Siirry sisältöön

Eeva Kalli tumma paita jossa lehtiä, sinertävä studiokuva

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli Keskustan Etelä-Savon piirin piirikokouksessa Mikkelissä 16.11.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Eeva Kallin mukaan Suomi on tulevissa eduskuntavaaleissa tienhaarassa.

– Vaalien pääkysymys ei ole Kokoomus vai SDP, saati Orpo vai Marin.

– Pääkysymys on, millä linjalla suomalaiset ja Suomi pärjäävät epävarmoina aikoina ja arvaamattomassa maailmassa, Kalli sanoi puheessaan Keskustan Etelä-Savon piirikokouksessa Mikkelissä keskiviikkona.

Kallin mukaan tarvitaan politiikkaa, joka tuo turvaa, työtä ja toimeentuloa, tasa-arvoa ja toivoa. Näiden kaikkien edellytys on vahva aluepolitiikka.

– Turvaa ei ole, jos koko maata ei puolusteta ja jos Suomella ei ole leipää ja lämpöä omasta takaa, mikä edellyttää omien luonnonvarojen kestävää käyttöä. Työtä ja toimeentuloa ei ole, jos Suomi ei ole kauttaaltaan elinvoimainen. Tasa-arvoa ei ole, jos lähi- ja peruspalveluja ja elämisen edellytyksiä ei turvata koko Suomessa.

Vahva aluepolitiikka tarkoittaa lähi- ja peruspalvelujen lisäksi esimerkiksi sitä, että eriasteista koulutusta ja koulutusmahdollisuuksia on eri puolilla Suomea ja että liikenne- ja tietoliikenneyhteydet toimivat koko maassa. Näin syntyy kasvua ja työtä, mikä palvelee koko Suomen pärjäämistä.

Kalli alleviivasi, että näistä asioita päätetään tulevissa eduskuntavaaleissa.

– Sinipunahallitus Kokoomuksen johdolla tekee yhdenlaista politiikkaa. Politiikka on toisenlaista, jos Keskusta on asioihin vaikuttamassa ja niistä päättämässä.

– Se ei ole puolen Suomen politiikkaa. Se on koko Suomen politiikkaa. Jokainen suomalainen tulee pitää mukana.

Lisätietoja: eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli, puhelin 044 355 4400

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Kalli: Ei Kokoomus vai SDP, vaan suomalaisten pärjääminen – tarvitaan vahvaa aluepolitiikkaa