Tämä merkitsee tulevaisuustyöstä tinkimistä.
Jari Lepän mukaan raskas byrokratia tarkoittaa loputonta paperisotaa ja sitä, että tilalla on samaan aikaan valvontaeläinlääkäri ja tukitarkastajat mittaamassa aareja pellolla. Laskupino kasvaa ja sähköjen katkaiseminen uhkaa. Tuet on maksettu milloin sattuu
Keskustan mukaan nyt tarvitaan ministeri Tiilikaisen esittämää maatalouden kriisipakettia, jotta tämänhetkistä kannattavuusongelmaa helpotetaan. Keskusta edellyttää, että hallitus päättää kriisipake-tista pikaisesti. Nyt tehdyt päätökset valtion takauksista ja lyhennysvapaavuosien lisäämisestä on hyvä alku.
Byrokratiaa on karsittava nopeasti ja viljelijän oikeusturvaa kohennettava. Kauppaan on löydettävä oikeu-denmukaisemmat ja reilummat tavat.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitus vastasi välikysymykseen maatalouden kannattavuudesta