Pirkkalainen: Vaikeistakin asioista pitää keskustella!

Riikka Pirkkalainen

Vesa Vihriälän professoriryhmän raportin kanssa näyttää käyvän samalla tavalla kuin monesti aiemmin. Osa keskustelijoista kiirehtii ampumaan yksittäisiä esityksiä alas kokonaisuuteen huolellisesti perehtymättä.

Tällainen on kieltämättä helppoa politiikantekoa. Se ei kuitenkaan tee oikeutta sille, kuinka vakava ja poikkeuksellinen Suomen tilanne on. Kriisi koettelee suomalaista yhteiskuntaa monin tavoin ja nyt jos koskaan tarvitaan laajaa ja perusteellista keskustelua Suomen tulevaisuudesta eri alojen parhaita asiantuntijoita kuunnellen.

Keskustassa käymme läpi professoriryhmän esitykset sillä vakavuudella ja ennakkoluulottomuudella, jota tästä kriisistä selviytyminen edellyttää. Osa esityksistä on sellaisia, joita myös meidän on vaikea hyväksyä. Niiden välitön tyrmääminen poliittisten irtopisteiden keräämiseksi ei kuitenkaan palvele Suomen etua.

Suomen nostaminen takaisin jaloilleen on mahdollisuus muuttaa myös politiikan toimintatapoja. Ja itse asiassa se on välttämätöntä. Lyhytsihtisellä julkisuuspolitiikalla ja erilaisten vastakkainasettelujen rakentelulla tämä maa ei nouse. Tarvitaan tietopohjaista päätöksentekoa, valmiutta laittaa asioita tärkeysjärjestykseen radikaalisti muuttuneissa oloissa sekä ennen muuta yhteistyötä.

On myös hyvä, että hallitus on asettanut ns. koronatyön tueksi tiedepaneelin. Sen tehtävä on katsoa myös sitä, miten korona on vaikuttanut meihin yksilöinä ja yhteisötasolla. Korona on koskettanut talouden lisäksi myös ihmisten mieliä ja yhteisöjen toimintaa. Keskusta odottaa avoimin mielin myös tiedepaneelin tulevia ehdotuksia.

Keskusta kutsuu kesällä koolle webinaarin, johon pyydetään eri alojen tutkijoita kommentoimaan, haastamaan ja tuomaan uusia tulokulmia tähän nyt esitettyyn näkökulmaan. Vaikeista asioista selvitään puhumalla ne läpi.

Lisätietoja: Riikka Pirkkalainen, 040 539 5090

Keskustan eduskuntaryhmä hakee kahta asiantuntijaa
Keskustan eduskuntaryhmä hakee kahta poliittista asiantuntijaa vaalikauden mittaiseen määräaikaiseen työsuhteeseen eduskuntaan.
27.11.2020 / Uutiset
Jo 20 Keskustan kansanedustajaa ehdolla kuntavaaleissa!
Keskustan kansanedustajat ovat isosti mukana huhtikuun kuntavaaleissa. Tähän mennessä jo 20 heistä on päättänyt asettua ehdolle tulevissa vaaleissa.
27.11.2020 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä ajankohtaiset poliittiset aiheet kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
26.11.2020 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetPirkkalainen: Vaikeistakin asioista pitää keskustella!