Keskustan puoluesihteeri Ovaska: Koulujen kesälomia siirrettävä

Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaska haluaa myös opetus- ja kulttuuriministeriön aloittavan laajan selvitystyön oppilaitosten loma-ajoista. Elinkeinoministeri Mika Lintilä on käynnistänyt selvityksen koulujen kesälomien siirron taloudellisista vaikutuksista matkailuelinkeinolle. Selvitys valmistuu kevään aikana. Ovaska esittää, että loma-aikojen siirtämistä selvitetään samanaikaisesti myös opetus- ja kasvatusalan näkökulmasta, koska lomien siirtäminen vaikuttaa nimenomaan lasten ja heidän perheidensä sekä oppilaitosten ja siellä työskentelevien ihmisten arkeen.

”Keskustelu loma-aikojen ajankohdasta on syytä aloittaa viimeistään nyt, kun koulutuskenttää uudistetaan. Edellisestä selvityksestä on aikaa 13 vuotta, sen tuloksia kannattaa hyödyntää. Toivon opetusministeri Grahn-Laasoselta ripeyttä ja perehtymistä asiaan. Hyvällä selvitystyöllä ja valmistelulla voidaan saada aikaan uudistus, joka hyödyttää niin koululaisia, heidän perheitään kuin koko maamme taloutta”, Ovaska esittää.

Ovaskan mukaan loma-aikojen siirto olisi mittava uudistus, jolla olisi laajat vaikutukset koko yhteiskuntaan ja talouteen. Lapsia ja heidän vanhempiaan sekä opetus- ja kasvatusalan ammattilaisia on kuultava. Mahdollinen siirron vaikutus työmarkkinakenttään on myös arvioitava.

”Molempien selvitysten lopputulokset tulee vetää yhteen ja ratkaista, olisiko oppilaitosten kesälomia syytä siirtää. Ministeri Lintilän aloite loma-aikojen tarkastelusta on olennainen, mutta lopullinen päätös on tehtävä myös kasvatusalan sekä oppilaiden ja henkilökunnan tarpeet huomioiden”, Ovaska pohtii ja jatkaa:

”Kevätlukukaudesta saattaisi tulla loman siirron myötä liian raskas sekä oppilaille että kasvatushenkilöstölle. Siksi kevätlukukauden voisi pätkäistä hiihtoloman lisäksi esimerkiksi pidemmällä pääsiäis- tai vappulomalla, joka tekisi kevään työputkesta kevyemmän.”

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluesihteeri Ovaska: Koulujen kesälomia siirrettävä