Siirry sisältöön

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko pitää ensi viikon kehysriihen ennakoiduista päätöksistä ongelmallisimpana sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistettavia rajuja leikkauksia.

”Suomalaisten tärkeimpinä pitämiin palveluihin kaavaillaan äkkisäästöjä, joiden vaikutukset lasketaan sukupolvien mitassa. Linja on kova, kylmä ja kallis. Se on kohtalokas virhe, josta on vaikea peruuttaa. Tähän ei voi valtiovarainministeri Purran huolehtima Suomen maine EU:ssa kaatua. Siispä järki käteen. Lasten ja nuorten palveluiden saatavuus, ihmisarvoiset ikäihmisten hoivapalvelut, lähiterveyseasemat ja akuutissa hädässä sairaalaan pääsy vaarantuvat.”

Keskusta jakaa valtiovarainministeriön tilannekuvan Suomen talouden liian pitkään jatkuneesta huonosta kehityksestä, jota viime vuosien kansainväliset kriisit pandemiasta sotaan ovat syventäneet.

”Uusien säästöjen äärellä ollaan nyt ennen kaikkea siksi, että taloutemme ei ole kasvanut riittävästi. Orpon johtamassa Suomessa kasvaa vain velka ja työttömyys.”

Keskusta rakentaa oman, talouden luottamusta palauttavan vaihtoehtonsa siten, että sote-palveluihin käytettäisiin jatkossakin palveluiden tarpeen kasvua vastaava määrä rahaa. Keskustan mallissa velkaantuminen vähenisi muilla keinoin VM:n tilannekuvan vaatimalla tavalla.

”Tuen Orpon hallituksen ajatusta siitä, että tiettyjä palveluiden normeja, kuten hoitajamitoitusta voitaisiin höllätä. Kun henkilöstöä ei ole, kaavamaiset desimaalit tulevat vuokratyöllä liian kalliiksi. Tiukat mitoitukset henkilöstön määrissä, ikäihmisten asumiseen liittyvät kireät normit tai asetuksella säädetty terveystarkastusten määrä olivat välttämättömiä ajassa, jossa muuta ohjauskeinoa palveluihin ei valtakunnallisesti ollut. Kaikki puolueet kannattivat niitä osana vanhaa järjestelmää. Nyt laajempien hyvinvointialueiden ja valtion rahoituksen aikakaudella sääntelyä on mahdollista keventää.”

Saarikon mukaan tämä toisi hyvinvointialueille kaivattua väljyyttä rakentaa palvelut kunkin seutukunnan tarpeita vastaavaksi. Nyt säästämisen vaihtoehdoksi jää vain eriarvoisuutta lisäävä palvelupisteiden sulkeminen perustasolta.

”Suurin näkemysero Keskustan ja oikeistohallituksen välissä kuitenkin on se, että vaikka sääntelyä kevennettäisiin, me emme imuroisi rahaa sote-palveluista pois kuten hallitus nyt kaavailee ilmeisesti miljardien edestä, vaan me tiedämme, että raha tarvitaan silti henkilöstön jaksamisen tueksi ja hoidon hyvän laadun varmistamiseksi.”

Saarikon mukaan suomalaisten tärkeimpien palvelujen uudistaminen ottaa aikansa ja alueilla tehdään nyt hyvää työtä.

”Siksi kannatamme yhä sitä, että alueet saisivat pari vuotta lisäaikaa taloutensa kuntoon saattamiseen ja alijäämien kattamiseen. Teimme tästä esityksen jo viime syksynä ja nyt sosiaali- ja terveysministeriön korkea virkajohto näyttää esittävän samaa. Heitä kannattaisi kuunnella. Lisäaika tarvittasiin uusien toimintatapojen, kuten liikkuvien palveluiden käyttöön ottamiseen”, Saarikko muistuttaa.

”On turhanpäiväistä saivartelua pääministeri Orpolta aina muistutella että soteen käytetään tulevaisuudessa enemmän rahaa kuin nyt. Tietysti – olemmehan ikääntyvä maa ja samalla liian monella suomalaisella on myös vaativia kansansairauksia diabeteksesta mielenterveyden huoliin. Mutta hallitus on leikkaamassa rahaa suhteessa siihen, kuinka paljon sitä riittää yhtä kansalaista kohdin sote-palveluissa käytettäväksi. Se ei Keskustalle käy.”

Keskustan puoluevaltuusto 27.4.2024: Hallituksen sote-politiikka tulee kalliiksi
Orpon hallituksen valitsema suunta, jossa peruspalveluja heikennetään ja lähipalvelut keskitetään kauemmas, saa tuomion keskustan puoluevaltuustolta. Keskusta ei hyväksy ongelmien vierittämistä seuraaville sukupolville ja hallituksille. Keskustan kestävä vaihtoehto on panostaa nopeaan ja helposti saavutettavaan hoitoon, ennaltaehkäisyyn sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
29.4.2024 / Uutiset
Ennallistamisasetuksen keskellä on myllertänyt keskustelu jo pitkän aikaan ja vitsien kaltaiselta liiottelulta ei ole vältytty. Kun keskustelu lähtee lentoon on hyvä palata hetkeksi faktoihin sekä syihin, miksi asetusta on alunperin lähdetty tekemään.
28.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puoluesihteeri Antti Siika-aho  Keskustan puoluevaltuuston kokous 27.4.2024 Vantaa
 Keskustan puoluesihteeri Antti Siika-aho esitteli Vantaan puoluevaltuustossa 27.4.2024 puolueen toimintakertomuksen, tilinpäätöksen ja tilintarkastuskirjoituksen vuodelta 2023. Lisäksi hän esitteli luonnoksen Suunta Suomesta -ohjelmaprojektin tilannekuvapaperiksi sekä järjestöstrategian.
27.4.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Terveyspalveluista ja hyvinvoinnista säästäminen on kohtalokas virhe