Hanna Kosonen

Ministeri Hanna Kosonen. Kuva Valtioneuvoston kuvapankki.

Olemme eilen käyneet keskusteluja kulttuuri-, urheilu- ja nuorisopuolen kentän toimijoiden kanssa tilanteesta ja pohtineet ratkaisuja poikkeusoloista selviämiseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö selvittää yhdessä hallituksen kanssa parhaillaan toimia liikunta- ja kulttuurisektorin tukemiseksi.

Ministeriön päässä meillä on mahdollisuus ja valmius monenlaiseen joustoon. Voimme myöntää avustuksiin käyttöajan pidennyksiä ja käyttötarkoituksen muutoksia kevyellä hakemusmenettelyllä. Tulevien vuosien valtionavustuksia myönnettäessä otetaan huomioon koronasta aiheutuneet toiminnan vähentymiset. Haasteet ovat akuutteja ja yhteisiä, pitkän aikavälin vaikutuksista emme tiedä vielä kukaan.

Osaa luovien alojen yrityksistä auttavat työ- ja elinkeinoministeriössä ja valtiovarainministeriössä valmistellut toimet. Business Finlandin ja ELY-keskusten kautta järjestetään rahoitusta pahimpiin vaikeuksiin joutuneille aloille, joihin luovat alat kuuluvat. Myös verotuksen ja Finnveran toimet ovat alan yritysten tukena. Sosiaali- ja terveysministeriössä puolestaan valmistellaan TyEL- ja YEL-maksujen maksujärjestelyjä siten, että työeläkelaitoksille tulee mahdollisuus pidentää pyynnöstä maksuaikaa enintään kolmeen kuukauteen. Työmarkkinaosapuolet käyvät keskusteluja sosiaaliturvan joustojen osalta, mikä on tärkeää muun muassa freelancereiden kannalta.

On selvää, että kaikkia menetyksiä valtio ei voi kattaa. Siksi on hienoa, että myös kansalaisyhteiskunnan kentällä on lähdetty etsimään ratkaisuja tilanteeseen. Monet ovat päättäneet olla hakematta rahojaan takaisin perutuista tilaisuuksista, tilaisuuksien nettiin striimaamista suunnitellaan ja erilaisia paikallisten pienyrittäjien toimintaa tukevia tempauksia järjestetään ympäri maan. Vaikeissa tilanteissa punnitaan kansankunnan yhtenäisyyttä ja kulttuurialan tukemisen ympärille muodostunut pienimuotoinen kansanliike on hyvä esimerkki tästä.

Henkisen hyvinvoinnin merkitys korostuu vaikeina aikoina. Kulttuuri, taide, liikunta ja kirkko ovat monelle suomalaiselle elämän suola ja merkittävä osa kansakuntamme henkistä kriisinkestävyyttä. Sivistystä on vaalittava myös vaikeina aikoina ja huolehdittava, että mahdollisuudet itsensä kehittämiseen, kulttuuriin ja liikuntaan ovat ihmisten saavutettavissa kaikkialla Suomessa, myös tulevaisuudessa.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Hanna Kosonen: Luovien alojen, kulttuurin ja urheilun tukemiseksi etsitään keinoja