Puoluesihteerit: Eduskunta- ja europarlamenttivaalien yhdistäminen tarkasteluun

Eduskuntavaalien säännönmukainen vaalipäivä olisi sunnuntai 21.4.2019, mutta koska se on pääsiäispäivä, vaalipäiväksi tulee su 14.4.2019. Europarlamenttivaalien vaalipäivä olisi sunnuntai 9.6. mutta koska useimmissa jäsenvaltioissa (myös Suomessa) ajankohtaan osuu helluntai, on mahdollista, että EU:n neuvosto siirtää vaaliajanjakson kahta viikkoa aiemmaksi samalla tavalla kuin vuoden 2014 vaaleissa.

– Normaalin aikataulun mukaan puolentoista kuukauden aikana järjestettäisiin kahdet vaalit, jolloin eduskuntavaalien jälkeen osa puolueista kävisi hallitusneuvotteluja samaan aikaan europarlamenttivaalien kanssa. Uhkana on merkittävä vaaliväsymys ja eurovaalien jääminen vähälle huomiolle, Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaska toteaa.

– Vaaleja ei tule siirrellä heppoisin perustein. Haluamme kuitenkin lähteä selvittämään, olisiko ylipäänsä teknisesti mahdollista pitää vuoden 2019 eduskunta- ja europarlamenttivaalit samana päivänä. Käytännössä tämä tarkoittaisi eduskuntavaalien myöhentämistä. Siirtoa puoltaisivat muun muassa vaalien kiinnostavuuden lisääntyminen, ja erityisesti europarlamenttivaaleissa äänestysaktiivisuus saattaisi nousta.

Ovaskan mukaan vaalien yhdistämisessä on uhkana teknisten sekaannusten lisääntyminen vaalipaikoilla sekä kampanjateemojen sekoittuminen.

– Haluamme selvittää asian huolellisesti. Muutos olisi kertaluonteinen ja koskisi vain tilannetta vuonna 2019, jolloin europarlamentti- ja eduskuntavaalit poikkeuksellisesti osuvat miltei samaan aikaan, Ovaska tähdentää.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluesihteerit: Eduskunta- ja europarlamenttivaalien yhdistäminen tarkasteluun