Skip to content

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?

Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.

Asiaan liittyy suoraan toinen tulikuuma liikennekysymys, nykyisten maanteiden ja raiteiden kunto. Valtion liikenneväylien korjausvelka on kolmisen miljardia euroa, josta raiteiden osuus on miljardi.

Tätä korjausvelkaa on torjuttu Keskustan johdolla kahdeksan vuotta. Tällä hallituskaudella olemme lisänneet entisestään perusväylänpidon rahoitusta sadoilla miljoonilla euroilla vuodessa.

Valtion talouden kuntoon laittaminen edellyttää vaikeita valintoja, kaikkeen ei rahaa riitä. Keskustan valinta on jatkaa suomalaisten teiden ja rautateiden kuntoon laittamista kaikissa maakunnissa. Linjavalintamme on, että nykyisen väyläverkon kunnostaminen ajaa uusien miljardihankkeiden edelle.

Kaikkien on pakko valita linjansa ja kertoa se suomalaisille. Jos miljardihankkeiden edistämisen vuoksi perusväylänpito kärsii, käy Suomelle huonosti. Maanteiden rapistuminen heikentää liikenneturvallisuutta, kuluttaa autoja ja hidastaa matkantekoa. Nykyisten raiteiden rapistuminen johtaisi junien myöhästelyyn ja yhteyksien hidastumiseen. Keskustan valinta on jatkaa nyt tehtyä työtä liikenneväylien kuntoon laittamiseksi. Mikä on muiden kanta?

Sunnuntaina SDP, Kokoomus ja Perussuomalaiset väistelivät kysymystä lupailemalla suomalaisille, että molemmat toteutetaan. Samaan aikaan nämä puolueet väittävät edistävänsä vastuullista taloudenpitoa. Tällainen ”kaksilla raiteilla” ajelu ei ole totuudenmukaista puuhaa, vaan puhdasta pölhöpopulismia.

Jokaisen puolueen on kerrottava ennen vaaleja reilusti suomalaisille, kumman valitsevat: Uusien miljardihankkeiden härkäpäisen puskemisen eteenpäin, vai nykyisten perusväylien kuntoon laittamisen. Molempia ei voi valita, jos aikoo julkista taloutta tasapainottaa. Keskustan linja asiassa on selvä, muiden puolueiden linja ei.

 

 

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Lue seuraavaksi

”Kepun siltarummut” Keskustalle kunnia-asia
Viikonloppuna uutisoitiin, että töihin ajavien suomalaisten kustannukset voivat lähitulevaisuudessa nousta jopa sadoilla euroilla. Työmatkavähennyksen yläraja lasketaan 7000 euroon ja alarajaa – siis omavastuuta – nostetaan 900 euroon. Jälkimmäinen tuntuu etenkin pienituloisimpien, autoa töissä käyntiin tarvitsevien ihmisten arjessa.
19.9.2023 / Uutiset
Eduskuntaryhmän viikkotiedote: Lähipalveluiden kurjistaminen tulee kalliiksi
Hallitus kokoontuu ensi viikon tiistaina ja keskiviikkona budjettiriiheen. Siellä hallitus neuvottelee valtion ensi vuoden budjetista, julkisen talouden suunnitelmasta eli koko vaalikauden menokehyksistä sekä myös kuluvan vuoden lisätalousarviosta.
15.9.2023 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli kysyi syksyn ensimmäisellä eduskunnan kyselytunnilla, miksi hallitus leikkaa sosiaali- ja terveyspalveluista ja keskittää lähipalvelut.
12.9.2023
EtusivuAjankohtaistaBlogit ja ryhmäpuheenvuorotKeskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?