Keskustanaisten Katainen: Perhevapaiden uudistus ei synny soolosuorituksilla

– Perhevapaita uudistamalla pitää tukea paremmin isien mahdollisuutta lastenhoitoon sekä hoitovastuun jakautumista tasaisemmin, parantaa osa-aikatyön mahdollisuuksia sekä yksinkertaistaa perheiden näkökulmasta sekavaa ja byrokraattista tukirakennetta.

– Valtio ei voi hoitaa kaikkea: Myös työelämässä tarvitaan uudistuksia. Suomessa ollaan jumissa ”on-off” –kulttuurissa, jossa pitää olla joko kokonaan vapaalla tai kokopäiväisesti työssä. Otetaan mallia Ruotsista, jossa pikkulasten vanhempien osa-aikatyö on huomattavasti Suomea yleisempää, Katainen esittää.

Keskustanaisten puheenjohtaja muistuttaa, että perhevapaiden uudistus on valmisteltava huolella eikä hätiköiden. Keskustan joulukuussa esittämät linjanvedot perhevapaiden uudistamiseksi tarjoavat hyvän pohjan uudistustyölle. Osa toimista perhevapaiden uudistamiseksi ja perheiden aseman parantamiseksi voidaan tehdä nopeallakin aikataululla, mutta iso rakenneremontti edellyttää yhteistyötä hätäilyn sijaan.

– Sääntelyn purussa ei saa vitkastella. On esimerkiksi tolkutonta, että täysin työkuntoiset naiset pakotetaan perhevapaalle viikkoja ennen laskettua aikaa. Äitiyspäivärahakauden alkamisajankohdan joustavoittaminen on esimerkki konkreettisista toimista, jotka hallitus voi toteuttaa nopeastikin. Monet perheet odottavat myös rivakasti päätöksiä esimerkiksi opintotuen huoltajakorotuksesta, Katainen muistuttaa.

– Hallituksen on nyt syytä edetä uudistuksessa kahdella raiteella: Hallituksen piirissä on aloitettava nyt työ tämän vaalikauden aikana maaliin vietävistä toimista, ja tämän rinnalla on laitettava liikkeelle työ ison perhevapaauudistuksen toteuttamiseksi laajapohjaisella valmistelulla, Katainen vaatii.

Kansanedustaja Elsi Katainen

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustanaisten Katainen: Perhevapaiden uudistus ei synny soolosuorituksilla