Keskustan arvoja ovat kestävä luontosuhde ja ylisukupolvisuus.

Siksi pidämme tärkeänä, että luonnonsuojelulaki tuodaan tähän päivään. Luonnon tilan huononeminen on tosiasia, joka pitää ottaa vakavasti myös Suomessa.

Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti.

Luontotyyppien suojelu pitää toteuttaa tarkkarajaisesti viranomaisen päätöksellä ja samalla maan- ja metsänomistajilla täytyy olla oikeus asianmukaisiin korvauksiin ja mahdollisuus valittaa päätöksestä.

Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.

Esityksessä oli kohtia, joilla olisi ollut merkittäviä välillisiä vaikutuksia esimerkiksi metsätalouden harjoittamiseen, eikä takeita korvauksista olisi ollut.

Käytännössä esitys olisi esimerkiksi voinut ajaa metsänomistajia tilanteeseen, jossa puu ei mene kaupaksi, mutta valtio ei ole velvollinen korvaamaan taloudellista menetystä.

Maa- ja metsätalousministeriön arvion mukaan uhanalaisiksi säädettävien luontotyyppien pinta-ala voisi olla jopa yli 2 miljoonaa hehtaaria ja valtaosa siitä on metsätalouskäytössä.

Nyt eduskunnan ympäristövaliokunnassa keskustan johdolla saavutetun ratkaisun takana on eduskunnan enemmistö. Ihmisten omaisuuden suoja turvataan ja oikeudenmukaisuuden vaatimus toteutuu.

Ja tärkeimpänä: luonnonsuojelu etenee.

Eeva Kalli

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (Satakunta)

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaBlogit ja ryhmäpuheenvuorotEduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti