Aila Paloniemi: Vihdoin lasta ja nuorta kuullaan palvelusuunnittelussa

Hänen mukaansa on syytetty esimerkiksi kiirettä, liian vähäistä henkilöstömäärää, salassapitomääräyksiä tai totuttuja työtapoja. Kyse on kuitenkin ennen muuta asenteista. Onnistuneet palvelut syntyvät vain yhteistyössä kaikkien toimijoiden kanssa.

– Ammattiasiantuntijoita tarvitaan aina. Lapset ja nuoret ovat kuitenkin itse parhaita käytännön asiantuntijoita siinä, millaisia palveluita he tarvitsevat ja haluavat käyttää, toteaa itsekin aikanaan varhaiskasvatukseen kouluttautunut ja myöhemmin sitä myös journalistina ja nykyisen työnsä kautta tarkastellut Aila Paloniemi.

Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma on yksi Juha Sipilän hallituksen kärkihankkeista. Sen kaikissa vaiheissa halutaan hyödyntää nuorten ääntä suoraan.

Parhaillaan on menossa kouluille suunnattu kilpailu. Kilpailussa kerätään laajasti ajatuksia siitä, miten koulu voisi toimia paremmin lapsen ja nuoren hyvinvoinnin edistäjänä.

– Tässä toteutuu hienosti myös demokratiakasvatuksen ajatus. Kilpailu on Suomen Nuorisovaltuustojen liiton ideoima ja se jo sinällään edistää osallistumista ja aktiivisuutta ja vahvistaa oman elämän asiantuntijuutta, Paloniemi sanoo.

Hallituksen lapsi- ja perhepalveluohjelmassa hyödynnetään lasten ja nuorten oman äänen lisäksi lapsi- ja nuorisotutkimuksen, kyselyiden sekä muun muassa järjestöjen tuottamaa tietoa lasten ja nuorten palvelukokemuksista. Hankkeen tavoitteena on vaikuttaa siihen, että uutta tietoa lasten, nuorten ja perheiden palvelukokemuksista tuotettaisiin säännöllisesti päätöksenteon pohjaksi.

Kouluille suunnattu ideointikilpailu päättyy sunnuntaina viikko äitienpäivän jälkeen.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetAila Paloniemi: Vihdoin lasta ja nuorta kuullaan palvelusuunnittelussa