Ala-Nissilä ja Saarikko: Lapsiperheille verohelpotusta

Saarikko ja Ala-Nissilä eivät siis näe ministeri Sanni Grahn-Laasosen esitystä kaikille maksuttomasta varhaiskasvatuksesta ainoana vaihtoehtona kannustimien lisäämiseksi lapsiperheille.
– Varhaiskasvatus kuuluu kaikille, mutta ministerituloilla varhaiskasvatuksen ei tarvitse olla ilmaista. On oikein, että varhaiskasvatusmaksuihin on kytketty tulosidonnaisuus. Sipilän hallitus teki oikein alentaessaan pienituloisten maksuja varhaiskasvatuksessa. Tätä linjaa Keskusta haluaa jatkaa.

– Verotuksen kevennys parantaisi lapsiperheiden ostovoimaa ja lisäisi työnteon kannustavuutta. Lapsiperheiden kannustinloukut ovat merkittäviä erityisesti siinä vaiheessa, kun lapsi siirtyy päivähoitoon, keskustan verotyöryhmää johtava Olavi Ala-Nissilä sanoo.

Annika Saarikko painottaa, että työnteon ja sosiaaliturvan rajapinnassa suurimpia haasteita on yhden vanhemman perheissä.
– Siksi verovähennys tulisi kohdentaa kaksinkertaisena yksinhuoltajaperheille. Myös monilapsisten perheiden asema pitää huomioida, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Saarikko toteaa.
Ala-Nissilä ja Saarikko kannustavat Sipilän hallitusta havaitsemaan suomalaisessa yhteiskunnan kasvavan ilmiön työssäkäyvien perheiden köyhyydestä.
– On hyvä, että lapset huomioidaan työttömyysturvan tasossa. Lisäksi opintotukeen tarvitaan vihdoin huoltajakorotus. Myös työssäkäyvät lapsiperheet tulee huomioida ja siihen verotus on paras keino, Saarikko ja Ala-Nissilä sanovat.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetAla-Nissilä ja Saarikko: Lapsiperheille verohelpotusta