Keskustanaisten Katainen: Perhevapaiden uudistus ei synny soolosuorituksilla

– Perhevapaita uudistamalla pitää tukea paremmin isien mahdollisuutta lastenhoitoon sekä hoitovastuun jakautumista tasaisemmin, parantaa osa-aikatyön mahdollisuuksia sekä yksinkertaistaa perheiden näkökulmasta sekavaa ja byrokraattista tukirakennetta.

– Valtio ei voi hoitaa kaikkea: Myös työelämässä tarvitaan uudistuksia. Suomessa ollaan jumissa ”on-off” –kulttuurissa, jossa pitää olla joko kokonaan vapaalla tai kokopäiväisesti työssä. Otetaan mallia Ruotsista, jossa pikkulasten vanhempien osa-aikatyö on huomattavasti Suomea yleisempää, Katainen esittää.

Keskustanaisten puheenjohtaja muistuttaa, että perhevapaiden uudistus on valmisteltava huolella eikä hätiköiden. Keskustan joulukuussa esittämät linjanvedot perhevapaiden uudistamiseksi tarjoavat hyvän pohjan uudistustyölle. Osa toimista perhevapaiden uudistamiseksi ja perheiden aseman parantamiseksi voidaan tehdä nopeallakin aikataululla, mutta iso rakenneremontti edellyttää yhteistyötä hätäilyn sijaan.

– Sääntelyn purussa ei saa vitkastella. On esimerkiksi tolkutonta, että täysin työkuntoiset naiset pakotetaan perhevapaalle viikkoja ennen laskettua aikaa. Äitiyspäivärahakauden alkamisajankohdan joustavoittaminen on esimerkki konkreettisista toimista, jotka hallitus voi toteuttaa nopeastikin. Monet perheet odottavat myös rivakasti päätöksiä esimerkiksi opintotuen huoltajakorotuksesta, Katainen muistuttaa.

– Hallituksen on nyt syytä edetä uudistuksessa kahdella raiteella: Hallituksen piirissä on aloitettava nyt työ tämän vaalikauden aikana maaliin vietävistä toimista, ja tämän rinnalla on laitettava liikkeelle työ ison perhevapaauudistuksen toteuttamiseksi laajapohjaisella valmistelulla, Katainen vaatii.

Kansanedustaja Elsi Katainen

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustanaisten Katainen: Perhevapaiden uudistus ei synny soolosuorituksilla