Aila Paloniemi: Vihdoin lasta ja nuorta kuullaan palvelusuunnittelussa

Hänen mukaansa on syytetty esimerkiksi kiirettä, liian vähäistä henkilöstömäärää, salassapitomääräyksiä tai totuttuja työtapoja. Kyse on kuitenkin ennen muuta asenteista. Onnistuneet palvelut syntyvät vain yhteistyössä kaikkien toimijoiden kanssa.

– Ammattiasiantuntijoita tarvitaan aina. Lapset ja nuoret ovat kuitenkin itse parhaita käytännön asiantuntijoita siinä, millaisia palveluita he tarvitsevat ja haluavat käyttää, toteaa itsekin aikanaan varhaiskasvatukseen kouluttautunut ja myöhemmin sitä myös journalistina ja nykyisen työnsä kautta tarkastellut Aila Paloniemi.

Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma on yksi Juha Sipilän hallituksen kärkihankkeista. Sen kaikissa vaiheissa halutaan hyödyntää nuorten ääntä suoraan.

Parhaillaan on menossa kouluille suunnattu kilpailu. Kilpailussa kerätään laajasti ajatuksia siitä, miten koulu voisi toimia paremmin lapsen ja nuoren hyvinvoinnin edistäjänä.

– Tässä toteutuu hienosti myös demokratiakasvatuksen ajatus. Kilpailu on Suomen Nuorisovaltuustojen liiton ideoima ja se jo sinällään edistää osallistumista ja aktiivisuutta ja vahvistaa oman elämän asiantuntijuutta, Paloniemi sanoo.

Hallituksen lapsi- ja perhepalveluohjelmassa hyödynnetään lasten ja nuorten oman äänen lisäksi lapsi- ja nuorisotutkimuksen, kyselyiden sekä muun muassa järjestöjen tuottamaa tietoa lasten ja nuorten palvelukokemuksista. Hankkeen tavoitteena on vaikuttaa siihen, että uutta tietoa lasten, nuorten ja perheiden palvelukokemuksista tuotettaisiin säännöllisesti päätöksenteon pohjaksi.

Kouluille suunnattu ideointikilpailu päättyy sunnuntaina viikko äitienpäivän jälkeen.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAila Paloniemi: Vihdoin lasta ja nuorta kuullaan palvelusuunnittelussa