katri kulmuni kasviaiheinen paita kaupungin kadulla

Kuva: Laura Kotila / Valtioneuvoston kanslia

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri Katri Kulmunin mukaan nyt on pidettävä julkinen talous kunnossa, jotta voimme turvata suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden sekä pitää huolta koko Suomen hyvinvoinnista ja kaikkein heikompiosaisista.

Katri Kulmuni 8.4.2020 Helsingissä

Hallitus on tehnyt kehysriihessä päätöksiä akuuttiin kriisitilanteen vastaamiseksi ja sillan luomiseksi tulevaan.

Turvaamme akuutin kriisin ihmisten terveydelle ja turvallisuudelle aiheuttamat tarpeet. Terveysviranomaisten tarpeelliseksi arvioimat toimet eivät jää rahoituksesta kiinni. Suojavarusteiden, lääkkeiden ja laitteiden hankintaa lisätään 600 miljoonalla eurolla. Myös kotimainen suojamateriaalituotanto saadaan käyntiin.

Elinkelpoisten yritysten ja ihmisten työpaikkojen turvaaminen on kriisin keskellä aivan välttämätöntä. Tukea yrityksille lisätään lähes miljardilla eurolla, josta uuden suoran tuen osuus on 450 miljoonaa euroa. Nämä päätökset luovat tulevaisuuden näkymää pahimman kassakriisin keskelle.

Huoltovarmuuden ja omavaraisuuden merkitys on tällä hetkellä aivan keskeinen. Maaseudun yritystoiminnan ja kalatalouden rahoitusta vahvistetaan yhteensä 40 miljoonalla eurolla poikkeustilanteeseen sopeutumiseksi. Lisäksi maatilatalouden kehittämisrahaston rahoitusta vahvistetaan 6,5 miljoonalla eurolla takausvastuiden lisäämiseksi ja mahdollisiin takaustappioihin valmistautumiseksi.

Suomalaiset perheet ovat tällä hetkellä kovilla. Moni vanhempi joutuu olemaan poissa töistä noudattaessaan karanteeniin liittyviä suosituksia ja hoitaessaan kotonaan varhaiskasvatuksessa tai alakoulun ensimmäisillä luokalla olevia lapsiaan. Nämä vanhemmat saavat jatkossa vanhempainpäivärahan, eli 28,94 euron suuruisen päivittäisen tuen.

Henkisen hyvinvoinnin merkitys korostuu vaikeina aikoina. Meidän on kannateltava rajoitustoimenpiteistä kärsivää suomalaista kulttuuria, liikuntaa ja kansalaisyhteiskuntaa pahimman yli. Urheiluseurojen, lajiliittojen, museoiden, teattereiden ja muiden kulttuurialan toimijoiden rahoitusta vahvistetaan noin 70 miljoonalla eurolla.

Hallitus antaa seuraavan lisätalousarvionsa toukokuussa. Silloin voidaan toivottavasti katsoa jo koronakriisin jälkeiseen jälleenrakentamisen aikaan. Tulevan elvytysbudjetin tarkoituksena on pitää taloutemme käynnissä sekä turvata ihmisten työllisyys ja yritysten toiminnan tulevaisuus.

Koronakriisin myötä suomalainen yhteiskunta on uuden edessä. Tarvitsemme uutta ajattelua, arvokeskustelua ja yhteenkuuluvuutta. Perimmäisin kysymys on yhteiskuntarauhan turvaaminen.

Talouden puolella velkaannumme miljardien edestä, vähintään kaksinumeroisella summalla. Kun nyt on välttämätöntä vastata akuuttiin kriisiin miljardien eurojen edestä, on meillä tulevaisuudessa entistäkin suurempi vastuu pitää huolta yhteisestä isänmaastamme.

Talouspolitiikan isoa kuvaa ja hallitusohjelmassa sovittuja arvioidaan tarkemmin elokuun budjettiriihessä. On selvää, ettemme voi lainata tulevilta sukupolvilta määräänsä enempää. Meidän on pidettävä julkinen talous kunnossa, jotta voimme turvata suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden sekä pitää huolta koko Suomen hyvinvoinnista ja kaikkein heikompiosaisista.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKatri Kulmuni: Hallitus vastaa akuuttiin kriisitilanteeseen ja luo siltaa tulevaan