Keskusta Uutiset

Annika Saarikon kirje keskustaväelle:

Helmikuun 25.päivä 2016

Hyvä ystävä!

Suomenmaan verkko- ja paperilehti julkaisevat tänään ilmoitukseni siitä, että en ole käytettävissä puoluejohtoon ensi kesän puoluekokouksessa Seinäjoella. Kuusi vuotta varapuheenjohtajuutta ja kolme kautta on nyt takana. Halusin ilmoittaa tämän teille tietoonne jo hiukan etukäteen.

Takana on ikimuistoisia hetkiä; satoja ja taas satoja keskustan tilaisuuksia joka ikisessä maakunnassa eri puolella Suomea. Unohtumattomia kohtaamisia, järjestötyön arvokkaita hetkiä. Tiukkoja neuvotteluita, poliittisen linjan etsintää, puolueen kehittämistä. Kannatuksen romahdusta ja tarmokasta työtä nousun hyväksi. Vaalivoitto keväällä 2015 ja nousu Suomen suurimmaksi puolueeksi.

Koen olevani puolueelle sen velkaa, että luovutan paikan jollekin muulle. Viisas puolue kasvattaa vastuuseen yhä uusia kasvoja. Päätös on harkittu ja aiheuttaa mieleeni haikeutta, mutta samalla ratkaisu tuntuu luontevalta.

Olen pienen pojan äiti. Lisäksi vastaanotan perhe- ja peruspalveluministerin salkun tämän kauden puolivälissä. Tehtävä on vaativa, ja valtavan innostava.

Keskustalaisille on perinteisesti ollut tärkeää, että varapuheenjohtajat kiertävät maata ja ovat tarvittaessa tavattavissa. Se vaikutti päätökseeni. Tähän vedoten koen, ettei välttämättä ole puolueen etu, että pitäisin tätä paikkaa.

En ole kyllästynyt tai uupunut puoluejohdossa toimimiseen. Puolueen linjaankin olen tyytyväinen. Sipilän johtotiimiin kuuluminen on tähän astisen työurani hienoin kokemus.

Haluan kuitenkin olla luomassa kluttuuria, jossa tehtävistä voi luopua, vaikka intohimoa vielä olisikin jäljellä. Parempi lähteä silloin vielä, kun joku teistä kysyy “Miksi ihmeessä nyt jo?” kuin että perääni todettaisiin: “Vihdoinkin se ymmärsi!”

Pidän myös hyvänä, että puoluekokouksessa käydään terve ja elähdyttävä hyvähenkinen kilpa johtopaikoista. Olen ollut aistivinani, että puolue kaipaa sitä.

Ja oikeastihan en ole menossa yhtään mihinkään. Halu kehittää puoluetta ja toimia itseisarvona Keskustan hyväksi on yhä tärkein ohjenuorani. Vastuullani on merkittävä ja tärkeä puolueen periaateohjelman uudistustyö, hoidan eduskunnassa Keskustan ryhmässä työtäni kansanedustajana ja ministeripesti odottaa. Keskustan tilaisuuksiin omassa vaalipiirissä on vain nyt hieman enemmän aikaa ja se tuntuu mukavalta.

Tehtävästä luopumisen haluan ilmoittaa asiasta jo näin hyvissä ajoin, jotta ehdokkuutta harkitsevat puoluetoimijat pääsevät pohtimaan syntyviä asetelmia jo tässä kohdin.

Kiitän koko sydämestäni kaikesta saamastani tuesta puoluejohdon työssä. Se on ollut eteenpäin työntävä voima ja rohkeuden lähde.

Talvisin terveisin,

Annika
Keskustan varapuheenjohtaja kesäkuuhun asti

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: En ole käytettävissä puoluejohtoon puoluekokouksessa Seinäjoella