Keskustan lähikoulumalli – lähikoululisä käyttöön ja koulumatka-ajat kuriin

Keskusta on julkaissut oman lähikoulumallinsa Lappeenrannan puoluekokouksessa. Keskustan lähikoulumalli sisältää toimenpiteitä niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti toteutettavaksi. Malli ottaa kantaa myös siihen, miten lähikoulujen toiminta voidaan turvata taloudellisesti.

-Keskustan ydinviesti on se, että haluamme suosia pienempiä kouluyksiköitä, luokkia ja yhteisöllisyyttä. Koulumatka ei saa kuormittaa lasta kohtuuttomasti, jonka vuoksi koulun on oltava lähellä. Tämä on puolueen arvovalinta. Haluamme panostaa lasten ja nuorten oppimiseen niin taloudellisesti kuin pedagogisesti, Keskustan sivistystyötä johtava kansanedustaja Hilkka Kemppi linjaa.

Lähikoulumallissa Keskusta esittää lähikoululisän käyttöönottoa. Lähikoululisä mahdollistaa pienempien koulujen pitämisen auki, jolloin koulutus lähipalveluna toteutuu ympäri Suomen jatkossakin. Keskustan tavoitteena on, että koulutuksen saavutettavuuteen panostetaan.
-Pienessä kouluyksikössä pystytään rakentamaan yhteisöllisyyttä, pitämään ryhmäkoot pieninä ja ottamaan lapsen tarpeet huomioon, kansanedustaja Kemppi lisää.

Keskusta kantaa myös huolta koulumatkojen pituudesta. Keskusta esittää, että perusasteen koulumatkojen pituuksia tulisi säädellä nykyistä tiukemmin kotiovelta luokkahuoneeseen, jotta päivittäinen koulumatkoihin käytetty aika ei nouse kohtuuttomaksi vaan pienenee nykyisestä.

-Yhdenkään lapsen tai nuoren koulupolku ei saa olla postinumeron tai kaupungin ruuhkan vuoksi liian rankka. Lähikoulu mahdollistaa sen, että lapset voivat keskittyä opiskelemaan ja oppimaan matkustamisen sijaan, Hilkka Kemppi kommentoi.

Kuluva vuosikymmen alleviivaa lähikoulujen merkitystä myös elämänmittaisen oppimisen keskuksina. Keskusta haluaa vahvistaa sivistyksen olohuoneita jokaisessa kylässä ja korttelissa. Joskus tämä voi tarkoittaa pelkästään nopean internetyhteyden tarjoamista yhteisön jäsenille. Toisaalta koulukeskusten yhteydessä voidaan tarjota esimerkiksi kirjastopalveluiden lisäksi myös neuvontaa työttömille ja uutta osaamista hakeville.

-Lähikoulu ei ole vain koulu vaan lähiyhteisölleen tärkeä kokoontumispaikka. Koulu on kylän ja korttelin sydän. Siksi meidän on nostettava rakennusten käyttöastetta mahdollistamalla koulujen hyödyntäminen lähipalvelujen tuottamisessa. Koulujen tilojen tulee olla myös lähiyhteisöjen käytettävissä lasten turvallisuus huomioiden, Hilkka Kemppi päättää.

Tutustu lähikoulumalliin tästä

Keskustan lähikoulumalli julkaistiin Keskustan puoluekokouksessa Lappeenrannassa pe 10.6. 2022. Tilaisuus kulkee nimellä ” Kyläkoulujen ja korttelikoulujen uusi aika – Keskustan lähikoulumallin julkistus”.

Keskustan lähikoulumalli on osa puolueen sivistyspoliittista ohjelmatyötä. Keskustan sivistyspoliittinen linjapaperi julkaistaan Porissa 14.7.2022.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan lähikoulumalli – lähikoululisä käyttöön ja koulumatka-ajat kuriin