Keskustan puoluesihteeri Ovaska: Koulujen kesälomia siirrettävä

Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaska haluaa myös opetus- ja kulttuuriministeriön aloittavan laajan selvitystyön oppilaitosten loma-ajoista. Elinkeinoministeri Mika Lintilä on käynnistänyt selvityksen koulujen kesälomien siirron taloudellisista vaikutuksista matkailuelinkeinolle. Selvitys valmistuu kevään aikana. Ovaska esittää, että loma-aikojen siirtämistä selvitetään samanaikaisesti myös opetus- ja kasvatusalan näkökulmasta, koska lomien siirtäminen vaikuttaa nimenomaan lasten ja heidän perheidensä sekä oppilaitosten ja siellä työskentelevien ihmisten arkeen.

”Keskustelu loma-aikojen ajankohdasta on syytä aloittaa viimeistään nyt, kun koulutuskenttää uudistetaan. Edellisestä selvityksestä on aikaa 13 vuotta, sen tuloksia kannattaa hyödyntää. Toivon opetusministeri Grahn-Laasoselta ripeyttä ja perehtymistä asiaan. Hyvällä selvitystyöllä ja valmistelulla voidaan saada aikaan uudistus, joka hyödyttää niin koululaisia, heidän perheitään kuin koko maamme taloutta”, Ovaska esittää.

Ovaskan mukaan loma-aikojen siirto olisi mittava uudistus, jolla olisi laajat vaikutukset koko yhteiskuntaan ja talouteen. Lapsia ja heidän vanhempiaan sekä opetus- ja kasvatusalan ammattilaisia on kuultava. Mahdollinen siirron vaikutus työmarkkinakenttään on myös arvioitava.

”Molempien selvitysten lopputulokset tulee vetää yhteen ja ratkaista, olisiko oppilaitosten kesälomia syytä siirtää. Ministeri Lintilän aloite loma-aikojen tarkastelusta on olennainen, mutta lopullinen päätös on tehtävä myös kasvatusalan sekä oppilaiden ja henkilökunnan tarpeet huomioiden”, Ovaska pohtii ja jatkaa:

”Kevätlukukaudesta saattaisi tulla loman siirron myötä liian raskas sekä oppilaille että kasvatushenkilöstölle. Siksi kevätlukukauden voisi pätkäistä hiihtoloman lisäksi esimerkiksi pidemmällä pääsiäis- tai vappulomalla, joka tekisi kevään työputkesta kevyemmän.”

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluesihteeri Ovaska: Koulujen kesälomia siirrettävä