Soteuudistuksen toimeenpanoa valmistellaan kuumeisesti. Keskustan puoluehallitus muistuttaa, että uudistuksen toimeenpanoa säätelevän lain mukaan väliaikaiselle valmistelutoimielimelle kuuluu nimensä mukaisesti asioiden selvittely ja valmistelu tammikuussa valittavia aluevaltuustoja varten.

Valmisteleviin toimielimiin kuuluvat virkamiehet voivat päättää ainoastaan vuoden 2023 loppuun ulottuvista sopimuksista ja talousarvioista. Käytännön asioiden valmistelu on saatava ripeästi liikkeelle jokaisella hyvinvointialueella. Tulevilla päättäjillä pitää työt aloittaessaan olla asianmukaisesti tehty valmistelu.

Väliaikaisten valmistelutoimielinten tulee kuunnella herkällä korvalla poliittisia seurantaryhmiä. Tarvitaan avointa vuoropuhelua. Valmistelevien virkamiesten ja poliittisten päättäjien hyvällä yhteistyöllä onnistumme soteuudistuksen valmistelussa ja sen toimeenpanossa.

Tammikuun 23. päivänä valittavat aluevaltuutetut päättävät, miten lähipalvelut turvataan jokaisessa kunnassa. Jokaisen tarvitsijan tulee päästä asianmukaiseen hoitoon yhdellä yhteydenotolla. Aluevaltuustot ratkaisevat myös sen, miten hoitohenkilökunnan hyvinvointia ja työssä jaksamista parannetaan.

Puoluehallitus muistuttaa, että soteuudistuksen hyväksymisen yhteydessä vastuuministeri on luvannut valmistella terveydenhuoltolain muutoksen, joka antaa Lapin ja Etelä-Savon maakunnille oikeuden ylläpitää alueellaan kahta sairaalaa, joissa järjestetään perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteispäivystystä. Keskustan puoluehallitus kiirehtii lakiuudistuksen valmistelua.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallituksen kannanotto 19.11.2021 : Soteuudistuksen valmistelussa kuunneltava poliittisia päättäjiä