Pirkkalainen: Vaikeistakin asioista pitää keskustella!

Riikka Pirkkalainen

Vesa Vihriälän professoriryhmän raportin kanssa näyttää käyvän samalla tavalla kuin monesti aiemmin. Osa keskustelijoista kiirehtii ampumaan yksittäisiä esityksiä alas kokonaisuuteen huolellisesti perehtymättä.

Tällainen on kieltämättä helppoa politiikantekoa. Se ei kuitenkaan tee oikeutta sille, kuinka vakava ja poikkeuksellinen Suomen tilanne on. Kriisi koettelee suomalaista yhteiskuntaa monin tavoin ja nyt jos koskaan tarvitaan laajaa ja perusteellista keskustelua Suomen tulevaisuudesta eri alojen parhaita asiantuntijoita kuunnellen.

Keskustassa käymme läpi professoriryhmän esitykset sillä vakavuudella ja ennakkoluulottomuudella, jota tästä kriisistä selviytyminen edellyttää. Osa esityksistä on sellaisia, joita myös meidän on vaikea hyväksyä. Niiden välitön tyrmääminen poliittisten irtopisteiden keräämiseksi ei kuitenkaan palvele Suomen etua.

Suomen nostaminen takaisin jaloilleen on mahdollisuus muuttaa myös politiikan toimintatapoja. Ja itse asiassa se on välttämätöntä. Lyhytsihtisellä julkisuuspolitiikalla ja erilaisten vastakkainasettelujen rakentelulla tämä maa ei nouse. Tarvitaan tietopohjaista päätöksentekoa, valmiutta laittaa asioita tärkeysjärjestykseen radikaalisti muuttuneissa oloissa sekä ennen muuta yhteistyötä.

On myös hyvä, että hallitus on asettanut ns. koronatyön tueksi tiedepaneelin. Sen tehtävä on katsoa myös sitä, miten korona on vaikuttanut meihin yksilöinä ja yhteisötasolla. Korona on koskettanut talouden lisäksi myös ihmisten mieliä ja yhteisöjen toimintaa. Keskusta odottaa avoimin mielin myös tiedepaneelin tulevia ehdotuksia.

Keskusta kutsuu kesällä koolle webinaarin, johon pyydetään eri alojen tutkijoita kommentoimaan, haastamaan ja tuomaan uusia tulokulmia tähän nyt esitettyyn näkökulmaan. Vaikeista asioista selvitään puhumalla ne läpi.

Lisätietoja: Riikka Pirkkalainen, 040 539 5090

Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
Keskusta hakee viestinnän poliittista suunnittelijaa
Tehtävä on määräaikainen vanhempainvapaan sijaisuus välillä 10.1-30.6 2022. Hakuaikaa on jatkettu 31.10. asti.
21.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPirkkalainen: Vaikeistakin asioista pitää keskustella!