Keskusta Uutiset

Heikkinen kysyy, miten varmistetaan, että lain soveltaminen työ- ja elinkeinotoimistoissa ei synnytä kohtuuttomia tilanteita etenkään itsensä työllistäville. Hän peräänkuuluttaa myös yhtenäistä rajanvetoa pää- ja sivutoimisen yrittäjyyden välille ja kysyy, voidaanko työ- ja elinkeinotoimistojen ohjeistusta edelleen selkeyttää.

– Rajanveto päätoimisen ja sivutoimisen yrittäjyyden välillä ei tietenkään saa johtaa kenenkään kohdalla kohtuuttomuuksiin ja toimeentuloloukkuihin. On tunnistettava nykyistä paremmin työelämän muutos – yhä useammalla on keikkatöitä, osa- ja määräaikaisia työsuhteita sekä vaiheita, joissa yhdistyy palkkatyö ja yrittäjyys, Heikkinen sanoo.

Heikkisen mukaan etenkin itsensä työllistäviltä eri puolilta maata on tullut huolestuneita yhteydenottoja.

Työ- ja elinkeinoministeriö ohjeisti työ- ja elinkeinotoimistoja tammikuussa 191-sivuisella ohjeella. Työttömyysturvalain uudistus tuli voimaan vuoden alussa. Omassa työssä työllistyvän määritelmä poistui laista ja työtä tehdään nyt joko työntekijänä tai yrittäjänä.

Heikkisen kysymykseen vastaa oikeus- ja työministeri Jari Lindström (ps).

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Hannakaisa Heikkinen kysyy työttömyysturvalaista ja itsensä työllistävistä