Keskustan eduskuntaryhmän logo

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset kansanedustajat Ari Torniainen, Pekka Aittakumpu, Joonas Könttä ja Eeva Kalli pitävät B-ajokortin mahdollistamista kaikille 17-vuotiaille isona uudistuksena suomalaisessa liikennepolitiikassa.

-Kaikki 17-vuotiaat saavat jatkossa mahdollisuuden henkilöautokortin ajamiseen huoltajan suostumuksella. Tämä helpottaa monen nuoren liikkumista etenkin haja-asutusalueilla, joissa joukkoliikenne on vähäistä tai sitä ei ole, kansanedustajat sanovat.

Turvallisuutta puolestaan parantaa, että moni nuori voi valita kulkupelikseen mopoauton sijaan normaalin henkilöauton. Ajotuntien ja teoriaopetuksen määrää lisätään yhteensä kahdella tunnilla ja liukkaan kelin harjoittelua edellytetään lähtökohtaisesti ajoharjoitteluradalla missä se on mahdollista. 17-vuotiaiden B-luokan ajo-oikeutta rajoitetaan kieltämällä ajaminen yöaikaan. 17-vuotiailla pitää olla autoissaan myös alaikäisen kuljettajan tunnus.

-Uudistuksen tärkeänä lähtökohtana on, että liikenneturvallisuus paranee nuorten kohdalla. Liikennevalvontaa tarvitaan turvallisuuden takaajana; valvonnan resurssien pitää olla kunnossa, valiokunnan keskustalaiset jäsenet korostavat.

Keskustan Vehviläinen: Hakuvaiheen käynnistyttyä meidän on suunnattava katseemme siihen, millainen Nato-maa haluamme olla
Oma on aina oma. Naton jäsenenäkin Suomen puolustuksen tärkeimmän perustan luo meidät omat kansalliset puolustusjärjestelyt.
17.5.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Annika Saarikko: Toukokuun päivä, jolloin Suomi päätti hakea Naton jäseneksi
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon blogi 15.5.2022
15.5.2022 / Uutiset