Keskusta kutsuu suomalaisia mukaan rakentamaan 100-vuotiaasta Suomesta välittävämpää ja yhteisöllisempää maata ystävänpäivänä 14.2. aloittamallaan huolenpitohaasteella.

– Päättäjien vastuulla kotikunnissa ja maakunnissa sekä hallituksessa ja eduskunnassa tietenkin on, että kaikista suomalaisista ja etenkin heikompiosaisista pidetään tasa-arvoisesti huolta myös tulevaisuudessa. Siksi meidän on jatkettava Suomen kuntoon laittamista ja toteutettava vihdoin sosiaali- ja terveyspalvelu- ja maakuntauudistus, puoluesihteeri Jouni Ovaska sanoo.

Suomeen tarvitaan Ovaskan mukaan kuitenkin lisää myös ihmisten välistä huolenpitoa, joka ei maksa yleensä muuta kuin tekemisen vaivan.

– Huolenpitohaasteessa kutsumme suomalaisia tekemään arjen sankaritekoja ja laittamaan hyvän kiertämään. Vastaavanlaisia haasteita on jo osana Suomen 100-vuotisjuhlavuotta menossa ja me Keskustassa haluamme osaltamme olla talkoissa mukana. Välittävämpää ja yhteisöllisempää Suomea rakennetaan yhdessä.

Keskustan joukkueesta huolenpitohaasteeseen osallistuu puolueen kuntavaaliehdokkaita, järjestötoimijoita, puolueen kunta-, ja maakuntapäättäjiä sekä kansanedustajia koko Suomessa.

Arjen sankariteot myönteisesti esiin

Arjen sankaritekoja voivat olla esimerkiksi lumenluonti naapurin pihasta, tutun vanhuksen vieminen asioille, lapsiperheen arjessa auttaminen, nuoren, pitkäaikaistyöttömän tai osatyökykyisen työllistäminen sekä mikä tahansa muu huolenpito kanssaihmisistä.

Huolenpitohaasteeseen voi osallistua sosiaalisessa mediassa ottamalla kuvan tai videon huolenpitoa Suomessa lisäävästä tekemisestä ja liittämällä mukaan tunnuksen #huolenpitoa. Samalla haasteeseen osallistuva kutsuu mukaan kolme tuntemaansa ihmistä.

Keskusta julkaisee #huolenpitoa-tunnuksella varustettuja arjen sankaritekoja valikoidusti verkkosivuillaan www.huolenpitoa.fi sekä internetin yhteisöpalvelujen, kuten Facebookin, Twitterin ja Instagramin tileillään.

– Suomessa on joka hetki tilanteita, joissa tutut ja tuntemattomat pitävät huolta toisistaan ja etenkin heistä, joilla ei mene hyvin tai jotka syystä tai toisesta eivät pysty pitämään huolta esiin. Näitä arjen sankaritekoja haluamme huolenpitohaasteella tuoda myönteisesti esiin. Mukaan ovat tervetulleita kaikki kynnelle kykenevät, Ovaska sanoo.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetSuomeen tarvitaan lisää huolenpitoa – Keskustalta huolenpitohaaste suomalaisille