Siirry sisältöön

Hanna Kosonen

Ministeri Hanna Kosonen. Kuva Valtioneuvoston kuvapankki.

Olemme eilen käyneet keskusteluja kulttuuri-, urheilu- ja nuorisopuolen kentän toimijoiden kanssa tilanteesta ja pohtineet ratkaisuja poikkeusoloista selviämiseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö selvittää yhdessä hallituksen kanssa parhaillaan toimia liikunta- ja kulttuurisektorin tukemiseksi.

Ministeriön päässä meillä on mahdollisuus ja valmius monenlaiseen joustoon. Voimme myöntää avustuksiin käyttöajan pidennyksiä ja käyttötarkoituksen muutoksia kevyellä hakemusmenettelyllä. Tulevien vuosien valtionavustuksia myönnettäessä otetaan huomioon koronasta aiheutuneet toiminnan vähentymiset. Haasteet ovat akuutteja ja yhteisiä, pitkän aikavälin vaikutuksista emme tiedä vielä kukaan.

Osaa luovien alojen yrityksistä auttavat työ- ja elinkeinoministeriössä ja valtiovarainministeriössä valmistellut toimet. Business Finlandin ja ELY-keskusten kautta järjestetään rahoitusta pahimpiin vaikeuksiin joutuneille aloille, joihin luovat alat kuuluvat. Myös verotuksen ja Finnveran toimet ovat alan yritysten tukena. Sosiaali- ja terveysministeriössä puolestaan valmistellaan TyEL- ja YEL-maksujen maksujärjestelyjä siten, että työeläkelaitoksille tulee mahdollisuus pidentää pyynnöstä maksuaikaa enintään kolmeen kuukauteen. Työmarkkinaosapuolet käyvät keskusteluja sosiaaliturvan joustojen osalta, mikä on tärkeää muun muassa freelancereiden kannalta.

On selvää, että kaikkia menetyksiä valtio ei voi kattaa. Siksi on hienoa, että myös kansalaisyhteiskunnan kentällä on lähdetty etsimään ratkaisuja tilanteeseen. Monet ovat päättäneet olla hakematta rahojaan takaisin perutuista tilaisuuksista, tilaisuuksien nettiin striimaamista suunnitellaan ja erilaisia paikallisten pienyrittäjien toimintaa tukevia tempauksia järjestetään ympäri maan. Vaikeissa tilanteissa punnitaan kansankunnan yhtenäisyyttä ja kulttuurialan tukemisen ympärille muodostunut pienimuotoinen kansanliike on hyvä esimerkki tästä.

Henkisen hyvinvoinnin merkitys korostuu vaikeina aikoina. Kulttuuri, taide, liikunta ja kirkko ovat monelle suomalaiselle elämän suola ja merkittävä osa kansakuntamme henkistä kriisinkestävyyttä. Sivistystä on vaalittava myös vaikeina aikoina ja huolehdittava, että mahdollisuudet itsensä kehittämiseen, kulttuuriin ja liikuntaan ovat ihmisten saavutettavissa kaikkialla Suomessa, myös tulevaisuudessa.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Hanna Kosonen: Luovien alojen, kulttuurin ja urheilun tukemiseksi etsitään keinoja