Keskustan eduskuntaryhmä kannattaa yksimielisesti Nato-jäsenyyden hakemista

Keskustan eduskuntaryhmän tunnus

Keskustan eduskuntaryhmä on tukenut valtiojohdon toimintaa muuttuneessa turvallisuusympäristössä. Suomen turvallisuuden kannalta keskeistä työtä on tehty tasavallan presidentin johdolla päättäväisesti ja viivyttelemättä.

Hallitus- ja oppositiorajat on ylitetty, jotta on voitu löytää mahdollisimman yhtenäinen näkemys turvallisuusympäristön muutoksen vaatimista johtopäätöksistä.

Kansallista yhtenäisyyttä tarvitsemme myös jatkossa. On yhteinen vastuumme rakentaa turvallista Suomea tuleville sukupolville.

Ratkaisut tehdään niin, että vahvistamme Suomen ja suomalaisten turvallisuutta ja maamme kansainvälistä asemaa. Tavoitteenamme on rauhan, vakauden ja turvallisuuden jatkuminen Suomessa ja lähialueillamme.

Keskustan eduskuntaryhmä kannattaa yksimielisesti Suomen Nato-jäsenyyden hakemista. Suomen Nato-jäsenyys on askel Suomen, Pohjolan ja laajemmin Pohjois-Euroopan turvallisuuden ja vakauden vahvistamiseksi.

Myös Naton jäsenenä Suomen kansallisen puolustuksen tulee olla kunnossa. Siksi kansallisen puolustuksemme voimavaroista ja maanpuolustustahdosta täytyy pitää hyvää huolta ja hyviä kansainvälisiä kumppanuuksia ja puolustusyhteistyötä tulee vaalia myös tulevaisuudessa.

Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustan valmiit mallit auttaisivat, mutta hallitus ei ole kiinnostunut
Keskustalaiset tarjosivat eduskunnassa jälleen kerran työkalupakkinsa valmiita malleja hallituksen käyttöön, jotta hyvinvointialueet voisivat selvitä sote-työstään. Eduskunnan valiokunnassa perussuomalaiset huomasivat aiemmin tekemänsä aloitteet toteuttamiskelvottomiksi. Keskusta haluaisi antaa EU:lle Suomesta malleja mm. kokonaisturvallisuuteen ja huoltovarmuuteen.
5.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä kannattaa yksimielisesti Nato-jäsenyyden hakemista