Ministeri Vehviläinen: Viedään maakunta- ja sote-uudistus vihdoin maaliin

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen Keskustan Vihreä vappu -tilaisuuksissa Lieksassa ja Nurmeksessa 1.5.2018

-Uudistuksen tavoitteiden toteutuminen on erittäin paljon kiinni maakuntien onnistuneesta toimeenpanosta. Kaikissa maakunnissa on tehty laadukasta uudistuksen valmistelua jo puolentoista vuoden ajan. Arvelen, että ne sadat naiset ja miehet, jotka valmistelevat parhaillaan omissa maakunnissaan maakunta- ja sote-lakien pykälien toimivuutta käytännössä, ovat uudistuksen todellinen asiantuntijajoukko. Heidän viestinsä meille päättäjille on ollut ja on: ”Älkää nyt jättäkö kesken, viekää uudistus päätökseen!”.

-Ymmärrän hyvin, että osalla kansanedustajista ja eri puolueilla on kritiikkiä uudistuksen yksityiskohtiin ja jopa koko malliin. Toivon jokaisen kansanedustajan arvioivan lähiviikkoina, että kumpi on parempi vaihtoehto: viedä uudistus eteenpäin vai kaataa ja lykätä uudistus hamaan tulevaisuuteen.

Vehviläinen muistuttaa, että eduskunnan käsittelyssä oleva maakuntapohjainen malli on jo viides soten järjestämisen malli ja Sipilän hallitus kuudes hallitus, joka uudistusta esittää.

-Nyt käsittelyssä olevassa esityksessä on huomioitu aikaisemmissa valmisteluissa esiin nousseet perustuslakivaliokunnan esittämät huolet ja huomiot. Vaatimukset ovat perustuslain näkökulmasta liittyneet erityisesti palveluiden tasapuoliseen turvaamiseen, soten järjestämiseen yhtä kuntaa suuremmilla alueilla ja päätöksenteon kansanvaltaisuuteen eli päättäjien valitsemiseen suorilla vaaleilla. Näistä perustavanlaatuisista näkökulmista katsoen nyt käsittelyssä oleva maakunta- ja sote-uudistus on merkittävä parannus nykytilaan.

-Mielestäni joskus pitää saada valmista aikaan ja ryhdyttävä keskittymään seuraaviin vaikeisiin uudistuksiin. Tällaisia ovat muun muassa sosiaaaliturvan uudistaminen ja työllisyysasteen asteen nostaminen 75 prosenttiin. Seuraavalla hallituksella on myös vastuu varmistaa, miten uuden teknologian ja alustatalouden maailmassa turvataan riittävä veropohja suomalaisten hyvinvointi- ja koulutuspalveluiden rahoittamiseen.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Vehviläinen: Viedään maakunta- ja sote-uudistus vihdoin maaliin