Hallitus vastasi välikysymykseen maatalouden kannattavuudesta

Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) kertoi eduskunnassa, että tukimaksatuksia pyritään aikaistamaan surkeasti sujuneen viime vuoden jäljiltä.
“Useita kymmeniä miljoonia euroja siirretäänkin keväältä 2017 jo vuoden 2016 lopulla maksettavaksi”.
Hallituksen toimien joukossa on myös sääntelyn muuttaminen niin, että kotimaisen ruuan suosimista valtion hankinnoissa helpotetaan. Myös biokaasun merkitystä lisäämällä voidaan lisätä maaseudun toimeentulomahdollisuuksia.
“Biotalous ja kiertotalous tulevat varmuudella olemaan osa Suomen menestystarinaa.”
Tiilikainen sanoi myös olevansa helpottunut siitä, että muutkin eduskuntapuolueet ovat heränneet viljelijöiden hätään.
“Maataloudesta vastaavana ministerinä olen helpottunut. Olen helpottunut siitä, että myös oppositio SDP:tä lukuun ottamatta suhtautuu vakavasti maatalouden vaikeaan tilanteeseen”, Tiilikainen totesi.
“Puhdas ruoka ja vesi eivät ole itsestäänselvyyksiä. Olen esitellyt hallituksen toimia maatalouden tukalassa tilanteessa. Otan auliisti vastaan rakentavia esityksiä oppositiosta. Sellaisia eivät ole valitettavat yksittäiset puukoniskut viljelijöiden selkään lehtien palstoilla tai tässä salissa”

Keskustan ryhmäpuheen käytti maatalousvaliokunnan puheenjohtaja Jari Leppä. Leppä kuvasi ruoantuottajien toimeentuloa erittäin niukaksi.
”Esimerkiksi maitotilan bruttotulot ovat vuoden aikana pudonneet noin 40 prosentilla. Tilat elävät kädestä suuhun. Samanlainen on tilanne myös lihantuotannossa ja kasvinviljelytiloilla.”
Leppä listasi, että maatalouden kannattavuutta ovat heikentäneet lasku tuottajahinnoissa, Venäjä-pakotteet ja vastapakotteet, maitokiintiöiden poisto, liiallinen byrokratia ja tukimaksatusten viivästyminen.

Keskusta on huolissaan siitä, että investoinnit on jouduttu jäädyttämään. Tämä merkitsee tulevaisuustyöstä tinkimistä.
Jari Lepän mukaan raskas byrokratia tarkoittaa loputonta paperisotaa ja sitä, että tilalla on samaan aikaan valvontaeläinlääkäri ja tukitarkastajat mittaamassa aareja pellolla. Laskupino kasvaa ja sähköjen katkaiseminen uhkaa. Tuet on maksettu milloin sattuu
Keskustan mukaan nyt tarvitaan ministeri Tiilikaisen esittämää maatalouden kriisipakettia, jotta tämänhetkistä kannattavuusongelmaa helpotetaan. Keskusta edellyttää, että hallitus päättää kriisipake-tista pikaisesti. Nyt tehdyt päätökset valtion takauksista ja lyhennysvapaavuosien lisäämisestä on hyvä alku.
Byrokratiaa on karsittava nopeasti ja viljelijän oikeusturvaa kohennettava. Kauppaan on löydettävä oikeu-denmukaisemmat ja reilummat tavat.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitus vastasi välikysymykseen maatalouden kannattavuudesta