Hallitus vastasi välikysymykseen maatalouden kannattavuudesta

Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) kertoi eduskunnassa, että tukimaksatuksia pyritään aikaistamaan surkeasti sujuneen viime vuoden jäljiltä.
“Useita kymmeniä miljoonia euroja siirretäänkin keväältä 2017 jo vuoden 2016 lopulla maksettavaksi”.
Hallituksen toimien joukossa on myös sääntelyn muuttaminen niin, että kotimaisen ruuan suosimista valtion hankinnoissa helpotetaan. Myös biokaasun merkitystä lisäämällä voidaan lisätä maaseudun toimeentulomahdollisuuksia.
“Biotalous ja kiertotalous tulevat varmuudella olemaan osa Suomen menestystarinaa.”
Tiilikainen sanoi myös olevansa helpottunut siitä, että muutkin eduskuntapuolueet ovat heränneet viljelijöiden hätään.
“Maataloudesta vastaavana ministerinä olen helpottunut. Olen helpottunut siitä, että myös oppositio SDP:tä lukuun ottamatta suhtautuu vakavasti maatalouden vaikeaan tilanteeseen”, Tiilikainen totesi.
“Puhdas ruoka ja vesi eivät ole itsestäänselvyyksiä. Olen esitellyt hallituksen toimia maatalouden tukalassa tilanteessa. Otan auliisti vastaan rakentavia esityksiä oppositiosta. Sellaisia eivät ole valitettavat yksittäiset puukoniskut viljelijöiden selkään lehtien palstoilla tai tässä salissa”

Keskustan ryhmäpuheen käytti maatalousvaliokunnan puheenjohtaja Jari Leppä. Leppä kuvasi ruoantuottajien toimeentuloa erittäin niukaksi.
”Esimerkiksi maitotilan bruttotulot ovat vuoden aikana pudonneet noin 40 prosentilla. Tilat elävät kädestä suuhun. Samanlainen on tilanne myös lihantuotannossa ja kasvinviljelytiloilla.”
Leppä listasi, että maatalouden kannattavuutta ovat heikentäneet lasku tuottajahinnoissa, Venäjä-pakotteet ja vastapakotteet, maitokiintiöiden poisto, liiallinen byrokratia ja tukimaksatusten viivästyminen.

Keskusta on huolissaan siitä, että investoinnit on jouduttu jäädyttämään. Tämä merkitsee tulevaisuustyöstä tinkimistä.
Jari Lepän mukaan raskas byrokratia tarkoittaa loputonta paperisotaa ja sitä, että tilalla on samaan aikaan valvontaeläinlääkäri ja tukitarkastajat mittaamassa aareja pellolla. Laskupino kasvaa ja sähköjen katkaiseminen uhkaa. Tuet on maksettu milloin sattuu
Keskustan mukaan nyt tarvitaan ministeri Tiilikaisen esittämää maatalouden kriisipakettia, jotta tämänhetkistä kannattavuusongelmaa helpotetaan. Keskusta edellyttää, että hallitus päättää kriisipake-tista pikaisesti. Nyt tehdyt päätökset valtion takauksista ja lyhennysvapaavuosien lisäämisestä on hyvä alku.
Byrokratiaa on karsittava nopeasti ja viljelijän oikeusturvaa kohennettava. Kauppaan on löydettävä oikeu-denmukaisemmat ja reilummat tavat.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitus vastasi välikysymykseen maatalouden kannattavuudesta