Ministeri Vehviläinen: Viedään maakunta- ja sote-uudistus vihdoin maaliin

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen Keskustan Vihreä vappu -tilaisuuksissa Lieksassa ja Nurmeksessa 1.5.2018

-Uudistuksen tavoitteiden toteutuminen on erittäin paljon kiinni maakuntien onnistuneesta toimeenpanosta. Kaikissa maakunnissa on tehty laadukasta uudistuksen valmistelua jo puolentoista vuoden ajan. Arvelen, että ne sadat naiset ja miehet, jotka valmistelevat parhaillaan omissa maakunnissaan maakunta- ja sote-lakien pykälien toimivuutta käytännössä, ovat uudistuksen todellinen asiantuntijajoukko. Heidän viestinsä meille päättäjille on ollut ja on: ”Älkää nyt jättäkö kesken, viekää uudistus päätökseen!”.

-Ymmärrän hyvin, että osalla kansanedustajista ja eri puolueilla on kritiikkiä uudistuksen yksityiskohtiin ja jopa koko malliin. Toivon jokaisen kansanedustajan arvioivan lähiviikkoina, että kumpi on parempi vaihtoehto: viedä uudistus eteenpäin vai kaataa ja lykätä uudistus hamaan tulevaisuuteen.

Vehviläinen muistuttaa, että eduskunnan käsittelyssä oleva maakuntapohjainen malli on jo viides soten järjestämisen malli ja Sipilän hallitus kuudes hallitus, joka uudistusta esittää.

-Nyt käsittelyssä olevassa esityksessä on huomioitu aikaisemmissa valmisteluissa esiin nousseet perustuslakivaliokunnan esittämät huolet ja huomiot. Vaatimukset ovat perustuslain näkökulmasta liittyneet erityisesti palveluiden tasapuoliseen turvaamiseen, soten järjestämiseen yhtä kuntaa suuremmilla alueilla ja päätöksenteon kansanvaltaisuuteen eli päättäjien valitsemiseen suorilla vaaleilla. Näistä perustavanlaatuisista näkökulmista katsoen nyt käsittelyssä oleva maakunta- ja sote-uudistus on merkittävä parannus nykytilaan.

-Mielestäni joskus pitää saada valmista aikaan ja ryhdyttävä keskittymään seuraaviin vaikeisiin uudistuksiin. Tällaisia ovat muun muassa sosiaaaliturvan uudistaminen ja työllisyysasteen asteen nostaminen 75 prosenttiin. Seuraavalla hallituksella on myös vastuu varmistaa, miten uuden teknologian ja alustatalouden maailmassa turvataan riittävä veropohja suomalaisten hyvinvointi- ja koulutuspalveluiden rahoittamiseen.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Vehviläinen: Viedään maakunta- ja sote-uudistus vihdoin maaliin