Siirry sisältöön

Soteuudistuksen toimeenpanoa valmistellaan kuumeisesti. Keskustan puoluehallitus muistuttaa, että uudistuksen toimeenpanoa säätelevän lain mukaan väliaikaiselle valmistelutoimielimelle kuuluu nimensä mukaisesti asioiden selvittely ja valmistelu tammikuussa valittavia aluevaltuustoja varten.

Valmisteleviin toimielimiin kuuluvat virkamiehet voivat päättää ainoastaan vuoden 2023 loppuun ulottuvista sopimuksista ja talousarvioista. Käytännön asioiden valmistelu on saatava ripeästi liikkeelle jokaisella hyvinvointialueella. Tulevilla päättäjillä pitää työt aloittaessaan olla asianmukaisesti tehty valmistelu.

Väliaikaisten valmistelutoimielinten tulee kuunnella herkällä korvalla poliittisia seurantaryhmiä. Tarvitaan avointa vuoropuhelua. Valmistelevien virkamiesten ja poliittisten päättäjien hyvällä yhteistyöllä onnistumme soteuudistuksen valmistelussa ja sen toimeenpanossa.

Tammikuun 23. päivänä valittavat aluevaltuutetut päättävät, miten lähipalvelut turvataan jokaisessa kunnassa. Jokaisen tarvitsijan tulee päästä asianmukaiseen hoitoon yhdellä yhteydenotolla. Aluevaltuustot ratkaisevat myös sen, miten hoitohenkilökunnan hyvinvointia ja työssä jaksamista parannetaan.

Puoluehallitus muistuttaa, että soteuudistuksen hyväksymisen yhteydessä vastuuministeri on luvannut valmistella terveydenhuoltolain muutoksen, joka antaa Lapin ja Etelä-Savon maakunnille oikeuden ylläpitää alueellaan kahta sairaalaa, joissa järjestetään perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteispäivystystä. Keskustan puoluehallitus kiirehtii lakiuudistuksen valmistelua.

Eurovaaliehdokas Venla Kajan: Opiskelijoiden ovet auki Eurooppaan
Monelle opiskelijalle vaihtoon lähtö on ensimmäinen kosketus eurooppalaisuuteen. Se on hieno esimerkki siitä, mitä EU:n vapaa liikkuvuus tarkoittaa. Toivon, että mahdollisimman moni nuori saisi hyödyntää tämän mahdollisuuden.
24.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Eurovaaliehdokas Valtteri Paakki: Vihreä siirtymä on tehtävä kestävästi ja oikeudenmukaisesti
Keskustalaiseen ajattelumaailmaan kuuluu ajatus ylisukupolvisuudesta. Tahtotila jättää oma tila ja ympäristö paremmassa kunnossa seuraaville sukupolville. Mikäli tahdomme pitää kiinni tästä periaatteesta, meidän on edistettävää vihreää siirtymää niin Suomessa kuin EU:n laajuisesti.
20.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallituksen kannanotto 19.11.2021 : Soteuudistuksen valmistelussa kuunneltava poliittisia päättäjiä