Hanna Kosonen

Ministeri Hanna Kosonen. Kuva Valtioneuvoston kuvapankki.

Olemme eilen käyneet keskusteluja kulttuuri-, urheilu- ja nuorisopuolen kentän toimijoiden kanssa tilanteesta ja pohtineet ratkaisuja poikkeusoloista selviämiseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö selvittää yhdessä hallituksen kanssa parhaillaan toimia liikunta- ja kulttuurisektorin tukemiseksi.

Ministeriön päässä meillä on mahdollisuus ja valmius monenlaiseen joustoon. Voimme myöntää avustuksiin käyttöajan pidennyksiä ja käyttötarkoituksen muutoksia kevyellä hakemusmenettelyllä. Tulevien vuosien valtionavustuksia myönnettäessä otetaan huomioon koronasta aiheutuneet toiminnan vähentymiset. Haasteet ovat akuutteja ja yhteisiä, pitkän aikavälin vaikutuksista emme tiedä vielä kukaan.

Osaa luovien alojen yrityksistä auttavat työ- ja elinkeinoministeriössä ja valtiovarainministeriössä valmistellut toimet. Business Finlandin ja ELY-keskusten kautta järjestetään rahoitusta pahimpiin vaikeuksiin joutuneille aloille, joihin luovat alat kuuluvat. Myös verotuksen ja Finnveran toimet ovat alan yritysten tukena. Sosiaali- ja terveysministeriössä puolestaan valmistellaan TyEL- ja YEL-maksujen maksujärjestelyjä siten, että työeläkelaitoksille tulee mahdollisuus pidentää pyynnöstä maksuaikaa enintään kolmeen kuukauteen. Työmarkkinaosapuolet käyvät keskusteluja sosiaaliturvan joustojen osalta, mikä on tärkeää muun muassa freelancereiden kannalta.

On selvää, että kaikkia menetyksiä valtio ei voi kattaa. Siksi on hienoa, että myös kansalaisyhteiskunnan kentällä on lähdetty etsimään ratkaisuja tilanteeseen. Monet ovat päättäneet olla hakematta rahojaan takaisin perutuista tilaisuuksista, tilaisuuksien nettiin striimaamista suunnitellaan ja erilaisia paikallisten pienyrittäjien toimintaa tukevia tempauksia järjestetään ympäri maan. Vaikeissa tilanteissa punnitaan kansankunnan yhtenäisyyttä ja kulttuurialan tukemisen ympärille muodostunut pienimuotoinen kansanliike on hyvä esimerkki tästä.

Henkisen hyvinvoinnin merkitys korostuu vaikeina aikoina. Kulttuuri, taide, liikunta ja kirkko ovat monelle suomalaiselle elämän suola ja merkittävä osa kansakuntamme henkistä kriisinkestävyyttä. Sivistystä on vaalittava myös vaikeina aikoina ja huolehdittava, että mahdollisuudet itsensä kehittämiseen, kulttuuriin ja liikuntaan ovat ihmisten saavutettavissa kaikkialla Suomessa, myös tulevaisuudessa.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Hanna Kosonen: Luovien alojen, kulttuurin ja urheilun tukemiseksi etsitään keinoja