Keskusta: Paremmasta mielenterveydestä uusi kansallinen suurhanke

vaaleanpunainen paperisydän naisen sormissa, taustalla koivumetsän latvoja

Keskusta hyväksyi puoluekokouksessaan eduskuntavaaliohjelmansa 2023 päätavoitteet. Yksityiskohtaisempi ohjelma kirjoitetaan ja julkaistaan lähempänä vaaleja.

Yksi Keskustan päätavoitteista tulevissa eduskuntavaaleissa on ”Paremmin voiva Suomi”. Puolue toteaa, että mielenterveyden ongelmista on kehkeytynyt uusi kansansairaus. Se vie liian monet ennenaikaisesti sivuun työelämästä. Mielenterveyden huolet koskettavat suomalaisten jokaista ikäryhmää.

Keskusta haluaa, että paremmasta mielenterveydestä on tehtävä uusi, yhteinen kansallinen suurhanke. Suomi onnistui aikanaan vähentämään verisuoni- ja sydänsairauksia ja puolueen mielestä sama voidaan tehdä myös mielenterveyden parantamiseksi. Oikea-aikaiset palvelut ja välittämisen asenne ratkaisevat. Myös työelämän on muututtava.

Keskustan mielestä sosiaali- ja terveyspalveluissa pitää siirtyä suoritteiden mittaamisesta laadun ja vaikuttavuuden mittaamiseen. Palvelujen tuottamisen tapoihin on saatava entistä enemmän liikkumavaraa ja uusia hyviä käytäntöjä on hyödynnettävä tehokkaasti. Sosiaali- ja terveydenhuollossa työelämän pito- ja vetovoimaa on lisättävä, jotta alan henkilöstön riittävä saatavuus voidaan turvata.

Keskustan eduskuntavaaliohjelman päätavoitteet kokonaisuudessaan löydät täältä.

Lisätiedot:

Ilkka Miettinen

Poliittinen asiantuntija

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Paremmasta mielenterveydestä uusi kansallinen suurhanke