Keskustanaisten Katainen: Perhevapaiden uudistus ei synny soolosuorituksilla

– Perhevapaita uudistamalla pitää tukea paremmin isien mahdollisuutta lastenhoitoon sekä hoitovastuun jakautumista tasaisemmin, parantaa osa-aikatyön mahdollisuuksia sekä yksinkertaistaa perheiden näkökulmasta sekavaa ja byrokraattista tukirakennetta.

– Valtio ei voi hoitaa kaikkea: Myös työelämässä tarvitaan uudistuksia. Suomessa ollaan jumissa ”on-off” –kulttuurissa, jossa pitää olla joko kokonaan vapaalla tai kokopäiväisesti työssä. Otetaan mallia Ruotsista, jossa pikkulasten vanhempien osa-aikatyö on huomattavasti Suomea yleisempää, Katainen esittää.

Keskustanaisten puheenjohtaja muistuttaa, että perhevapaiden uudistus on valmisteltava huolella eikä hätiköiden. Keskustan joulukuussa esittämät linjanvedot perhevapaiden uudistamiseksi tarjoavat hyvän pohjan uudistustyölle. Osa toimista perhevapaiden uudistamiseksi ja perheiden aseman parantamiseksi voidaan tehdä nopeallakin aikataululla, mutta iso rakenneremontti edellyttää yhteistyötä hätäilyn sijaan.

– Sääntelyn purussa ei saa vitkastella. On esimerkiksi tolkutonta, että täysin työkuntoiset naiset pakotetaan perhevapaalle viikkoja ennen laskettua aikaa. Äitiyspäivärahakauden alkamisajankohdan joustavoittaminen on esimerkki konkreettisista toimista, jotka hallitus voi toteuttaa nopeastikin. Monet perheet odottavat myös rivakasti päätöksiä esimerkiksi opintotuen huoltajakorotuksesta, Katainen muistuttaa.

– Hallituksen on nyt syytä edetä uudistuksessa kahdella raiteella: Hallituksen piirissä on aloitettava nyt työ tämän vaalikauden aikana maaliin vietävistä toimista, ja tämän rinnalla on laitettava liikkeelle työ ison perhevapaauudistuksen toteuttamiseksi laajapohjaisella valmistelulla, Katainen vaatii.

Kansanedustaja Elsi Katainen

Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustanaisten Katainen: Perhevapaiden uudistus ei synny soolosuorituksilla