Soteuudistuksen toimeenpanoa valmistellaan kuumeisesti. Keskustan puoluehallitus muistuttaa, että uudistuksen toimeenpanoa säätelevän lain mukaan väliaikaiselle valmistelutoimielimelle kuuluu nimensä mukaisesti asioiden selvittely ja valmistelu tammikuussa valittavia aluevaltuustoja varten.

Valmisteleviin toimielimiin kuuluvat virkamiehet voivat päättää ainoastaan vuoden 2023 loppuun ulottuvista sopimuksista ja talousarvioista. Käytännön asioiden valmistelu on saatava ripeästi liikkeelle jokaisella hyvinvointialueella. Tulevilla päättäjillä pitää työt aloittaessaan olla asianmukaisesti tehty valmistelu.

Väliaikaisten valmistelutoimielinten tulee kuunnella herkällä korvalla poliittisia seurantaryhmiä. Tarvitaan avointa vuoropuhelua. Valmistelevien virkamiesten ja poliittisten päättäjien hyvällä yhteistyöllä onnistumme soteuudistuksen valmistelussa ja sen toimeenpanossa.

Tammikuun 23. päivänä valittavat aluevaltuutetut päättävät, miten lähipalvelut turvataan jokaisessa kunnassa. Jokaisen tarvitsijan tulee päästä asianmukaiseen hoitoon yhdellä yhteydenotolla. Aluevaltuustot ratkaisevat myös sen, miten hoitohenkilökunnan hyvinvointia ja työssä jaksamista parannetaan.

Puoluehallitus muistuttaa, että soteuudistuksen hyväksymisen yhteydessä vastuuministeri on luvannut valmistella terveydenhuoltolain muutoksen, joka antaa Lapin ja Etelä-Savon maakunnille oikeuden ylläpitää alueellaan kahta sairaalaa, joissa järjestetään perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteispäivystystä. Keskustan puoluehallitus kiirehtii lakiuudistuksen valmistelua.

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallituksen kannanotto 19.11.2021 : Soteuudistuksen valmistelussa kuunneltava poliittisia päättäjiä