Puoluesihteerit: Eduskunta- ja europarlamenttivaalien yhdistäminen tarkasteluun

Eduskuntavaalien säännönmukainen vaalipäivä olisi sunnuntai 21.4.2019, mutta koska se on pääsiäispäivä, vaalipäiväksi tulee su 14.4.2019. Europarlamenttivaalien vaalipäivä olisi sunnuntai 9.6. mutta koska useimmissa jäsenvaltioissa (myös Suomessa) ajankohtaan osuu helluntai, on mahdollista, että EU:n neuvosto siirtää vaaliajanjakson kahta viikkoa aiemmaksi samalla tavalla kuin vuoden 2014 vaaleissa.

– Normaalin aikataulun mukaan puolentoista kuukauden aikana järjestettäisiin kahdet vaalit, jolloin eduskuntavaalien jälkeen osa puolueista kävisi hallitusneuvotteluja samaan aikaan europarlamenttivaalien kanssa. Uhkana on merkittävä vaaliväsymys ja eurovaalien jääminen vähälle huomiolle, Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaska toteaa.

– Vaaleja ei tule siirrellä heppoisin perustein. Haluamme kuitenkin lähteä selvittämään, olisiko ylipäänsä teknisesti mahdollista pitää vuoden 2019 eduskunta- ja europarlamenttivaalit samana päivänä. Käytännössä tämä tarkoittaisi eduskuntavaalien myöhentämistä. Siirtoa puoltaisivat muun muassa vaalien kiinnostavuuden lisääntyminen, ja erityisesti europarlamenttivaaleissa äänestysaktiivisuus saattaisi nousta.

Ovaskan mukaan vaalien yhdistämisessä on uhkana teknisten sekaannusten lisääntyminen vaalipaikoilla sekä kampanjateemojen sekoittuminen.

– Haluamme selvittää asian huolellisesti. Muutos olisi kertaluonteinen ja koskisi vain tilannetta vuonna 2019, jolloin europarlamentti- ja eduskuntavaalit poikkeuksellisesti osuvat miltei samaan aikaan, Ovaska tähdentää.

Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!
Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, toteavat Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä.
25.11.2020 / Uutiset
Anna-Mari Vimpari Keskustan ministeriryhmän valtiosihteeriksi
Keskustan ministeriryhmä on kutsunut ministeriryhmän valtiosihteeriksi VTM Anna-Mari Vimparin. Vimpari aloittaa tehtävässään tammikuun alussa. Hän toimii tällä hetkellä Keskustan eduskuntaryhmän pääsihteerinä.
24.11.2020 / Uutiset
Saarikko: Puolustusministeriö näyttää suuntaa - etätyö ei jää vain koronailmiöksi
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko näkee puolustushallinnon kasvavat etätyömahdollisuudet suuntana, johon koko Suomen työelämää on vietävä.
24.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluesihteerit: Eduskunta- ja europarlamenttivaalien yhdistäminen tarkasteluun