Puoluesihteerit: Eduskunta- ja europarlamenttivaalien yhdistäminen tarkasteluun

Eduskuntavaalien säännönmukainen vaalipäivä olisi sunnuntai 21.4.2019, mutta koska se on pääsiäispäivä, vaalipäiväksi tulee su 14.4.2019. Europarlamenttivaalien vaalipäivä olisi sunnuntai 9.6. mutta koska useimmissa jäsenvaltioissa (myös Suomessa) ajankohtaan osuu helluntai, on mahdollista, että EU:n neuvosto siirtää vaaliajanjakson kahta viikkoa aiemmaksi samalla tavalla kuin vuoden 2014 vaaleissa.

– Normaalin aikataulun mukaan puolentoista kuukauden aikana järjestettäisiin kahdet vaalit, jolloin eduskuntavaalien jälkeen osa puolueista kävisi hallitusneuvotteluja samaan aikaan europarlamenttivaalien kanssa. Uhkana on merkittävä vaaliväsymys ja eurovaalien jääminen vähälle huomiolle, Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaska toteaa.

– Vaaleja ei tule siirrellä heppoisin perustein. Haluamme kuitenkin lähteä selvittämään, olisiko ylipäänsä teknisesti mahdollista pitää vuoden 2019 eduskunta- ja europarlamenttivaalit samana päivänä. Käytännössä tämä tarkoittaisi eduskuntavaalien myöhentämistä. Siirtoa puoltaisivat muun muassa vaalien kiinnostavuuden lisääntyminen, ja erityisesti europarlamenttivaaleissa äänestysaktiivisuus saattaisi nousta.

Ovaskan mukaan vaalien yhdistämisessä on uhkana teknisten sekaannusten lisääntyminen vaalipaikoilla sekä kampanjateemojen sekoittuminen.

– Haluamme selvittää asian huolellisesti. Muutos olisi kertaluonteinen ja koskisi vain tilannetta vuonna 2019, jolloin europarlamentti- ja eduskuntavaalit poikkeuksellisesti osuvat miltei samaan aikaan, Ovaska tähdentää.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluesihteerit: Eduskunta- ja europarlamenttivaalien yhdistäminen tarkasteluun