Jarva ehdottaa alueellista sähköveroa

Keskusta Uutiset

Kannatettava esitys ei kuitenkaan poista ongelmaa vielä riittävästi: esimerkiksi Kainuussa asiakas joutuu maksamaan jo nyt sähkönsiirrosta huomattavasti enemmän kuin muualla Suomessa.

-Pitkät välimatkat ja harva asutus nostavat sähköverkon kunnossapidon kustannuksia. Sähköyhtiöiden kustannuksiin pitää saada muutos, jotta hinnat saataisiin kohtuullisemmiksi ja valtakunnalliset alue-erot pienemmiksi, Jarva toteaa.

Ratkaisuksi Jarva ehdottaa alueellista sähköveroa Ruotsin tapaan. Ruotsissa sähkövero on harvaan asutuilla alueilla yleistä sähköveroa matalampi.

-Pitkien etäisyyksien alueilla on korkeammat sähkönsiirron kustannukset, jotka alueen kuluttajat nyt maksavat. Kustannusvastuuta voitaisiin keventää Ruotsin mallin mukaisella alueellisella sähköverolla. Tällä kannustettaisiin naapurimaiden tapaan myös harvaan asutulla alueella asumiseen ja yrittämiseen, Jarva linjaa.

Jarvan mielestä sähkön myyjän kannattaisi Ruotsin tapaan hoitaa myös veron laskutus siirtoyhtiön sijaan.
-Sähkövero on kulutukseen, ei siirtokapasiteetin käyttöön sidottu veromuoto ja olisi loogisempaa kerätä se myynnin yhteydessä. Nykyinen malli aiheuttaa haittaa erityisesti kotimaisessa omistuksessa oleville sähköyhtiöille kansainvälisten sähkönmyyjien päästessä helpommalla, Jarva toteaa.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetJarva ehdottaa alueellista sähköveroa