Keskusta: Paremmasta mielenterveydestä uusi kansallinen suurhanke

vaaleanpunainen paperisydän naisen sormissa, taustalla koivumetsän latvoja

Keskusta hyväksyi puoluekokouksessaan eduskuntavaaliohjelmansa 2023 päätavoitteet. Yksityiskohtaisempi ohjelma kirjoitetaan ja julkaistaan lähempänä vaaleja.

Yksi Keskustan päätavoitteista tulevissa eduskuntavaaleissa on ”Paremmin voiva Suomi”. Puolue toteaa, että mielenterveyden ongelmista on kehkeytynyt uusi kansansairaus. Se vie liian monet ennenaikaisesti sivuun työelämästä. Mielenterveyden huolet koskettavat suomalaisten jokaista ikäryhmää.

Keskusta haluaa, että paremmasta mielenterveydestä on tehtävä uusi, yhteinen kansallinen suurhanke. Suomi onnistui aikanaan vähentämään verisuoni- ja sydänsairauksia ja puolueen mielestä sama voidaan tehdä myös mielenterveyden parantamiseksi. Oikea-aikaiset palvelut ja välittämisen asenne ratkaisevat. Myös työelämän on muututtava.

Keskustan mielestä sosiaali- ja terveyspalveluissa pitää siirtyä suoritteiden mittaamisesta laadun ja vaikuttavuuden mittaamiseen. Palvelujen tuottamisen tapoihin on saatava entistä enemmän liikkumavaraa ja uusia hyviä käytäntöjä on hyödynnettävä tehokkaasti. Sosiaali- ja terveydenhuollossa työelämän pito- ja vetovoimaa on lisättävä, jotta alan henkilöstön riittävä saatavuus voidaan turvata.

Keskustan eduskuntavaaliohjelman päätavoitteet kokonaisuudessaan löydät täältä.

Lisätiedot:

Ilkka Miettinen

Poliittinen asiantuntija

Vastuualueina mm.:

• ohjelmatyö
  • työryhmäkoordinaatio
  • poliittinen valmistelu
  • tutkimustoiminta
  • puolueelle tulevat kyselyt, aloitteet ja lausuntopyynnöt

Keskustan Jyväskylän puoluekokouksen kannanotto 16.6.2024: Jokainen nuori tarvitsee turvallisen aikuisen
Keskustan mielestä jokainen nuori tarvitsee arkeensa vähintään yhden turvallisen aikuisen. Yksikin kiusattu, syrjäytynyt tai koulusta pudonnut nuori on sivistysliike keskustalle liikaa. Keskusta edellyttää toimivaa oppilashuoltoa ja haluaa vahvistaa sitä.
16.6.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Paremmasta mielenterveydestä uusi kansallinen suurhanke