Jarva ehdottaa alueellista sähköveroa

Keskusta Uutiset

Kannatettava esitys ei kuitenkaan poista ongelmaa vielä riittävästi: esimerkiksi Kainuussa asiakas joutuu maksamaan jo nyt sähkönsiirrosta huomattavasti enemmän kuin muualla Suomessa.

-Pitkät välimatkat ja harva asutus nostavat sähköverkon kunnossapidon kustannuksia. Sähköyhtiöiden kustannuksiin pitää saada muutos, jotta hinnat saataisiin kohtuullisemmiksi ja valtakunnalliset alue-erot pienemmiksi, Jarva toteaa.

Ratkaisuksi Jarva ehdottaa alueellista sähköveroa Ruotsin tapaan. Ruotsissa sähkövero on harvaan asutuilla alueilla yleistä sähköveroa matalampi.

-Pitkien etäisyyksien alueilla on korkeammat sähkönsiirron kustannukset, jotka alueen kuluttajat nyt maksavat. Kustannusvastuuta voitaisiin keventää Ruotsin mallin mukaisella alueellisella sähköverolla. Tällä kannustettaisiin naapurimaiden tapaan myös harvaan asutulla alueella asumiseen ja yrittämiseen, Jarva linjaa.

Jarvan mielestä sähkön myyjän kannattaisi Ruotsin tapaan hoitaa myös veron laskutus siirtoyhtiön sijaan.
-Sähkövero on kulutukseen, ei siirtokapasiteetin käyttöön sidottu veromuoto ja olisi loogisempaa kerätä se myynnin yhteydessä. Nykyinen malli aiheuttaa haittaa erityisesti kotimaisessa omistuksessa oleville sähköyhtiöille kansainvälisten sähkönmyyjien päästessä helpommalla, Jarva toteaa.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJarva ehdottaa alueellista sähköveroa