Jouni Ovaska

Arvoisa puhemies,

Toisen maailmansodan jälkeen Euroopan turvallisuus on rakennettu kansainvälisten sopimusten varaan. Niiden kunnioittamiseen perustuva turvallisuus on kansakuntien itsenäisyyden ja itsemääräämisoikeuden tae.

Venäjä on nyt hylännyt ne eivätkä sen toiminta ja perustelut ole tältä vuosisadalta.

Sopimusten rikkomista ei voi perustella yksipuolisilla historian tulkinnoilla.

Sopimukset on tehty estämään se, etteivät historian virheet toistu.

Nyt Venäjän toimet rikkovat räikeästi kansainvälistä oikeutta, Minskin sopimuksia ja Etyjin periaatteita.

Arvoisa puhemies,

Tuomitsemme Venäjän yksipuoliset, Ukrainan alueellista koskemattomuutta ja itsemääräämisoikeutta loukkaavat toimet.

Vakavasta tilanteesta huolimatta on kuitenkin pyrittävä pitämään yllä keskusteluyhteys. Tosin emme tiedä, onko Venäjällä aikomustakaan aidosti neuvotella.

Arvoisa puhemies,

Suomen asema on vakaa eikä meihin kohdistu sotilaallista uhkaa.

Suomi pitää huolta kansallisesta puolustuksesta ja kehittää kansainvälisiä kumppanuuksia.

Euroopan unioni on Suomen tärkein ulkopoliittinen viitekehys.

EU tulee asettamaan pakotteita.

Näillä pakotteilla ja vastapakotteilla tulee vääjäämättä olemaan seurauksia talouteemme. Se hinta on kestettävä.

Kyse on vapauden, demokratian, suvereniteetin ja maiden itsemääräämisoikeuden puolustamisesta.

Siksi Euroopan unionin on toimittava yhtenäisesti, tehokkaasti ja välittömästi.

Annika Saarikko: Toukokuun päivä, jolloin Suomi päätti hakea Naton jäseneksi
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon blogi 15.5.2022
15.5.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmä kannattaa yksimielisesti Nato-jäsenyyden hakemista
Keskustan eduskuntaryhmä on tukenut valtiojohdon toimintaa muuttuneessa turvallisuusympäristössä. Suomen turvallisuuden kannalta keskeistä työtä on tehty tasavallan presidentin johdolla päättäväisesti ja viivyttelemättä.
12.5.2022 / Uutiset
Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Jouni Ovaska: Euroopan tulevaisuuskonferenssi vahvistaa demokratiaa ja turvallisuutta
Keskustalaisempi Eurooppa-työryhmän puheenjohtaja ja Euroopan tulevaisuuskonferenssin jäsen Jouni Ovaska toteaa Eurooppa-päivänä, että perustavanlaatuinen kysymys on se, kuinka hyvin Euroopan unioni pystyy vastaamaan kriiseihin. Normaaliaikana päätöksenteko kestää toimielinten kankeuden, mutta pandemian tai sodan iskettyä päätöksenteon toimivuutta koetellaan.
9.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaBlogit ja ryhmäpuheenvuorotKeskustan ryhmäpuheenvuoro katsauksessa ulko- ja turvallisuuspoliittiseen tilanteeseen