Keskusta Uutiset

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja, Keskustan talouspoliittista työryhmää johtava kansanedustaja Mika Lintilä kiittelee tiedotusvälineitä ns. Panama-papereiden julkistamisessa.

Lintilän mukaan kansainvälistä yhteistyötä veronkierron ja muun harmaan talouden kitkemiseksi on lisättävä. Ongelmiin on tähän asti puututtu liian ponnettomasti, vaikka myös edistystä on tapahtunut.

Esimerkiksi verotusta koskeva automaattinen tietojenvaihto laajenee ensi vuonna. Suomi on vuonna 2014 allekirjoittanut sopimuksen tietojenvaihdosta, joka tulee verotusmenettelyä koskevan esityksen hyväksymisen jälkeen sovellettavaksi. Sopimuksessa on mukana lähes 80 valtiota ja oikeusaluetta.

– Tarvitaan etenkin EU:n yhteisiä toimenpiteitä. Nyt eduskunnan käsiteltävänä on komission esitys, jonka tavoitteena yhtenäistää ja vahvistaa EU-maiden sääntöjä veronkierron torjumiseksi. Keskeisintä ongelmien ratkaisemisessa on kansainvälisen tietojenvaihdon lisääminen, Lintilä sanoo.

Lintilä ehdottaa myös kotimaista pidemmän aikavälin seuranta- ja arviointiryhmää veronkierron ja muun harmaan talouden kitkemiseen. Puolueiden edustajien lisäksi työryhmässä tulisi olla verohallinnon, poliisin ja muiden asianomaisten viranomaisten edustus.

– Veronkierto on aina tuomittavaa ja etenkin, kun veroilla kustannetaan suomalaisten yhteiset sosiaali- ja terveys-, koulutus- ja muut peruspalvelut.

– Harmaan talouden kitkeminen on kaikkien päättäjien yhteinen tehtävä, jota ei pidä politisoida. Päinvastoin, tarvitaan vaalikaudet ylittävä yhteinen näkemys ja sen mukaisia ratkaisuja. Oppositiolla on ollut vakavan pohtimisen arvoisia esityksiä sen lisäksi, mitä hallitus tekee. Toimenpiteitä pitää joka tapauksessa jatkaa ja tehostaa, Lintilä sanoo.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Mika Lintilä: Kansainvälistä yhteistyötä veronkierron ja muun harmaan talouden kitkemiseksi lisättävä