Keskusta Uutiset

Heikkinen kysyy, miten varmistetaan, että lain soveltaminen työ- ja elinkeinotoimistoissa ei synnytä kohtuuttomia tilanteita etenkään itsensä työllistäville. Hän peräänkuuluttaa myös yhtenäistä rajanvetoa pää- ja sivutoimisen yrittäjyyden välille ja kysyy, voidaanko työ- ja elinkeinotoimistojen ohjeistusta edelleen selkeyttää.

– Rajanveto päätoimisen ja sivutoimisen yrittäjyyden välillä ei tietenkään saa johtaa kenenkään kohdalla kohtuuttomuuksiin ja toimeentuloloukkuihin. On tunnistettava nykyistä paremmin työelämän muutos – yhä useammalla on keikkatöitä, osa- ja määräaikaisia työsuhteita sekä vaiheita, joissa yhdistyy palkkatyö ja yrittäjyys, Heikkinen sanoo.

Heikkisen mukaan etenkin itsensä työllistäviltä eri puolilta maata on tullut huolestuneita yhteydenottoja.

Työ- ja elinkeinoministeriö ohjeisti työ- ja elinkeinotoimistoja tammikuussa 191-sivuisella ohjeella. Työttömyysturvalain uudistus tuli voimaan vuoden alussa. Omassa työssä työllistyvän määritelmä poistui laista ja työtä tehdään nyt joko työntekijänä tai yrittäjänä.

Heikkisen kysymykseen vastaa oikeus- ja työministeri Jari Lindström (ps).

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Hannakaisa Heikkinen kysyy työttömyysturvalaista ja itsensä työllistävistä