Keskustalaiset: Opiskelijat yleisen asumistuen piiriin

Keskusta Uutiset

Yleiseen asumistukeen siirtyminen parantaisi kaikista pienituloisimpien sekä itsenäisesti asuvien toisen asteen opiskelijoiden toimeentuloa. Parhaissa tapauksissa opiskelijan saama tuki voisi jopa kaksinkertaistua.

– Yleisen asumistuen kautta tukea saisivat juuri ne opiskelijat, jotka sitä eniten tarvitsevat. Uudistus toisi opiskelijat muiden kansalaisten rinnalle. Tämä edistäisi tavoitetta sosiaaliturvan yksinkertaistamisesta, keskustalaiset toteavat.

– Asumistuen muotoja on järkevää kehittää yhtenäisempään suuntaan. Kaikille yhteinen asumistuki vähentäisi byrokratiaa ja huomioisi paremmin ihmisten muuttuvat elämäntilanteet.

Keskustan edustajien mielestä nykyisen kaltainen asumislisä ei palvele opiskelijoita parhaalla tavalla. Erityisesti asumisen kallistuminen sekä hintaerot kohtelevat opiskelijoita eriarvoisella tavalla.

– Varsinkin itsenäisesti asuvien toisen asteen opiskelijoiden tilanne on vaikea. Yhä useampi nuori on joutunut muuttamaan koulutuksen perässä pois omalta kotipaikkakunnaltaan, keskustalaiset huomauttavat.

Opiskelijoiden siirtyminen yleisen asumistuen piiriin maksaisi arvioiden mukaan noin kymmenen miljoonaa euroa. Hyödyt kustannuksiin nähden olisivat merkittävät.

– Myös muita oikeudenmukaisuutta lisääviä toimenpiteitä pitää viedä eteenpäin. Yksi keino on opintotuen takaisinperinnän 15 prosentin rangaistusmaksun inhimillistäminen, keskustalaiset ehdottavat.

Vaatimusten takana ovat eduskunnan sivistysvaliokunnan keskustalaiset jäsenet Tuomo Puumala, Petri Honkonen, Marisanna Jarva, Hanna Kosonen ja Ulla Parviainen sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan keskustalaiset jäsenet Hannakaisa Heikkinen, Annika Saarikko, Martti Talja, Juha Pylväs ja Niilo Keränen.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustalaiset: Opiskelijat yleisen asumistuen piiriin