Siirry sisältöön

Keskustan ehdokkaiden kokonaismäärä on valtakunnallisesti hieman alle 1500 ehdokasta.

-Ehdokasmäärä osoittaa, että ympäri Suomen on haluttu lähteä ehdolle ja vahvistamaan lähipalveluja. Ehdokashankinta eteni syksyn mittaan samaan tahtiin, kun Keskustan pääsanoma mediankin kautta vahvistui. Keskustan ehdokkailla on selvä tavoite: hoitoa kuuluu saada siellä missä sattuu, eikä ihan missä sattuu, Riikka Pirkkalainen toteaa.

Alueellisesti ehdokashankinnan etenemisessä oli eroja. Ihan kaikilla alueilla täysiin listoihin ei päästy, osa keskustapiireistä joutui tekemään karsintaa.

-Tämä oli nyt ensimmäinen kerta aluevaalien ehdokashankinnassa. Keräsimme myös paljon uutta kokemusta ehdokkaaksi kysymisen yhteydessä. Ehdokkuus kiinnosti hyvin erilaisia ihmisiä. Keskustan listoilla on kokonaan puoluetoiminnan ulkopuolelta tulleita henkilöitä sekä politiikan konkareita. Keskustan listalla on myös kolme entistä pääministeriä, Pirkkalainen avaa viitaten Juha Sipilään, Matti Vanhaseen ja Anneli Jäätteenmäkeen.

-Ehdokashankinnan päättyminen on vaaleihin valmistautumisessa uuden vaiheen alkamisen merkki. Keskustalla on näissä vaaleissa selvä sanoma, jolla poliittista asetelmaa on onnistuttu luomaan jo poikkeuksellisen hyvin. Lähipalvelujen puolustaminen ja vahvistaminen näyttää olevan vain Keskustan vastuulla. Tämä innostaa varmasti entistä useampaa lähtemään äänestämään oman kotikunnan lähipalvelujen puolesta toimivia ehdokkaita ympäri maan, Riikka Pirkkalainen luottaa.

Keskustavaikuttaja-valmennus kokoaa keskustalaisia yhteen ympäri Suomen
Valtakunnallinen Keskustavaikuttaja-valmennus kokosi liki 80 keskustalaista ja Keskustan toiminnasta kiinnostunutta maaliskuussa Siilinjärvelle Kunnon Paikkaan valmennuksen ensimmäiselle lähijaksolle.
17.4.2024 / Uutiset
Eurovaaliehdokas Petri Rinne: Renew Europe. Now!
Euroopan Unionin on uudistuttava, jos se aikoo turvata olemassaolonsa. Keskusta on parlamentissa oikeassa ryhmässä. Vuosikaudet olen Brysselin työmatkoillani seurannut, kuinka komission ja muiden EU-toimielinten kauhu kasvaa populistipuolueiden kannatuksen noustessa. Välillä on kuulostanut jopa siltä, että demokratiaa puolustava Unioni on ollut aidon demokratian kanssa helisemässä. Kansalaisten ja populistipuolueiden kritiikki on otettava vakavasti ja muutettava kurssia sen mukaan, esimerkiksi ylenmääräisen byrokratian karsimiseksi.
16.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen on tyytyväinen aluevaalien ehdokasasetteluun