Ala-Nissilä ja Saarikko: Lapsiperheille verohelpotusta

Saarikko ja Ala-Nissilä eivät siis näe ministeri Sanni Grahn-Laasosen esitystä kaikille maksuttomasta varhaiskasvatuksesta ainoana vaihtoehtona kannustimien lisäämiseksi lapsiperheille.
– Varhaiskasvatus kuuluu kaikille, mutta ministerituloilla varhaiskasvatuksen ei tarvitse olla ilmaista. On oikein, että varhaiskasvatusmaksuihin on kytketty tulosidonnaisuus. Sipilän hallitus teki oikein alentaessaan pienituloisten maksuja varhaiskasvatuksessa. Tätä linjaa Keskusta haluaa jatkaa.

– Verotuksen kevennys parantaisi lapsiperheiden ostovoimaa ja lisäisi työnteon kannustavuutta. Lapsiperheiden kannustinloukut ovat merkittäviä erityisesti siinä vaiheessa, kun lapsi siirtyy päivähoitoon, keskustan verotyöryhmää johtava Olavi Ala-Nissilä sanoo.

Annika Saarikko painottaa, että työnteon ja sosiaaliturvan rajapinnassa suurimpia haasteita on yhden vanhemman perheissä.
– Siksi verovähennys tulisi kohdentaa kaksinkertaisena yksinhuoltajaperheille. Myös monilapsisten perheiden asema pitää huomioida, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Saarikko toteaa.
Ala-Nissilä ja Saarikko kannustavat Sipilän hallitusta havaitsemaan suomalaisessa yhteiskunnan kasvavan ilmiön työssäkäyvien perheiden köyhyydestä.
– On hyvä, että lapset huomioidaan työttömyysturvan tasossa. Lisäksi opintotukeen tarvitaan vihdoin huoltajakorotus. Myös työssäkäyvät lapsiperheet tulee huomioida ja siihen verotus on paras keino, Saarikko ja Ala-Nissilä sanovat.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAla-Nissilä ja Saarikko: Lapsiperheille verohelpotusta