Liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset kansanedustajat:   Iso uudistus liikennepolitiikkaan - 17-vuotiaiden ajokortti helpottaa nuorten liikkumista ja parantaa turvallisuutta
Keskustan eduskuntaryhmän logo

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset kansanedustajat Ari Torniainen, Pekka Aittakumpu, Joonas Könttä ja Eeva Kalli pitävät B-ajokortin mahdollistamista kaikille 17-vuotiaille isona uudistuksena suomalaisessa liikennepolitiikassa.

-Kaikki 17-vuotiaat saavat jatkossa mahdollisuuden henkilöautokortin ajamiseen huoltajan suostumuksella. Tämä helpottaa monen nuoren liikkumista etenkin haja-asutusalueilla, joissa joukkoliikenne on vähäistä tai sitä ei ole, kansanedustajat sanovat.

Turvallisuutta puolestaan parantaa, että moni nuori voi valita kulkupelikseen mopoauton sijaan normaalin henkilöauton. Ajotuntien ja teoriaopetuksen määrää lisätään yhteensä kahdella tunnilla ja liukkaan kelin harjoittelua edellytetään lähtökohtaisesti ajoharjoitteluradalla missä se on mahdollista. 17-vuotiaiden B-luokan ajo-oikeutta rajoitetaan kieltämällä ajaminen yöaikaan. 17-vuotiailla pitää olla autoissaan myös alaikäisen kuljettajan tunnus.

-Uudistuksen tärkeänä lähtökohtana on, että liikenneturvallisuus paranee nuorten kohdalla. Liikennevalvontaa tarvitaan turvallisuuden takaajana; valvonnan resurssien pitää olla kunnossa, valiokunnan keskustalaiset jäsenet korostavat.

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaBlogit ja ryhmäpuheenvuorotLiikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset kansanedustajat: Iso uudistus liikennepolitiikkaan – 17-vuotiaiden ajokortti helpottaa nuorten liikkumista ja parantaa turvallisuutta