Siirry sisältöön

Keskustan ehdokkaiden kokonaismäärä on valtakunnallisesti hieman alle 1500 ehdokasta.

-Ehdokasmäärä osoittaa, että ympäri Suomen on haluttu lähteä ehdolle ja vahvistamaan lähipalveluja. Ehdokashankinta eteni syksyn mittaan samaan tahtiin, kun Keskustan pääsanoma mediankin kautta vahvistui. Keskustan ehdokkailla on selvä tavoite: hoitoa kuuluu saada siellä missä sattuu, eikä ihan missä sattuu, Riikka Pirkkalainen toteaa.

Alueellisesti ehdokashankinnan etenemisessä oli eroja. Ihan kaikilla alueilla täysiin listoihin ei päästy, osa keskustapiireistä joutui tekemään karsintaa.

-Tämä oli nyt ensimmäinen kerta aluevaalien ehdokashankinnassa. Keräsimme myös paljon uutta kokemusta ehdokkaaksi kysymisen yhteydessä. Ehdokkuus kiinnosti hyvin erilaisia ihmisiä. Keskustan listoilla on kokonaan puoluetoiminnan ulkopuolelta tulleita henkilöitä sekä politiikan konkareita. Keskustan listalla on myös kolme entistä pääministeriä, Pirkkalainen avaa viitaten Juha Sipilään, Matti Vanhaseen ja Anneli Jäätteenmäkeen.

-Ehdokashankinnan päättyminen on vaaleihin valmistautumisessa uuden vaiheen alkamisen merkki. Keskustalla on näissä vaaleissa selvä sanoma, jolla poliittista asetelmaa on onnistuttu luomaan jo poikkeuksellisen hyvin. Lähipalvelujen puolustaminen ja vahvistaminen näyttää olevan vain Keskustan vastuulla. Tämä innostaa varmasti entistä useampaa lähtemään äänestämään oman kotikunnan lähipalvelujen puolesta toimivia ehdokkaita ympäri maan, Riikka Pirkkalainen luottaa.

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen on tyytyväinen aluevaalien ehdokasasetteluun