Keskustan eduskuntaryhmä: Perhevapaauudistuksen parannettava perheiden asemaa

Keskustan eduskuntaryhmä pitää välttämättömänä, että perhevapaat uudistetaan. On arvokasta, että tästä tavoitteesta vallitsee varsin laaja yhteisymmärrys. Uudistuksen lähtökohdaksi on keskustan mielestä otettava lasten ja perheiden etu.

Uudistuksessa on huomioitava perheiden erilaiset elämäntilanteet ja turvattava erilaisille perheille tasa-arvoiset ja hyvät valinnanmahdollisuudet lastenhoidossa niin kotihoidon, laadukkaan varhaiskasvatuksen kuin muidenkin hoitomuotojen osalta.

Tasa-arvoa pystytään edistämään myös perheiden valinnanvapautta kunnioittamalla. Perhemyönteinen yhteiskunta elää perheiden kanssa samassa rytmissä ja yhteiskunnallisia muutoksia yhdessä edistäen.

Uudistuksen on tuettava perheiden arkea, kannustettava isiä käyttämään enemmän perhevapaita sekä mahdollistettava etenkin pienten lasten vanhemmille nykyistä paremmin osa-aikatyö.

Keskustan eduskuntaryhmä tukee perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikon ratkaisua keskeyttää perhevapaauudistuksen valmistelu hallituksessa.

Valmisteltu uudistus olisi ollut suurimmalle osalle perheistä leikkaus toimeentuloon.

Keskustan eduskuntaryhmä tähdentää, että perhevapaauudistuksen on oltava aito parannus suomalaisille perheille, ei heikennys.

Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että perhevapaauudistuksesta on sovittava seuraavissa hallitusneuvotteluissa ja turvattava sille riittävä rahoitus.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä: Perhevapaauudistuksen parannettava perheiden asemaa