Puoluesihteerit: Eduskunta- ja europarlamenttivaalien yhdistäminen tarkasteluun

Eduskuntavaalien säännönmukainen vaalipäivä olisi sunnuntai 21.4.2019, mutta koska se on pääsiäispäivä, vaalipäiväksi tulee su 14.4.2019. Europarlamenttivaalien vaalipäivä olisi sunnuntai 9.6. mutta koska useimmissa jäsenvaltioissa (myös Suomessa) ajankohtaan osuu helluntai, on mahdollista, että EU:n neuvosto siirtää vaaliajanjakson kahta viikkoa aiemmaksi samalla tavalla kuin vuoden 2014 vaaleissa.

– Normaalin aikataulun mukaan puolentoista kuukauden aikana järjestettäisiin kahdet vaalit, jolloin eduskuntavaalien jälkeen osa puolueista kävisi hallitusneuvotteluja samaan aikaan europarlamenttivaalien kanssa. Uhkana on merkittävä vaaliväsymys ja eurovaalien jääminen vähälle huomiolle, Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaska toteaa.

– Vaaleja ei tule siirrellä heppoisin perustein. Haluamme kuitenkin lähteä selvittämään, olisiko ylipäänsä teknisesti mahdollista pitää vuoden 2019 eduskunta- ja europarlamenttivaalit samana päivänä. Käytännössä tämä tarkoittaisi eduskuntavaalien myöhentämistä. Siirtoa puoltaisivat muun muassa vaalien kiinnostavuuden lisääntyminen, ja erityisesti europarlamenttivaaleissa äänestysaktiivisuus saattaisi nousta.

Ovaskan mukaan vaalien yhdistämisessä on uhkana teknisten sekaannusten lisääntyminen vaalipaikoilla sekä kampanjateemojen sekoittuminen.

– Haluamme selvittää asian huolellisesti. Muutos olisi kertaluonteinen ja koskisi vain tilannetta vuonna 2019, jolloin europarlamentti- ja eduskuntavaalit poikkeuksellisesti osuvat miltei samaan aikaan, Ovaska tähdentää.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluesihteerit: Eduskunta- ja europarlamenttivaalien yhdistäminen tarkasteluun