Keskusta Uutiset

Keskustan eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron työllisyyspolitiikan välikysymyskeskustelussa käyttänyt Hannu Hoskonen piti tärkeänä, ettei päätöksenteko pysähdy.

– Suomella ei ole varaa siihen, että myös tämä vaalikausi seistäisiin tumput suorina.

Suomessa on lähes puoli miljoonaa ihmistä ilman työtä. Huolestuttavinta on nuorten ja pitkäaikaistyöttömyyden paheneminen. Toistemme syyttelyn sijaan meidän olisi syytä myös tässä keskustelussa laittaa voimavaramme ratkaisujen hakemiseen siihen, että mahdollisimman moni heistä voi työllistyä.

Työttömyys maksaa Suomelle yli viisi miljardia euroa, eli lähes saman verran kuin mitä otamme ensi vuonna velkaa. Paremman työllisyyden edellytys on, että laitamme maamme kilpailukyvyn kuntoon. Suomea on uudistettava, Hoskonen jatkoi.

– Eurossa ollessamme ja alati muuttuvassa maailmantaloudessa meidän on tehtävä kilpailukyvyn parantaminen itse. Se ei tapahdu yhdessä yössä. Siksi ratkaisuja on saatava nyt aikaan.

Hoskosen mukaan yhteiskuntasopimuksen kaatuminen neljännen kerran oli vahingoksi Suomelle. Työmarkkinajärjestöillä on syytä vakavaan itsetutkiskeluun. Nyt hallituksen kilpailukykypaketin valmistelu etenee, mutta aikaa sopimiseen on vielä.

– Tarvitsemme myös palkkamalttia ja uudistuksia työpaikoilla. Etenkin paikallista sopimisen mahdollisuutta työpaikoilla on lisättävä määrätietoisesti. Kun luottamusta on, ratkaisuista voidaan sopia niin, että niistä hyötyvät sekä työnantajat että työntekijät.

Hoskonen korosti puheenvuorossaan, työnteon pitää olla aina kannattavaa. Tarvitaan uudistuksia, joilla lisätään työnteon kannusteita ja ihmisten omatoimisuutta.

Hoskonen myös ehdotti, että vaikeimmin työllistyvien palveluja rahoineen ja toimivaltuuksineen voitaisiin kokeilujen kautta siirtää työ- ja elinkeinotoimistoilta laajasti kunnille. Tätä on myös kunnissa haluttu.

Lisäksi paikallisesti tarvitaan lisää yhteistyötä yritysten ja järjestöjen kanssa. Lisäksi kuntien maksamia Kela-sakkoja voitaisiin antaa kunnille nykyistä vapaampaan työllisyyden hoitoon.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaBlogit ja ryhmäpuheenvuorotHannu Hoskonen: Keskustan ryhmäpuheenvuoro välikysymyskeskustelussa työllisyyspolitiikasta