Siirry sisältöön

Liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset kansanedustajat: Iso uudistus liikennepolitiikkaan – 17-vuotiaiden ajokortti helpottaa nuorten liikkumista ja parantaa turvallisuutta

Keskustan eduskuntaryhmän logo
Keskustan eduskuntaryhmän logo

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset kansanedustajat Ari Torniainen, Pekka Aittakumpu, Joonas Könttä ja Eeva Kalli pitävät B-ajokortin mahdollistamista kaikille 17-vuotiaille isona uudistuksena suomalaisessa liikennepolitiikassa.

-Kaikki 17-vuotiaat saavat jatkossa mahdollisuuden henkilöautokortin ajamiseen huoltajan suostumuksella. Tämä helpottaa monen nuoren liikkumista etenkin haja-asutusalueilla, joissa joukkoliikenne on vähäistä tai sitä ei ole, kansanedustajat sanovat.

Turvallisuutta puolestaan parantaa, että moni nuori voi valita kulkupelikseen mopoauton sijaan normaalin henkilöauton. Ajotuntien ja teoriaopetuksen määrää lisätään yhteensä kahdella tunnilla ja liukkaan kelin harjoittelua edellytetään lähtökohtaisesti ajoharjoitteluradalla missä se on mahdollista. 17-vuotiaiden B-luokan ajo-oikeutta rajoitetaan kieltämällä ajaminen yöaikaan. 17-vuotiailla pitää olla autoissaan myös alaikäisen kuljettajan tunnus.

-Uudistuksen tärkeänä lähtökohtana on, että liikenneturvallisuus paranee nuorten kohdalla. Liikennevalvontaa tarvitaan turvallisuuden takaajana; valvonnan resurssien pitää olla kunnossa, valiokunnan keskustalaiset jäsenet korostavat.

Lue seuraavaksi

Kun maailmalla tuulee, Suomen paketti on pidettävä kasassa
Kansanedustajat kävivät keskiviikkona 12.2.2025 eduskunnassa kuluvan vuoden valtiopäivien aloituskeskustelun. Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Kaikkonen sanoi ryhmäpuheessaan, että kokoomuksen ja perussuomalaisten kauniit lupaukset ja kovat tavoitteet ovat monilta osin karanneet kauemmaksi kuin hallituksen aloittaessa. Kaikkonen muistutti, että Keskustalla on konkreettisia eväitä parantaa Suomen talouskasvua ja pelastaa ihmisten palvelut.
12.2.2025 / Uutiset
Talouspolitiikan arviointineuvosto Keskustan kannalla: Hyvinvointialueiden alijäämien kattamiseen tarvitaan lisää joustoa
Sosiaali- ja terveydenhuollon menot ovat kasvaneet nopeasti, ja monet hyvinvointialueet olivat selkeästi alijäämäisiä 2023 ja 2024. Hyvinvointialueiden sääntely edellyttää kertyneiden alijäämien kattamista vastaavilla ylijäämillä 2025 ja 2026, mikä vaatii monella alueella merkittäviä menoleikkauksia. Niitä on jo tehty palveluverkkoa karsimalla ja henkilöstöä vähentämällä, mikä entisestään vaikeuttaa hoitoon pääsyä. Keskusta on esittänyt aluevaaliohjelmassaan hyvinvointialueille lisäaikaa alijäämien kattamiseksi vuoden 2028 loppuun asti. Samoilla linjoilla on talouspolitiikan arviointineuvosto.
6.2.2025 / Ehdokaskirjeet 2025
EtusivuAjankohtaistaBlogit ja ryhmäpuheenvuorotLiikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset kansanedustajat: Iso uudistus liikennepolitiikkaan – 17-vuotiaiden ajokortti helpottaa nuorten liikkumista ja parantaa turvallisuutta