Jouni Ovaska

Keskustan kansanedustaja Jouni Ovaskan mukaan EU-komission kevätennuste taloudesta kuluvalle vuodelle, 7,5%:n tiputus BKT:ssä, on hätkähdyttävä. Paremman tulevaisuusnäkymän luominen vaatii unionilta ennennäkemätöntä investointi- ja innovointipakettia.

– Unionin tähänastiset päätökset pandemian aikana ovat koskeneet ensisijaisesti taloudellista ja terveydellistä kriisinhoitoa ja kohdistuneet pahiten pandemiasta kärsineisiin maihin. Nyt on siirryttävä seuraavaan vaiheeseen, jälleenrakennukseen. Euroopan unionin jälleenrakennuksen, jäsenmaiden talouden ja työllisyyden elvytyksen, ytimessä on oltava ennennäkemätön investointi- ja innovointiohjelma, joka nostaa jäsenmaiden yrityksiä teknologisen kehityksen kärkeen maailmassa, Ovaska esittää.

– Digitalisaatio, kiertotalous, liikenneinfra sekä tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiopanostukset voivat toimia uuden kasvun ajureina kun niille annetaan riittävät resurssit ja poliittinen priorisointi Euroopan unionin elvytyssuunnitelmassa. Suomen on EU-päätöksenteossa toimittava aktiivisesti tulevaisuusinvestointien puolesta ja kyettävä myös itse hyödyntämään paremmin näiden alojen rahoituksen saamista Suomeen. Esimerkiksi ratahankkeet pitää olla realistista toteuttaa eikä vain pitkäaikainen haave, Ovaska sanoo.

Ovaskan mukaan EU:n teollisuuspolitiikan vahvistaminen on avain kestävään kasvuun, jonka ytimessä on oltava kilpailukyvyn parantaminen, tehokkaampi EU-päätöksenteko pienten ja keskisuurten yritysten hyväksi sekä sisämarkkinoiden syventäminen etenkin digisisämarkkinoilla ja palvelujen vapaata liikkuvuutta edistämällä.

– Mikäli eurooppalaisten yritysten toimipaikat, työpaikat sekä tutkimus-, tuotekehitys- ja innovointitoiminta olisivat yhä enenevässä määrin Euroopan mantereella, Eurooppaan syntyisi yhä vahvempia osaamiskeskittymiä, jotka loisivat lisäarvoa ja hyvinvointia koko unionin alueelle ja kaikille eurooppalaisille. Tämä ei kuitenkaan tapahdu itsestään, ellei siihen rakenneta tarvittavat edellytykset seuraavassa monivuotisessa rahoituskehyksessä ja suunniteltavassa elvytysrahastossa. Samalla on etsittävä keinoja, joilla esimerkiksi Aasiasta voitaisiin palauttaa tuotantoketjuja Euroopan mantereelle, Ovaska sanoo.

– Taloudellisen yhteisvastuun yksityiskohtiin jumittuminen ja niistä kuukausia neuvotteleminen eivät pelasta Euroopan unionia eikä sen jäsenvaltioita. Sen sijaan yhteiset voimavarat on suunnattava uuden eurooppalaisen investointiallianssin rakentamiseen, minkä seurauksena luodaan kestävä pohja Euroopan talouden ja työllisyyden vahvistumiselle.

Lisätietoja: kansanedustaja, ulkoasiainvaliokunnan jäsen Jouni Ovaska, 040 717 1145

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJouni Ovaska: Euroopan unioni ja jäsenvaltiot nousevat investoinneilla ja innovaatioilla