Keskusta kutsuu suomalaisia mukaan rakentamaan 100-vuotiaasta Suomesta välittävämpää ja yhteisöllisempää maata ystävänpäivänä 14.2. aloittamallaan huolenpitohaasteella.

– Päättäjien vastuulla kotikunnissa ja maakunnissa sekä hallituksessa ja eduskunnassa tietenkin on, että kaikista suomalaisista ja etenkin heikompiosaisista pidetään tasa-arvoisesti huolta myös tulevaisuudessa. Siksi meidän on jatkettava Suomen kuntoon laittamista ja toteutettava vihdoin sosiaali- ja terveyspalvelu- ja maakuntauudistus, puoluesihteeri Jouni Ovaska sanoo.

Suomeen tarvitaan Ovaskan mukaan kuitenkin lisää myös ihmisten välistä huolenpitoa, joka ei maksa yleensä muuta kuin tekemisen vaivan.

– Huolenpitohaasteessa kutsumme suomalaisia tekemään arjen sankaritekoja ja laittamaan hyvän kiertämään. Vastaavanlaisia haasteita on jo osana Suomen 100-vuotisjuhlavuotta menossa ja me Keskustassa haluamme osaltamme olla talkoissa mukana. Välittävämpää ja yhteisöllisempää Suomea rakennetaan yhdessä.

Keskustan joukkueesta huolenpitohaasteeseen osallistuu puolueen kuntavaaliehdokkaita, järjestötoimijoita, puolueen kunta-, ja maakuntapäättäjiä sekä kansanedustajia koko Suomessa.

Arjen sankariteot myönteisesti esiin

Arjen sankaritekoja voivat olla esimerkiksi lumenluonti naapurin pihasta, tutun vanhuksen vieminen asioille, lapsiperheen arjessa auttaminen, nuoren, pitkäaikaistyöttömän tai osatyökykyisen työllistäminen sekä mikä tahansa muu huolenpito kanssaihmisistä.

Huolenpitohaasteeseen voi osallistua sosiaalisessa mediassa ottamalla kuvan tai videon huolenpitoa Suomessa lisäävästä tekemisestä ja liittämällä mukaan tunnuksen #huolenpitoa. Samalla haasteeseen osallistuva kutsuu mukaan kolme tuntemaansa ihmistä.

Keskusta julkaisee #huolenpitoa-tunnuksella varustettuja arjen sankaritekoja valikoidusti verkkosivuillaan www.huolenpitoa.fi sekä internetin yhteisöpalvelujen, kuten Facebookin, Twitterin ja Instagramin tileillään.

– Suomessa on joka hetki tilanteita, joissa tutut ja tuntemattomat pitävät huolta toisistaan ja etenkin heistä, joilla ei mene hyvin tai jotka syystä tai toisesta eivät pysty pitämään huolta esiin. Näitä arjen sankaritekoja haluamme huolenpitohaasteella tuoda myönteisesti esiin. Mukaan ovat tervetulleita kaikki kynnelle kykenevät, Ovaska sanoo.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSuomeen tarvitaan lisää huolenpitoa – Keskustalta huolenpitohaaste suomalaisille