Puoluesihteerit: Eduskunta- ja europarlamenttivaalien yhdistäminen tarkasteluun

Eduskuntavaalien säännönmukainen vaalipäivä olisi sunnuntai 21.4.2019, mutta koska se on pääsiäispäivä, vaalipäiväksi tulee su 14.4.2019. Europarlamenttivaalien vaalipäivä olisi sunnuntai 9.6. mutta koska useimmissa jäsenvaltioissa (myös Suomessa) ajankohtaan osuu helluntai, on mahdollista, että EU:n neuvosto siirtää vaaliajanjakson kahta viikkoa aiemmaksi samalla tavalla kuin vuoden 2014 vaaleissa.

– Normaalin aikataulun mukaan puolentoista kuukauden aikana järjestettäisiin kahdet vaalit, jolloin eduskuntavaalien jälkeen osa puolueista kävisi hallitusneuvotteluja samaan aikaan europarlamenttivaalien kanssa. Uhkana on merkittävä vaaliväsymys ja eurovaalien jääminen vähälle huomiolle, Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaska toteaa.

– Vaaleja ei tule siirrellä heppoisin perustein. Haluamme kuitenkin lähteä selvittämään, olisiko ylipäänsä teknisesti mahdollista pitää vuoden 2019 eduskunta- ja europarlamenttivaalit samana päivänä. Käytännössä tämä tarkoittaisi eduskuntavaalien myöhentämistä. Siirtoa puoltaisivat muun muassa vaalien kiinnostavuuden lisääntyminen, ja erityisesti europarlamenttivaaleissa äänestysaktiivisuus saattaisi nousta.

Ovaskan mukaan vaalien yhdistämisessä on uhkana teknisten sekaannusten lisääntyminen vaalipaikoilla sekä kampanjateemojen sekoittuminen.

– Haluamme selvittää asian huolellisesti. Muutos olisi kertaluonteinen ja koskisi vain tilannetta vuonna 2019, jolloin europarlamentti- ja eduskuntavaalit poikkeuksellisesti osuvat miltei samaan aikaan, Ovaska tähdentää.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluesihteerit: Eduskunta- ja europarlamenttivaalien yhdistäminen tarkasteluun