Keskustan eduskuntaryhmä: Perhevapaauudistuksen parannettava perheiden asemaa

Keskustan eduskuntaryhmä pitää välttämättömänä, että perhevapaat uudistetaan. On arvokasta, että tästä tavoitteesta vallitsee varsin laaja yhteisymmärrys. Uudistuksen lähtökohdaksi on keskustan mielestä otettava lasten ja perheiden etu.

Uudistuksessa on huomioitava perheiden erilaiset elämäntilanteet ja turvattava erilaisille perheille tasa-arvoiset ja hyvät valinnanmahdollisuudet lastenhoidossa niin kotihoidon, laadukkaan varhaiskasvatuksen kuin muidenkin hoitomuotojen osalta.

Tasa-arvoa pystytään edistämään myös perheiden valinnanvapautta kunnioittamalla. Perhemyönteinen yhteiskunta elää perheiden kanssa samassa rytmissä ja yhteiskunnallisia muutoksia yhdessä edistäen.

Uudistuksen on tuettava perheiden arkea, kannustettava isiä käyttämään enemmän perhevapaita sekä mahdollistettava etenkin pienten lasten vanhemmille nykyistä paremmin osa-aikatyö.

Keskustan eduskuntaryhmä tukee perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikon ratkaisua keskeyttää perhevapaauudistuksen valmistelu hallituksessa.

Valmisteltu uudistus olisi ollut suurimmalle osalle perheistä leikkaus toimeentuloon.

Keskustan eduskuntaryhmä tähdentää, että perhevapaauudistuksen on oltava aito parannus suomalaisille perheille, ei heikennys.

Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että perhevapaauudistuksesta on sovittava seuraavissa hallitusneuvotteluissa ja turvattava sille riittävä rahoitus.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä: Perhevapaauudistuksen parannettava perheiden asemaa