Ala-Nissilä ja Saarikko: Lapsiperheille verohelpotusta

Saarikko ja Ala-Nissilä eivät siis näe ministeri Sanni Grahn-Laasosen esitystä kaikille maksuttomasta varhaiskasvatuksesta ainoana vaihtoehtona kannustimien lisäämiseksi lapsiperheille.
– Varhaiskasvatus kuuluu kaikille, mutta ministerituloilla varhaiskasvatuksen ei tarvitse olla ilmaista. On oikein, että varhaiskasvatusmaksuihin on kytketty tulosidonnaisuus. Sipilän hallitus teki oikein alentaessaan pienituloisten maksuja varhaiskasvatuksessa. Tätä linjaa Keskusta haluaa jatkaa.

– Verotuksen kevennys parantaisi lapsiperheiden ostovoimaa ja lisäisi työnteon kannustavuutta. Lapsiperheiden kannustinloukut ovat merkittäviä erityisesti siinä vaiheessa, kun lapsi siirtyy päivähoitoon, keskustan verotyöryhmää johtava Olavi Ala-Nissilä sanoo.

Annika Saarikko painottaa, että työnteon ja sosiaaliturvan rajapinnassa suurimpia haasteita on yhden vanhemman perheissä.
– Siksi verovähennys tulisi kohdentaa kaksinkertaisena yksinhuoltajaperheille. Myös monilapsisten perheiden asema pitää huomioida, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Saarikko toteaa.
Ala-Nissilä ja Saarikko kannustavat Sipilän hallitusta havaitsemaan suomalaisessa yhteiskunnan kasvavan ilmiön työssäkäyvien perheiden köyhyydestä.
– On hyvä, että lapset huomioidaan työttömyysturvan tasossa. Lisäksi opintotukeen tarvitaan vihdoin huoltajakorotus. Myös työssäkäyvät lapsiperheet tulee huomioida ja siihen verotus on paras keino, Saarikko ja Ala-Nissilä sanovat.

Keskustan pj Kulmuni: Keskusta haluaa eläkeläisten verokannustimen mukaan työllisyystoimipakkiin
Keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni kertoi vierailullaan tänään Lapissa Keskustan vievän eteenpäin esitystä, jossa eläkkeellä tehtävä työ ei nostaisi jo tienatun eläkkeen verotuksen. Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) esitti alkuviikosta muutosta eläkeläisten verotukseen.
24.7.2020 / Uutiset
Kulmuni illalla Maikkarin kesäterassilla
Tänä iltana kannattaa viettää keskikesästä huolimatta tuokio myös television ääressä.
21.7.2020 / Uutiset
Katri kiertää kenttää heinäkuun loppuun!
Oletko jo tavannut Keskustan puheenjohtajan Katri Kulmunin tänä kesänä? Mikäli et, niin vielä on kesää jäljellä. Puheenjohtaja Kulmuni toivoo, että kansa näkisi Keskustan entistä parempana, koko Suomen vaihtoehtona. Kiertueella Kulmuni vaihtaa mieluusti ajatuksia myös kuntavaaliehdokkuudesta kiinnostuneiden kanssa.
20.7.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAla-Nissilä ja Saarikko: Lapsiperheille verohelpotusta