Siirry sisältöön

Jouni Ovaska vaaleansininen paita tumma tuoli

Euroopan tulevaisuuskonferenssi on päättynyt. Konferenssin käynnistystilaisuus järjestettiin tasan vuosi sitten, Eurooppa-päivänä. Konferenssin päätelmät vahvistavat eurooppalaista demokratiaa, hyvinvoinnin perustaa, oikeusvaltioperiaatetta sekä unionin asemaa ja turvallisuutta.

Eduskunnan valtuuskuntaan kuuluneen Jouni Ovaskan (kesk.) mielestä tärkeimmät konferenssissa esiin nousseet huolet liittyvät toimivaltaan.

-Perustavanlaatuinen kysymys on se, kuinka hyvin Euroopan unioni pystyy vastaamaan kriiseihin. Normaaliaikana päätöksenteko kestää toimielinten kankeuden, mutta pandemian tai sodan iskettyä päätöksenteon toimivuutta koetellaan, Ovaska sanoo.

Terveyskriiseihin vastaamisessa ratkaisuksi on tarjottu unionin päätäntävallan lisäämistä. Turvallisuuspoliittisissa päätöksissä puolestaan tarvittaisiin määräenemmistöpäätösten laajentamista. Ongelmaksi on muodostunut yksimielisyysvaatimus, joka mahdollistaa yksittäisten jäsenmaiden talutusnuoraan joutumisen.

-Koko alueen yhteiseen turvallisuuteen vaikuttavissa päätöksissä olisi tärkeää, että jäsenmaat olisivat yhtenäisiä. Euroopan unionin on yhtä heikko, kuin sen heikoin lenkki. Ulkopuolelta tulevaa vaikuttamista voidaan ehkäistä määräenemmistöpäätöksiä mahdollistamalla. Lisäksi tarvitaan entistä tiiviimpää yhteistyötä Euroopan unionin ja Pohjois-Atlantin puolustusliitto Naton kesken. Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys selkeyttää osaltaan Euroopan turvallisuusarkkitehtuuria ja vahvistaa Pohjois-Euroopan turvallisuutta ja vakautta, painottaa Ovaska.

Ovaska nostaa esiin myös toimivaltakysymyksen toisen puolen. Demokratiaan liittyy kansalaisten mahdollisuus vaikuttaa itseään koskeviin päätöksiin. Päätökset tulee tehdä siellä, missä niiden vaikutukset näkyvät. Euroopan unionin on keskityttävä suuriin talouden, turvallisuuden ja Euroopan aseman vahvistamisen kysymyksiin.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Jouni Ovaska: Euroopan tulevaisuuskonferenssi vahvistaa demokratiaa ja turvallisuutta