Soteuudistuksen toimeenpanoa valmistellaan kuumeisesti. Keskustan puoluehallitus muistuttaa, että uudistuksen toimeenpanoa säätelevän lain mukaan väliaikaiselle valmistelutoimielimelle kuuluu nimensä mukaisesti asioiden selvittely ja valmistelu tammikuussa valittavia aluevaltuustoja varten.

Valmisteleviin toimielimiin kuuluvat virkamiehet voivat päättää ainoastaan vuoden 2023 loppuun ulottuvista sopimuksista ja talousarvioista. Käytännön asioiden valmistelu on saatava ripeästi liikkeelle jokaisella hyvinvointialueella. Tulevilla päättäjillä pitää työt aloittaessaan olla asianmukaisesti tehty valmistelu.

Väliaikaisten valmistelutoimielinten tulee kuunnella herkällä korvalla poliittisia seurantaryhmiä. Tarvitaan avointa vuoropuhelua. Valmistelevien virkamiesten ja poliittisten päättäjien hyvällä yhteistyöllä onnistumme soteuudistuksen valmistelussa ja sen toimeenpanossa.

Tammikuun 23. päivänä valittavat aluevaltuutetut päättävät, miten lähipalvelut turvataan jokaisessa kunnassa. Jokaisen tarvitsijan tulee päästä asianmukaiseen hoitoon yhdellä yhteydenotolla. Aluevaltuustot ratkaisevat myös sen, miten hoitohenkilökunnan hyvinvointia ja työssä jaksamista parannetaan.

Puoluehallitus muistuttaa, että soteuudistuksen hyväksymisen yhteydessä vastuuministeri on luvannut valmistella terveydenhuoltolain muutoksen, joka antaa Lapin ja Etelä-Savon maakunnille oikeuden ylläpitää alueellaan kahta sairaalaa, joissa järjestetään perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteispäivystystä. Keskustan puoluehallitus kiirehtii lakiuudistuksen valmistelua.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallituksen kannanotto 19.11.2021 : Soteuudistuksen valmistelussa kuunneltava poliittisia päättäjiä