Joulukiireet painavat päälle, mutta viimeistään välipäivinä, kun on hetki aikaa istahtaa alas ja hengähtää, kannattaa käyttää hetki myös oman kampanjan miettimiseen. Vaaliteemat ja -budjetti, kohderyhmät ja oma näkyvyys eivät ole rakettitiedettä, mutta itselle ne on tärkeä silti listata selväksi.
Itselle tutuista asioista ponnistaen
Kannattaa pitää esillä asioita, jotka jotenkin linkittyvät sinuun itseesi esim. elämäntilanteen, ammatin, osaamisen tai kiinnostuksen kohteen kautta.
Vaalibudjetin koko taas riippuu siitä, paljonko ääniä tavoittelet, miten tavoitat äänestäjiäsi, kuinka paljon ilmaista mainontaa on saatavilla ja myös siitä, millaisia hintoja esim. lehdet kotiseudullasi veloittavat.
Tuttavapiiristä liikkeelle
Kenties paras hinta-laatusuhde kampanjalle saadaan aikaan kuitenkin olemalla aktiivinen omassa tuttavapiirissäsi. Vaalityötä aktiivisesti pohtivat kiinnittävät monesti itse huomiota jokaiseen vaali-ilmoitukseen ja -mainintaan. Tässä asiassa helposti ”kuplautuu” eli kuvittelee kaikkien muidenkin seuraavan vaaleja yhtä tarkasti. Näin ei kuitenkaan ole.
Jouluna tulee vierailtua paljon sukulaisten ja ystävien luona. Siellä kuulumisia vaihdettaessa kannattaa ehdottomasti kertoa, että olet päättänyt lähteä ehdolle kevään vaaleissa!
Ei siis kannata tuudittautua siihen, että edes kaikki tuttusi tietävät sinun olevan ehdolla. Se pitää kertoa heille.