Keskusta Uutiset

Heikkinen kysyy, miten varmistetaan, että lain soveltaminen työ- ja elinkeinotoimistoissa ei synnytä kohtuuttomia tilanteita etenkään itsensä työllistäville. Hän peräänkuuluttaa myös yhtenäistä rajanvetoa pää- ja sivutoimisen yrittäjyyden välille ja kysyy, voidaanko työ- ja elinkeinotoimistojen ohjeistusta edelleen selkeyttää.

– Rajanveto päätoimisen ja sivutoimisen yrittäjyyden välillä ei tietenkään saa johtaa kenenkään kohdalla kohtuuttomuuksiin ja toimeentuloloukkuihin. On tunnistettava nykyistä paremmin työelämän muutos – yhä useammalla on keikkatöitä, osa- ja määräaikaisia työsuhteita sekä vaiheita, joissa yhdistyy palkkatyö ja yrittäjyys, Heikkinen sanoo.

Heikkisen mukaan etenkin itsensä työllistäviltä eri puolilta maata on tullut huolestuneita yhteydenottoja.

Työ- ja elinkeinoministeriö ohjeisti työ- ja elinkeinotoimistoja tammikuussa 191-sivuisella ohjeella. Työttömyysturvalain uudistus tuli voimaan vuoden alussa. Omassa työssä työllistyvän määritelmä poistui laista ja työtä tehdään nyt joko työntekijänä tai yrittäjänä.

Heikkisen kysymykseen vastaa oikeus- ja työministeri Jari Lindström (ps).

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Hannakaisa Heikkinen kysyy työttömyysturvalaista ja itsensä työllistävistä