Siirry sisältöön

Keskusta Uutiset

Annika Saarikon kirje keskustaväelle:

Helmikuun 25.päivä 2016

Hyvä ystävä!

Suomenmaan verkko- ja paperilehti julkaisevat tänään ilmoitukseni siitä, että en ole käytettävissä puoluejohtoon ensi kesän puoluekokouksessa Seinäjoella. Kuusi vuotta varapuheenjohtajuutta ja kolme kautta on nyt takana. Halusin ilmoittaa tämän teille tietoonne jo hiukan etukäteen.

Takana on ikimuistoisia hetkiä; satoja ja taas satoja keskustan tilaisuuksia joka ikisessä maakunnassa eri puolella Suomea. Unohtumattomia kohtaamisia, järjestötyön arvokkaita hetkiä. Tiukkoja neuvotteluita, poliittisen linjan etsintää, puolueen kehittämistä. Kannatuksen romahdusta ja tarmokasta työtä nousun hyväksi. Vaalivoitto keväällä 2015 ja nousu Suomen suurimmaksi puolueeksi.

Koen olevani puolueelle sen velkaa, että luovutan paikan jollekin muulle. Viisas puolue kasvattaa vastuuseen yhä uusia kasvoja. Päätös on harkittu ja aiheuttaa mieleeni haikeutta, mutta samalla ratkaisu tuntuu luontevalta.

Olen pienen pojan äiti. Lisäksi vastaanotan perhe- ja peruspalveluministerin salkun tämän kauden puolivälissä. Tehtävä on vaativa, ja valtavan innostava.

Keskustalaisille on perinteisesti ollut tärkeää, että varapuheenjohtajat kiertävät maata ja ovat tarvittaessa tavattavissa. Se vaikutti päätökseeni. Tähän vedoten koen, ettei välttämättä ole puolueen etu, että pitäisin tätä paikkaa.

En ole kyllästynyt tai uupunut puoluejohdossa toimimiseen. Puolueen linjaankin olen tyytyväinen. Sipilän johtotiimiin kuuluminen on tähän astisen työurani hienoin kokemus.

Haluan kuitenkin olla luomassa kluttuuria, jossa tehtävistä voi luopua, vaikka intohimoa vielä olisikin jäljellä. Parempi lähteä silloin vielä, kun joku teistä kysyy “Miksi ihmeessä nyt jo?” kuin että perääni todettaisiin: “Vihdoinkin se ymmärsi!”

Pidän myös hyvänä, että puoluekokouksessa käydään terve ja elähdyttävä hyvähenkinen kilpa johtopaikoista. Olen ollut aistivinani, että puolue kaipaa sitä.

Ja oikeastihan en ole menossa yhtään mihinkään. Halu kehittää puoluetta ja toimia itseisarvona Keskustan hyväksi on yhä tärkein ohjenuorani. Vastuullani on merkittävä ja tärkeä puolueen periaateohjelman uudistustyö, hoidan eduskunnassa Keskustan ryhmässä työtäni kansanedustajana ja ministeripesti odottaa. Keskustan tilaisuuksiin omassa vaalipiirissä on vain nyt hieman enemmän aikaa ja se tuntuu mukavalta.

Tehtävästä luopumisen haluan ilmoittaa asiasta jo näin hyvissä ajoin, jotta ehdokkuutta harkitsevat puoluetoimijat pääsevät pohtimaan syntyviä asetelmia jo tässä kohdin.

Kiitän koko sydämestäni kaikesta saamastani tuesta puoluejohdon työssä. Se on ollut eteenpäin työntävä voima ja rohkeuden lähde.

Talvisin terveisin,

Annika
Keskustan varapuheenjohtaja kesäkuuhun asti

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: En ole käytettävissä puoluejohtoon puoluekokouksessa Seinäjoella