Keskustanaisten Katainen: Perhevapaiden uudistus ei synny soolosuorituksilla

– Perhevapaita uudistamalla pitää tukea paremmin isien mahdollisuutta lastenhoitoon sekä hoitovastuun jakautumista tasaisemmin, parantaa osa-aikatyön mahdollisuuksia sekä yksinkertaistaa perheiden näkökulmasta sekavaa ja byrokraattista tukirakennetta.

– Valtio ei voi hoitaa kaikkea: Myös työelämässä tarvitaan uudistuksia. Suomessa ollaan jumissa ”on-off” –kulttuurissa, jossa pitää olla joko kokonaan vapaalla tai kokopäiväisesti työssä. Otetaan mallia Ruotsista, jossa pikkulasten vanhempien osa-aikatyö on huomattavasti Suomea yleisempää, Katainen esittää.

Keskustanaisten puheenjohtaja muistuttaa, että perhevapaiden uudistus on valmisteltava huolella eikä hätiköiden. Keskustan joulukuussa esittämät linjanvedot perhevapaiden uudistamiseksi tarjoavat hyvän pohjan uudistustyölle. Osa toimista perhevapaiden uudistamiseksi ja perheiden aseman parantamiseksi voidaan tehdä nopeallakin aikataululla, mutta iso rakenneremontti edellyttää yhteistyötä hätäilyn sijaan.

– Sääntelyn purussa ei saa vitkastella. On esimerkiksi tolkutonta, että täysin työkuntoiset naiset pakotetaan perhevapaalle viikkoja ennen laskettua aikaa. Äitiyspäivärahakauden alkamisajankohdan joustavoittaminen on esimerkki konkreettisista toimista, jotka hallitus voi toteuttaa nopeastikin. Monet perheet odottavat myös rivakasti päätöksiä esimerkiksi opintotuen huoltajakorotuksesta, Katainen muistuttaa.

– Hallituksen on nyt syytä edetä uudistuksessa kahdella raiteella: Hallituksen piirissä on aloitettava nyt työ tämän vaalikauden aikana maaliin vietävistä toimista, ja tämän rinnalla on laitettava liikkeelle työ ison perhevapaauudistuksen toteuttamiseksi laajapohjaisella valmistelulla, Katainen vaatii.

Kansanedustaja Elsi Katainen

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustanaisten Katainen: Perhevapaiden uudistus ei synny soolosuorituksilla