Keskusta Uutiset

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja, Keskustan talouspoliittista työryhmää johtava kansanedustaja Mika Lintilä kiittelee tiedotusvälineitä ns. Panama-papereiden julkistamisessa.

Lintilän mukaan kansainvälistä yhteistyötä veronkierron ja muun harmaan talouden kitkemiseksi on lisättävä. Ongelmiin on tähän asti puututtu liian ponnettomasti, vaikka myös edistystä on tapahtunut.

Esimerkiksi verotusta koskeva automaattinen tietojenvaihto laajenee ensi vuonna. Suomi on vuonna 2014 allekirjoittanut sopimuksen tietojenvaihdosta, joka tulee verotusmenettelyä koskevan esityksen hyväksymisen jälkeen sovellettavaksi. Sopimuksessa on mukana lähes 80 valtiota ja oikeusaluetta.

– Tarvitaan etenkin EU:n yhteisiä toimenpiteitä. Nyt eduskunnan käsiteltävänä on komission esitys, jonka tavoitteena yhtenäistää ja vahvistaa EU-maiden sääntöjä veronkierron torjumiseksi. Keskeisintä ongelmien ratkaisemisessa on kansainvälisen tietojenvaihdon lisääminen, Lintilä sanoo.

Lintilä ehdottaa myös kotimaista pidemmän aikavälin seuranta- ja arviointiryhmää veronkierron ja muun harmaan talouden kitkemiseen. Puolueiden edustajien lisäksi työryhmässä tulisi olla verohallinnon, poliisin ja muiden asianomaisten viranomaisten edustus.

– Veronkierto on aina tuomittavaa ja etenkin, kun veroilla kustannetaan suomalaisten yhteiset sosiaali- ja terveys-, koulutus- ja muut peruspalvelut.

– Harmaan talouden kitkeminen on kaikkien päättäjien yhteinen tehtävä, jota ei pidä politisoida. Päinvastoin, tarvitaan vaalikaudet ylittävä yhteinen näkemys ja sen mukaisia ratkaisuja. Oppositiolla on ollut vakavan pohtimisen arvoisia esityksiä sen lisäksi, mitä hallitus tekee. Toimenpiteitä pitää joka tapauksessa jatkaa ja tehostaa, Lintilä sanoo.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Mika Lintilä: Kansainvälistä yhteistyötä veronkierron ja muun harmaan talouden kitkemiseksi lisättävä