Jarva ehdottaa alueellista sähköveroa

Keskusta Uutiset

Kannatettava esitys ei kuitenkaan poista ongelmaa vielä riittävästi: esimerkiksi Kainuussa asiakas joutuu maksamaan jo nyt sähkönsiirrosta huomattavasti enemmän kuin muualla Suomessa.

-Pitkät välimatkat ja harva asutus nostavat sähköverkon kunnossapidon kustannuksia. Sähköyhtiöiden kustannuksiin pitää saada muutos, jotta hinnat saataisiin kohtuullisemmiksi ja valtakunnalliset alue-erot pienemmiksi, Jarva toteaa.

Ratkaisuksi Jarva ehdottaa alueellista sähköveroa Ruotsin tapaan. Ruotsissa sähkövero on harvaan asutuilla alueilla yleistä sähköveroa matalampi.

-Pitkien etäisyyksien alueilla on korkeammat sähkönsiirron kustannukset, jotka alueen kuluttajat nyt maksavat. Kustannusvastuuta voitaisiin keventää Ruotsin mallin mukaisella alueellisella sähköverolla. Tällä kannustettaisiin naapurimaiden tapaan myös harvaan asutulla alueella asumiseen ja yrittämiseen, Jarva linjaa.

Jarvan mielestä sähkön myyjän kannattaisi Ruotsin tapaan hoitaa myös veron laskutus siirtoyhtiön sijaan.
-Sähkövero on kulutukseen, ei siirtokapasiteetin käyttöön sidottu veromuoto ja olisi loogisempaa kerätä se myynnin yhteydessä. Nykyinen malli aiheuttaa haittaa erityisesti kotimaisessa omistuksessa oleville sähköyhtiöille kansainvälisten sähkönmyyjien päästessä helpommalla, Jarva toteaa.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetJarva ehdottaa alueellista sähköveroa