Soteuudistuksen toimeenpanoa valmistellaan kuumeisesti. Keskustan puoluehallitus muistuttaa, että uudistuksen toimeenpanoa säätelevän lain mukaan väliaikaiselle valmistelutoimielimelle kuuluu nimensä mukaisesti asioiden selvittely ja valmistelu tammikuussa valittavia aluevaltuustoja varten.

Valmisteleviin toimielimiin kuuluvat virkamiehet voivat päättää ainoastaan vuoden 2023 loppuun ulottuvista sopimuksista ja talousarvioista. Käytännön asioiden valmistelu on saatava ripeästi liikkeelle jokaisella hyvinvointialueella. Tulevilla päättäjillä pitää työt aloittaessaan olla asianmukaisesti tehty valmistelu.

Väliaikaisten valmistelutoimielinten tulee kuunnella herkällä korvalla poliittisia seurantaryhmiä. Tarvitaan avointa vuoropuhelua. Valmistelevien virkamiesten ja poliittisten päättäjien hyvällä yhteistyöllä onnistumme soteuudistuksen valmistelussa ja sen toimeenpanossa.

Tammikuun 23. päivänä valittavat aluevaltuutetut päättävät, miten lähipalvelut turvataan jokaisessa kunnassa. Jokaisen tarvitsijan tulee päästä asianmukaiseen hoitoon yhdellä yhteydenotolla. Aluevaltuustot ratkaisevat myös sen, miten hoitohenkilökunnan hyvinvointia ja työssä jaksamista parannetaan.

Puoluehallitus muistuttaa, että soteuudistuksen hyväksymisen yhteydessä vastuuministeri on luvannut valmistella terveydenhuoltolain muutoksen, joka antaa Lapin ja Etelä-Savon maakunnille oikeuden ylläpitää alueellaan kahta sairaalaa, joissa järjestetään perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteispäivystystä. Keskustan puoluehallitus kiirehtii lakiuudistuksen valmistelua.

Puheenjohtaja Saarikko: Huomio aluevaaleissa lasten ja perheiden tukeen
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kannustaa tulevien hyvinvointialueiden vaaleissa nostamaan esille perheiden ja perheellistymisen teemat. Tavoitteemme on vahvistaa lähipalveluita. Lasten ja nuorten lähipalvelut ovat kouluissa ja oppilaitoksissa. Perheiden sosiaali- ja terveyspalveluita pitää tuoda varhaiskasvatuksen yhteyteen. Ohjaamot puolestaan kokoavat nuorten palveluita. Myös vanhempien palveluissa pitää ottaa koko perhe ja lapset huomioon.
27.11.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Black Fridayn kaltaiset kerskakulutuspäivät kuuluisivat historiaan
Keskusta suhtautuu kriittisesti ”Black Fridayn” kaltaisiin markkinointikampanjoihin, joiden perimmäinen tavoite on saada ihmiset ostamaan mahdollisimman paljon miettimättä todellisia tarpeitaan. Keskusta kannattaa kohtuullisempaa kulutusta, joka onnistuu mm. vaatimalla parempaa laatua tuotteilta, suosimalla aineettomia ja luovan talouden hyödykkeitä sekä tekemällä enemmän tuotteita Suomessa.
26.11.2021 / Uutiset
K-studion aiheena Apu lähellä ihmistä eli mitkä ovat soten lähipalvelujen toteuttamisen ratkaisut. Vieraina Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Marina Erhola.
25.11.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallituksen kannanotto 19.11.2021 : Soteuudistuksen valmistelussa kuunneltava poliittisia päättäjiä