Jarva ehdottaa alueellista sähköveroa

Keskusta Uutiset

Kannatettava esitys ei kuitenkaan poista ongelmaa vielä riittävästi: esimerkiksi Kainuussa asiakas joutuu maksamaan jo nyt sähkönsiirrosta huomattavasti enemmän kuin muualla Suomessa.

-Pitkät välimatkat ja harva asutus nostavat sähköverkon kunnossapidon kustannuksia. Sähköyhtiöiden kustannuksiin pitää saada muutos, jotta hinnat saataisiin kohtuullisemmiksi ja valtakunnalliset alue-erot pienemmiksi, Jarva toteaa.

Ratkaisuksi Jarva ehdottaa alueellista sähköveroa Ruotsin tapaan. Ruotsissa sähkövero on harvaan asutuilla alueilla yleistä sähköveroa matalampi.

-Pitkien etäisyyksien alueilla on korkeammat sähkönsiirron kustannukset, jotka alueen kuluttajat nyt maksavat. Kustannusvastuuta voitaisiin keventää Ruotsin mallin mukaisella alueellisella sähköverolla. Tällä kannustettaisiin naapurimaiden tapaan myös harvaan asutulla alueella asumiseen ja yrittämiseen, Jarva linjaa.

Jarvan mielestä sähkön myyjän kannattaisi Ruotsin tapaan hoitaa myös veron laskutus siirtoyhtiön sijaan.
-Sähkövero on kulutukseen, ei siirtokapasiteetin käyttöön sidottu veromuoto ja olisi loogisempaa kerätä se myynnin yhteydessä. Nykyinen malli aiheuttaa haittaa erityisesti kotimaisessa omistuksessa oleville sähköyhtiöille kansainvälisten sähkönmyyjien päästessä helpommalla, Jarva toteaa.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJarva ehdottaa alueellista sähköveroa