Keskustan eduskuntaryhmä: Perhevapaauudistuksen parannettava perheiden asemaa

Keskustan eduskuntaryhmä pitää välttämättömänä, että perhevapaat uudistetaan. On arvokasta, että tästä tavoitteesta vallitsee varsin laaja yhteisymmärrys. Uudistuksen lähtökohdaksi on keskustan mielestä otettava lasten ja perheiden etu.

Uudistuksessa on huomioitava perheiden erilaiset elämäntilanteet ja turvattava erilaisille perheille tasa-arvoiset ja hyvät valinnanmahdollisuudet lastenhoidossa niin kotihoidon, laadukkaan varhaiskasvatuksen kuin muidenkin hoitomuotojen osalta.

Tasa-arvoa pystytään edistämään myös perheiden valinnanvapautta kunnioittamalla. Perhemyönteinen yhteiskunta elää perheiden kanssa samassa rytmissä ja yhteiskunnallisia muutoksia yhdessä edistäen.

Uudistuksen on tuettava perheiden arkea, kannustettava isiä käyttämään enemmän perhevapaita sekä mahdollistettava etenkin pienten lasten vanhemmille nykyistä paremmin osa-aikatyö.

Keskustan eduskuntaryhmä tukee perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikon ratkaisua keskeyttää perhevapaauudistuksen valmistelu hallituksessa.

Valmisteltu uudistus olisi ollut suurimmalle osalle perheistä leikkaus toimeentuloon.

Keskustan eduskuntaryhmä tähdentää, että perhevapaauudistuksen on oltava aito parannus suomalaisille perheille, ei heikennys.

Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että perhevapaauudistuksesta on sovittava seuraavissa hallitusneuvotteluissa ja turvattava sille riittävä rahoitus.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä: Perhevapaauudistuksen parannettava perheiden asemaa