Keskustan eduskuntaryhmä: Perhevapaauudistuksen parannettava perheiden asemaa

Keskustan eduskuntaryhmä pitää välttämättömänä, että perhevapaat uudistetaan. On arvokasta, että tästä tavoitteesta vallitsee varsin laaja yhteisymmärrys. Uudistuksen lähtökohdaksi on keskustan mielestä otettava lasten ja perheiden etu.

Uudistuksessa on huomioitava perheiden erilaiset elämäntilanteet ja turvattava erilaisille perheille tasa-arvoiset ja hyvät valinnanmahdollisuudet lastenhoidossa niin kotihoidon, laadukkaan varhaiskasvatuksen kuin muidenkin hoitomuotojen osalta.

Tasa-arvoa pystytään edistämään myös perheiden valinnanvapautta kunnioittamalla. Perhemyönteinen yhteiskunta elää perheiden kanssa samassa rytmissä ja yhteiskunnallisia muutoksia yhdessä edistäen.

Uudistuksen on tuettava perheiden arkea, kannustettava isiä käyttämään enemmän perhevapaita sekä mahdollistettava etenkin pienten lasten vanhemmille nykyistä paremmin osa-aikatyö.

Keskustan eduskuntaryhmä tukee perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikon ratkaisua keskeyttää perhevapaauudistuksen valmistelu hallituksessa.

Valmisteltu uudistus olisi ollut suurimmalle osalle perheistä leikkaus toimeentuloon.

Keskustan eduskuntaryhmä tähdentää, että perhevapaauudistuksen on oltava aito parannus suomalaisille perheille, ei heikennys.

Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että perhevapaauudistuksesta on sovittava seuraavissa hallitusneuvotteluissa ja turvattava sille riittävä rahoitus.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä: Perhevapaauudistuksen parannettava perheiden asemaa