Keskusta Uutiset

Heikkinen kysyy, miten varmistetaan, että lain soveltaminen työ- ja elinkeinotoimistoissa ei synnytä kohtuuttomia tilanteita etenkään itsensä työllistäville. Hän peräänkuuluttaa myös yhtenäistä rajanvetoa pää- ja sivutoimisen yrittäjyyden välille ja kysyy, voidaanko työ- ja elinkeinotoimistojen ohjeistusta edelleen selkeyttää.

– Rajanveto päätoimisen ja sivutoimisen yrittäjyyden välillä ei tietenkään saa johtaa kenenkään kohdalla kohtuuttomuuksiin ja toimeentuloloukkuihin. On tunnistettava nykyistä paremmin työelämän muutos – yhä useammalla on keikkatöitä, osa- ja määräaikaisia työsuhteita sekä vaiheita, joissa yhdistyy palkkatyö ja yrittäjyys, Heikkinen sanoo.

Heikkisen mukaan etenkin itsensä työllistäviltä eri puolilta maata on tullut huolestuneita yhteydenottoja.

Työ- ja elinkeinoministeriö ohjeisti työ- ja elinkeinotoimistoja tammikuussa 191-sivuisella ohjeella. Työttömyysturvalain uudistus tuli voimaan vuoden alussa. Omassa työssä työllistyvän määritelmä poistui laista ja työtä tehdään nyt joko työntekijänä tai yrittäjänä.

Heikkisen kysymykseen vastaa oikeus- ja työministeri Jari Lindström (ps).

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Hannakaisa Heikkinen kysyy työttömyysturvalaista ja itsensä työllistävistä