Keskusta Uutiset

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja, Keskustan talouspoliittista työryhmää johtava kansanedustaja Mika Lintilä kiittelee tiedotusvälineitä ns. Panama-papereiden julkistamisessa.

Lintilän mukaan kansainvälistä yhteistyötä veronkierron ja muun harmaan talouden kitkemiseksi on lisättävä. Ongelmiin on tähän asti puututtu liian ponnettomasti, vaikka myös edistystä on tapahtunut.

Esimerkiksi verotusta koskeva automaattinen tietojenvaihto laajenee ensi vuonna. Suomi on vuonna 2014 allekirjoittanut sopimuksen tietojenvaihdosta, joka tulee verotusmenettelyä koskevan esityksen hyväksymisen jälkeen sovellettavaksi. Sopimuksessa on mukana lähes 80 valtiota ja oikeusaluetta.

– Tarvitaan etenkin EU:n yhteisiä toimenpiteitä. Nyt eduskunnan käsiteltävänä on komission esitys, jonka tavoitteena yhtenäistää ja vahvistaa EU-maiden sääntöjä veronkierron torjumiseksi. Keskeisintä ongelmien ratkaisemisessa on kansainvälisen tietojenvaihdon lisääminen, Lintilä sanoo.

Lintilä ehdottaa myös kotimaista pidemmän aikavälin seuranta- ja arviointiryhmää veronkierron ja muun harmaan talouden kitkemiseen. Puolueiden edustajien lisäksi työryhmässä tulisi olla verohallinnon, poliisin ja muiden asianomaisten viranomaisten edustus.

– Veronkierto on aina tuomittavaa ja etenkin, kun veroilla kustannetaan suomalaisten yhteiset sosiaali- ja terveys-, koulutus- ja muut peruspalvelut.

– Harmaan talouden kitkeminen on kaikkien päättäjien yhteinen tehtävä, jota ei pidä politisoida. Päinvastoin, tarvitaan vaalikaudet ylittävä yhteinen näkemys ja sen mukaisia ratkaisuja. Oppositiolla on ollut vakavan pohtimisen arvoisia esityksiä sen lisäksi, mitä hallitus tekee. Toimenpiteitä pitää joka tapauksessa jatkaa ja tehostaa, Lintilä sanoo.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Mika Lintilä: Kansainvälistä yhteistyötä veronkierron ja muun harmaan talouden kitkemiseksi lisättävä