Ala-Nissilä ja Saarikko: Lapsiperheille verohelpotusta

Saarikko ja Ala-Nissilä eivät siis näe ministeri Sanni Grahn-Laasosen esitystä kaikille maksuttomasta varhaiskasvatuksesta ainoana vaihtoehtona kannustimien lisäämiseksi lapsiperheille.
– Varhaiskasvatus kuuluu kaikille, mutta ministerituloilla varhaiskasvatuksen ei tarvitse olla ilmaista. On oikein, että varhaiskasvatusmaksuihin on kytketty tulosidonnaisuus. Sipilän hallitus teki oikein alentaessaan pienituloisten maksuja varhaiskasvatuksessa. Tätä linjaa Keskusta haluaa jatkaa.

– Verotuksen kevennys parantaisi lapsiperheiden ostovoimaa ja lisäisi työnteon kannustavuutta. Lapsiperheiden kannustinloukut ovat merkittäviä erityisesti siinä vaiheessa, kun lapsi siirtyy päivähoitoon, keskustan verotyöryhmää johtava Olavi Ala-Nissilä sanoo.

Annika Saarikko painottaa, että työnteon ja sosiaaliturvan rajapinnassa suurimpia haasteita on yhden vanhemman perheissä.
– Siksi verovähennys tulisi kohdentaa kaksinkertaisena yksinhuoltajaperheille. Myös monilapsisten perheiden asema pitää huomioida, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Saarikko toteaa.
Ala-Nissilä ja Saarikko kannustavat Sipilän hallitusta havaitsemaan suomalaisessa yhteiskunnan kasvavan ilmiön työssäkäyvien perheiden köyhyydestä.
– On hyvä, että lapset huomioidaan työttömyysturvan tasossa. Lisäksi opintotukeen tarvitaan vihdoin huoltajakorotus. Myös työssäkäyvät lapsiperheet tulee huomioida ja siihen verotus on paras keino, Saarikko ja Ala-Nissilä sanovat.

Keskustan puoluevaltuusto 27.4.2024: Hallituksen sote-politiikka tulee kalliiksi
Orpon hallituksen valitsema suunta, jossa peruspalveluja heikennetään ja lähipalvelut keskitetään kauemmas, saa tuomion keskustan puoluevaltuustolta. Keskusta ei hyväksy ongelmien vierittämistä seuraaville sukupolville ja hallituksille. Keskustan kestävä vaihtoehto on panostaa nopeaan ja helposti saavutettavaan hoitoon, ennaltaehkäisyyn sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
29.4.2024 / Uutiset
Ennallistamisasetuksen keskellä on myllertänyt keskustelu jo pitkän aikaan ja vitsien kaltaiselta liiottelulta ei ole vältytty. Kun keskustelu lähtee lentoon on hyvä palata hetkeksi faktoihin sekä syihin, miksi asetusta on alunperin lähdetty tekemään.
28.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puoluesihteeri Antti Siika-aho  Keskustan puoluevaltuuston kokous 27.4.2024 Vantaa
 Keskustan puoluesihteeri Antti Siika-aho esitteli Vantaan puoluevaltuustossa 27.4.2024 puolueen toimintakertomuksen, tilinpäätöksen ja tilintarkastuskirjoituksen vuodelta 2023. Lisäksi hän esitteli luonnoksen Suunta Suomesta -ohjelmaprojektin tilannekuvapaperiksi sekä järjestöstrategian.
27.4.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAla-Nissilä ja Saarikko: Lapsiperheille verohelpotusta