MEP Elsi Katainen: Vakautta ja elvytystä maatalousalalle

Elsi Katainen

Euroopan parlamentti on hyväksynyt yhteisen maatalouspolitiikan siirtymäkauden asetuksen äänin 653 puolesta, 19 vastaan ja 22 tyhjää. Vuoden vaihteessa voimaan astuva asetus määrittää EU:n maatalouspolitiikan säännöt ja rahoituksen vuosille 2021-22.

– Päätös tuo jatkuvuutta, vakautta ja elvytystä maatalousalalle, joka on kärsinyt koronan aiheuttamasta kriisistä. Euroopassa jatketaan nykyisillä maataloussäännöillä kaksi vuotta. Maaseudun kehittämisohjelmia ja kansallisia erityistukia jatketaan, eikä ympäristö- ja ilmastoasioissa oteta pakkia, asetuksen pääneuvottelijana Euroopan parlamentissa toiminut Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) kertoo.

Suomen maatalouden rahoitusosuus nousee aikaisemmasta rahoituskaudesta kuusi prosenttia. Vuosina 2021 ja 2022 Suomi vastaanottaa EU:n maatalousrahoitusta 1,8 miljardia euroa sekä maatalouden elvytysrahaa 200 miljoonaa euroa, mille siirtymäasetus antaa säännöt. Elvytyksen painotukset ovat ilmasto- ja ympäristötoimissa sekä investoinneissa digitaalisuuteen, kestävään maatalouteen ja nuoriin viljelijöihin.

– Huoltovarmuutta koko korona-ajan ylläpitäneelle maatalousalalle on tärkeä signaali, että ehdotetut leikkaukset rahoitukseen eivät Suomessa toteudu vaan ruoantuotantoon panostetaan, Katainen iloitsee.

Siirtymäasetus toimii siltana tulevaan maatalouspolitiikan uudistukseen, joka astuu voimaan 2023 mullistaen EU:n ruoantuotannon tukisääntöjä ja rakenteita.

– Viljelijät ja hallinto saavat riittävästi aikaa valmistautua muutokseen. Pidän tärkeänä, että uudistuksen viimeistely hoidetaan huolella, ja siihen on käytössä tarvittava aika, Katainen linjaa.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMEP Elsi Katainen: Vakautta ja elvytystä maatalousalalle