Siirry sisältöön

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?

Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.

Asiaan liittyy suoraan toinen tulikuuma liikennekysymys, nykyisten maanteiden ja raiteiden kunto. Valtion liikenneväylien korjausvelka on kolmisen miljardia euroa, josta raiteiden osuus on miljardi.

Tätä korjausvelkaa on torjuttu Keskustan johdolla kahdeksan vuotta. Tällä hallituskaudella olemme lisänneet entisestään perusväylänpidon rahoitusta sadoilla miljoonilla euroilla vuodessa.

Valtion talouden kuntoon laittaminen edellyttää vaikeita valintoja, kaikkeen ei rahaa riitä. Keskustan valinta on jatkaa suomalaisten teiden ja rautateiden kuntoon laittamista kaikissa maakunnissa. Linjavalintamme on, että nykyisen väyläverkon kunnostaminen ajaa uusien miljardihankkeiden edelle.

Kaikkien on pakko valita linjansa ja kertoa se suomalaisille. Jos miljardihankkeiden edistämisen vuoksi perusväylänpito kärsii, käy Suomelle huonosti. Maanteiden rapistuminen heikentää liikenneturvallisuutta, kuluttaa autoja ja hidastaa matkantekoa. Nykyisten raiteiden rapistuminen johtaisi junien myöhästelyyn ja yhteyksien hidastumiseen. Keskustan valinta on jatkaa nyt tehtyä työtä liikenneväylien kuntoon laittamiseksi. Mikä on muiden kanta?

Sunnuntaina SDP, Kokoomus ja Perussuomalaiset väistelivät kysymystä lupailemalla suomalaisille, että molemmat toteutetaan. Samaan aikaan nämä puolueet väittävät edistävänsä vastuullista taloudenpitoa. Tällainen ”kaksilla raiteilla” ajelu ei ole totuudenmukaista puuhaa, vaan puhdasta pölhöpopulismia.

Jokaisen puolueen on kerrottava ennen vaaleja reilusti suomalaisille, kumman valitsevat: Uusien miljardihankkeiden härkäpäisen puskemisen eteenpäin, vai nykyisten perusväylien kuntoon laittamisen. Molempia ei voi valita, jos aikoo julkista taloutta tasapainottaa. Keskustan linja asiassa on selvä, muiden puolueiden linja ei.

 

 

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Lue seuraavaksi

Puheenjohtaja Antti Kaikkonen: EU:n tarkkailuluokka olisi hallituspolitiikan haaksirikko – Suomi tarvitsee suunnanmuutoksen
Päähallituspuolueet Kokoomus ja Perussuomalaiset nousivat valtaan lupaamalla lopettaa Suomen velkaantumisen. Todellisuudessa on käynyt niin, että Suomi velkaantuu nykyisen hallituksen aikana enemmän kuin koskaan.
18.11.2025 / Uutiset
Puheenjohtaja Antti Kaikkonen: Kokoomuksen ylimielisyys tyrmistyttävää – ajetaanko sote-palveluja jättilaitoksiin ja markkinamalliin?
Keskusta ja muu oppositio esittivät torstaina parlamentaarista yhteistyöstä suomalaisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi. Kokoomuksen johto – pääministeri Orpo ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kopra – viittasi kintaalla yhteistyölle heti kättelyssä.
14.11.2025 / Uutiset
Tekoälyn monipuolinen hyödyntäminen vahvistaa merkittävästi Suomen kilpailukykyä - Keskustalta ensimmäisenä puolueena oma tekoälylinjaus 
Tekoälyn laaja hyödyntäminen on Keskustan tuoreen linjauksen mukaan Suomelle iso mahdollisuus. Oikealla tavalla käyttöönotettuna se vahvistaa merkittävästi maamme kilpailukykyä.
14.11.2025 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaBlogit ja ryhmäpuheenvuorotKeskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?