Siirry sisältöön

Lähetekeskustelu valtioneuvoston selonteosta julkisen talouden suunnitelmaksi vuosille 2023 – 2026

Arvoisa puhemies,

Politiikkaa pitää tehdä ajassa. Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu.

Elämme vakavia aikoja. Koronaa ei ole vielä voitettu ja Euroopassa riehuu sota. Näkymät ovat poikkeuksellisen epävarmat.

Siksi kehysriihi oli huolenpitoa perusasioista.

Suomen turvallisuudesta. Talouden kasvusta ja työllisyydestä. Ihmisten ja maan eri osien välisestä tasa-arvosta.

Leivästä ja lämmöstä.

Arvoisa puhemies,

Näissä oloissa turvallisuus menee kaiken muun edelle.

Turvallisuus on kokonaisuus. Turvallisuutta on, että pystymme puolustamaan itseämme tarvittaessa sotilaallisesti, rajat pitävät ja ihmisten arki on turvallista kautta maan.

Turvallisuutta on, että olemme valmistautuneet Venäjän hybridivaikuttamiseen.

Turvallisuutta on myös, että ruokaa ja energiaa on kaikissa tilanteissa omasta takaa. Huoltovarmuutta ja omavaraisuutta näissä asioissa pitää parantaa.

Kotimaisen ruuan tulevaisuus pitää turvata. Tuemme viljelijöitä käytössämme olevilla keinoilla, mutta myös kaupan pitää kantaa vastuunsa.

Lämmön turvaamiseksi etenkin venäläinen fossiilinen energia pitää korvata kotimaisella, uusiutuvalla energialla.

Arvoisa puhemies,

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs ehdotti reilu viikko sitten kansallista omavaraisuussopimusta.

Sen tavoite on maamme ruoka- ja energiaomavaraisuuden vahvistaminen pitkälle tulevaisuuteen.

Toistan ehdotuksen nyt tässä. Kotimainen ruoka ja energia ei ole itsestäänselvyys, vaan tässä salissa tekemillämme päätöksillä on vahva vaikutus niihin. Kannustan kaikkia päätöksentekijöitä omavaraisuuden turvaamiseen esimerkiksi pitkäaikaisella omavaraisuussopimuksella.

Arvoisa puhemies,

Vahva talous on osa turvallisuutta. Jos talous ei kasva ja ole kunnossa, mahdollisuutemme varautua huononevat.

Talouskasvun vahvistamiseksi vauhditamme tutkimusta ja kehitystä. Näin tuemme talouden uudistumista sekä eri puolilla maata toimivien työllistävien yritysten mahdollisuuksia menestyä.

Tutkimus- ja kehitystoiminnalla luodaan uusia ideoita ja tuotteita. Vahvojen tutkimuspanostusten ansiosta Suomi nousi 90-luvun lamasta. Niin nousee myös nyt.

Velkaa joudutaan edelleen ottamaan. Talouden tasapainottamiseksi teemme kuitenkin myös pysyviä menovähennyksiä. Valtion tuloja ja menoja pitää tulevaisuudessa edelleen tasapainottaa.

Arvoisa puhemies,

Sodan vaikutukset näkyvät meidän kaikkien lompakossa. Elämisen kustannusten noustessa etenkin pienituloisimmat ihmiset ovat joutuneet ahtaalle.

Siksi toteutamme perusturvaan poikkeuksellisesti kesken vuoden indeksikorotuksen. Korotus heijastuu myös eläketulovähennykseen.

Korotuksella helpotamme kohonneita arjen välttämättömiä kustannuksia.

Lisäksi viemme sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusta eteenpäin ja jatkamme hoitotakuun toteuttamista. Turvaamme ammattikoulutuksen rahoituksen.

Heikompiosaisten pitää pystyä pärjäämään tässäkin tilanteessa. Yhteiskuntaa tulee arvioida siitä käsin, miten se kohtelee heikompiosaisimpiaan.

Arvoisa puhemies,

Korviin ovat särähtäneet Kokoomuksen ja Perussuomalaisten puheet, että ensin koronaa ja nyt sotaa käytetään ”verukkeena” velkaantumiseen.

Kuka käyttäisi näin vakavia asioita verukkeena mihinkään? Velkaa joudutaan ottamaan, jotta Suomi selviytyy.

Politiikkaa pitää tehdä ajassa. Siitä on lähdettävä mihin on tultu. Hoidetaan nyt yhdessä isänmaan asioita.

Keskustan eduskuntaryhmä antaa tukensa julkisen talouden suunnitelmalle.

Keskusta ei hyväksy pienten sairaaloiden alasajoa
Hallituksen päättämästä talouslinjasta ei löydy Suomelle eväitä parempaan tulevaisuuteen. Tuoreilla päätöksillä hallitus lakkauttaa sairaaloiden yöpäivystyksen yhteensä yli 200.000 ihmisen asuinalueilta Suomesta. Sen verran asuu väkeä lakkautettavien yöpäivystyskaupunkien talousalueilla. Nämä ratkaisut luultavasti kostautuvat jatkossa entistä suurempina rahanreikinä.
19.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustavaikuttaja-valmennus kokoaa keskustalaisia yhteen ympäri Suomen
Valtakunnallinen Keskustavaikuttaja-valmennus kokosi liki 80 keskustalaista ja Keskustan toiminnasta kiinnostunutta maaliskuussa Siilinjärvelle Kunnon Paikkaan valmennuksen ensimmäiselle lähijaksolle.
17.4.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaBlogit ja ryhmäpuheenvuorotKeskustan Pirttilahti julkisen talouden suunnitelmasta: Vahva talous on osa turvallisuuttamme