Liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset kansanedustajat:   Iso uudistus liikennepolitiikkaan - 17-vuotiaiden ajokortti helpottaa nuorten liikkumista ja parantaa turvallisuutta
Keskustan eduskuntaryhmän logo

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset kansanedustajat Ari Torniainen, Pekka Aittakumpu, Joonas Könttä ja Eeva Kalli pitävät B-ajokortin mahdollistamista kaikille 17-vuotiaille isona uudistuksena suomalaisessa liikennepolitiikassa.

-Kaikki 17-vuotiaat saavat jatkossa mahdollisuuden henkilöautokortin ajamiseen huoltajan suostumuksella. Tämä helpottaa monen nuoren liikkumista etenkin haja-asutusalueilla, joissa joukkoliikenne on vähäistä tai sitä ei ole, kansanedustajat sanovat.

Turvallisuutta puolestaan parantaa, että moni nuori voi valita kulkupelikseen mopoauton sijaan normaalin henkilöauton. Ajotuntien ja teoriaopetuksen määrää lisätään yhteensä kahdella tunnilla ja liukkaan kelin harjoittelua edellytetään lähtökohtaisesti ajoharjoitteluradalla missä se on mahdollista. 17-vuotiaiden B-luokan ajo-oikeutta rajoitetaan kieltämällä ajaminen yöaikaan. 17-vuotiailla pitää olla autoissaan myös alaikäisen kuljettajan tunnus.

-Uudistuksen tärkeänä lähtökohtana on, että liikenneturvallisuus paranee nuorten kohdalla. Liikennevalvontaa tarvitaan turvallisuuden takaajana; valvonnan resurssien pitää olla kunnossa, valiokunnan keskustalaiset jäsenet korostavat.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaBlogit ja ryhmäpuheenvuorotLiikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset kansanedustajat: Iso uudistus liikennepolitiikkaan – 17-vuotiaiden ajokortti helpottaa nuorten liikkumista ja parantaa turvallisuutta