Siirry sisältöön

Keskustan ryhmäpuheenvuoro
Kansanedustaja Anne Kalmari

Onhan tämä melkoista.

Perussuomalaiset ja Kokoomus täällä puhuvat ”velkarallista”. Tosiasiallisesti molemmat olisivat ottaneet – ja ottaisivat – velkaa samassa mitassa kuin hallitus.

Joutavanpäiväistä politikointia. Äärettömän vakavalla asialla, äärettömän vakavana aikana.

Velkaa on jouduttu ottamaan pakon edessä. Miksi?

Siksi, että kymmeniätuhansia yrityksiä ei kaatuisi. Siksi, että satojatuhansia ihmisiä ei joutuisi pysyvästi työttömiksi.

Velkaa joudutaan ottamaan myös ensi vuonna. Miksi?

Siksi, että pystymme hankkimaan suomalaisille rokotteen tähän viheliäiseen tautiin. Siksi, että saamme koko maan taloudellisesti elpymään.

Näistä asioista tämä budjetti on tehty. Ihmisten arjen perusasioista. Suomen tulevaisuuden isoista asioista.

Terveydestä. Työstä. Turvasta.

Arvoisa puhemies,

Kuten sanoin, talouspolitiikan isosta linjasta on yksimielisyys. Eroja puolueiden välillä kuitenkin on.

Keskusta katsoo, että vähintään yhtä tärkeää kuin on saada Suomi nousuun, on pitää kaikki mukana.
Jokainen suomalainen ja koko maa.

Siksi me tuemme kuntia tässä tilanteessa poikkeuksellisen isosti. Ihmisten peruspalvelut pitää turvata tasa-arvoisesti kautta Suomen.

Emme saa joutua Koronan keskellä lomauttamaan ja irtisanomaan opettajia, hoitajia, kouluavustaja ja muita arjen ammattilaisia – laittaman lappua päiväkotien, koulujen, terveyskeskusten ja vanhainkotien luukulle.

Perussuomalaisten ja Kokoomuksen mukaan kuntia ei tarvitse tukea. Se tarkoittaisi patamustaa politiikkaa.

Kokoomuksen osalta tämä ei yllätä. Kokoomukselle hyväosaisimpien hyysääminen ja kaiken keskittäminen on aina mennyt kaiken muun edelle. Kun rikkaita tuetaan, se säteilee hyvinvointia muille, kulkee ajatus.

Perussuomalaiset olivat Vennamon ja Soinin aikana pienen ihmisen puolella. Nyt linja on muuttunut.
Näyttää siltä, että Perussuomalaiset on vielä Kokoomustakin kovempi keskittäjä: eihän Halla-ahon mukaan Suomessa tarvita minkäänlaista alue- saati kuntapolitiikkaa.

Mitkään tuet, tai halla-aholaisittain ”tukiaiset”, eivät ole itseisarvo. Kyse on päämäärästä: ihmisten ja maan eri osien välisestä tasa-arvosta. Siitä, että köyhän lapsikin voi harrastaa tai saada lukiossa tarvittavan kannettavan. Siitä, että syrjäkylän mummo, joka työllään rakensi Suomen saa asianmukaista hoitoa. Siitä, että suomalaiset saavat syödä puhdasta suomalaista ruokaa.

Keskusta välittää, meidän mielestämme yhtäläisistä elämisen edellytyksistä tulee pitää huolta aina – ja etenkin nyt vaikeuksien keskellä.

Siksi me lisäämme myös nuorten koulutuspaikkoja maakunnissa ja laitamme teitä kuntoon kautta Suomen. Keskustalle jokainen soratiekin on tärkeä, koska selkosillakin pitää voida elää.

Arvoisa puhemies,

Sanomattakin selvää on, että velanotto ei voi EKP:n setelipainosta huolimatta pitkään jatkua. Talous pitää saada tasapainoon.

Lisää työllistäviä yrityksiä ja työpaikkoja on siihen tärkein ratkaisu. Ei veronkorotukset tai leikkaukset.

Korona-ajan jälkeisessä Suomessa isoin mahdollisuus työpaikkoihin on koko Suomen voimavaroissa.

Suomalaisessa ruuassa, maataloudessa ja maaseudussa. Matkailussa, vaikka alan tilanne nyt vaikea onkin. Kotimaisissa, uusiutuvissa luonnonvaroissa, metsissä ja puurakentamisessa. Tarvitaan myös päätä eli osaamista kautta Suomen niillä aloilla, joilla tulevaisuuden menestys tehdään.

Suomen saaminen nousuun edellyttää isoa muutosta keskittämisestä hajauttamiseen. Sellainen maa kestää myös tulevat koettelemukset paremmin.

Meidän pitää rakentaa väljempien vesien haja- ja lähi-Suomea, jota ihmiset ovat jo omilla päätöksillään tekemässä. Tunnetteko muutoksen havinan?

Arvoisa puhemies,

Elämme vielä sumussa, mutta suunta on valoa päin. Keskusta antaa tukensa valtion ensi vuoden budjetille.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnne Kalmari: Budjetilla viedään Suomea sumusta valoon – kaikki suomalaiset ja koko maa pidettävä mukana