Pirkkalainen: Vaikeistakin asioista pitää keskustella!

Riikka Pirkkalainen

Vesa Vihriälän professoriryhmän raportin kanssa näyttää käyvän samalla tavalla kuin monesti aiemmin. Osa keskustelijoista kiirehtii ampumaan yksittäisiä esityksiä alas kokonaisuuteen huolellisesti perehtymättä.

Tällainen on kieltämättä helppoa politiikantekoa. Se ei kuitenkaan tee oikeutta sille, kuinka vakava ja poikkeuksellinen Suomen tilanne on. Kriisi koettelee suomalaista yhteiskuntaa monin tavoin ja nyt jos koskaan tarvitaan laajaa ja perusteellista keskustelua Suomen tulevaisuudesta eri alojen parhaita asiantuntijoita kuunnellen.

Keskustassa käymme läpi professoriryhmän esitykset sillä vakavuudella ja ennakkoluulottomuudella, jota tästä kriisistä selviytyminen edellyttää. Osa esityksistä on sellaisia, joita myös meidän on vaikea hyväksyä. Niiden välitön tyrmääminen poliittisten irtopisteiden keräämiseksi ei kuitenkaan palvele Suomen etua.

Suomen nostaminen takaisin jaloilleen on mahdollisuus muuttaa myös politiikan toimintatapoja. Ja itse asiassa se on välttämätöntä. Lyhytsihtisellä julkisuuspolitiikalla ja erilaisten vastakkainasettelujen rakentelulla tämä maa ei nouse. Tarvitaan tietopohjaista päätöksentekoa, valmiutta laittaa asioita tärkeysjärjestykseen radikaalisti muuttuneissa oloissa sekä ennen muuta yhteistyötä.

On myös hyvä, että hallitus on asettanut ns. koronatyön tueksi tiedepaneelin. Sen tehtävä on katsoa myös sitä, miten korona on vaikuttanut meihin yksilöinä ja yhteisötasolla. Korona on koskettanut talouden lisäksi myös ihmisten mieliä ja yhteisöjen toimintaa. Keskusta odottaa avoimin mielin myös tiedepaneelin tulevia ehdotuksia.

Keskusta kutsuu kesällä koolle webinaarin, johon pyydetään eri alojen tutkijoita kommentoimaan, haastamaan ja tuomaan uusia tulokulmia tähän nyt esitettyyn näkökulmaan. Vaikeista asioista selvitään puhumalla ne läpi.

Lisätietoja: Riikka Pirkkalainen, 040 539 5090

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPirkkalainen: Vaikeistakin asioista pitää keskustella!