Keskustanaisten Katainen: Perhevapaiden uudistus ei synny soolosuorituksilla

– Perhevapaita uudistamalla pitää tukea paremmin isien mahdollisuutta lastenhoitoon sekä hoitovastuun jakautumista tasaisemmin, parantaa osa-aikatyön mahdollisuuksia sekä yksinkertaistaa perheiden näkökulmasta sekavaa ja byrokraattista tukirakennetta.

– Valtio ei voi hoitaa kaikkea: Myös työelämässä tarvitaan uudistuksia. Suomessa ollaan jumissa ”on-off” –kulttuurissa, jossa pitää olla joko kokonaan vapaalla tai kokopäiväisesti työssä. Otetaan mallia Ruotsista, jossa pikkulasten vanhempien osa-aikatyö on huomattavasti Suomea yleisempää, Katainen esittää.

Keskustanaisten puheenjohtaja muistuttaa, että perhevapaiden uudistus on valmisteltava huolella eikä hätiköiden. Keskustan joulukuussa esittämät linjanvedot perhevapaiden uudistamiseksi tarjoavat hyvän pohjan uudistustyölle. Osa toimista perhevapaiden uudistamiseksi ja perheiden aseman parantamiseksi voidaan tehdä nopeallakin aikataululla, mutta iso rakenneremontti edellyttää yhteistyötä hätäilyn sijaan.

– Sääntelyn purussa ei saa vitkastella. On esimerkiksi tolkutonta, että täysin työkuntoiset naiset pakotetaan perhevapaalle viikkoja ennen laskettua aikaa. Äitiyspäivärahakauden alkamisajankohdan joustavoittaminen on esimerkki konkreettisista toimista, jotka hallitus voi toteuttaa nopeastikin. Monet perheet odottavat myös rivakasti päätöksiä esimerkiksi opintotuen huoltajakorotuksesta, Katainen muistuttaa.

– Hallituksen on nyt syytä edetä uudistuksessa kahdella raiteella: Hallituksen piirissä on aloitettava nyt työ tämän vaalikauden aikana maaliin vietävistä toimista, ja tämän rinnalla on laitettava liikkeelle työ ison perhevapaauudistuksen toteuttamiseksi laajapohjaisella valmistelulla, Katainen vaatii.

Kansanedustaja Elsi Katainen

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustanaisten Katainen: Perhevapaiden uudistus ei synny soolosuorituksilla