Keskustalaiset: Opiskelijat yleisen asumistuen piiriin

Keskusta Uutiset

Yleiseen asumistukeen siirtyminen parantaisi kaikista pienituloisimpien sekä itsenäisesti asuvien toisen asteen opiskelijoiden toimeentuloa. Parhaissa tapauksissa opiskelijan saama tuki voisi jopa kaksinkertaistua.

– Yleisen asumistuen kautta tukea saisivat juuri ne opiskelijat, jotka sitä eniten tarvitsevat. Uudistus toisi opiskelijat muiden kansalaisten rinnalle. Tämä edistäisi tavoitetta sosiaaliturvan yksinkertaistamisesta, keskustalaiset toteavat.

– Asumistuen muotoja on järkevää kehittää yhtenäisempään suuntaan. Kaikille yhteinen asumistuki vähentäisi byrokratiaa ja huomioisi paremmin ihmisten muuttuvat elämäntilanteet.

Keskustan edustajien mielestä nykyisen kaltainen asumislisä ei palvele opiskelijoita parhaalla tavalla. Erityisesti asumisen kallistuminen sekä hintaerot kohtelevat opiskelijoita eriarvoisella tavalla.

– Varsinkin itsenäisesti asuvien toisen asteen opiskelijoiden tilanne on vaikea. Yhä useampi nuori on joutunut muuttamaan koulutuksen perässä pois omalta kotipaikkakunnaltaan, keskustalaiset huomauttavat.

Opiskelijoiden siirtyminen yleisen asumistuen piiriin maksaisi arvioiden mukaan noin kymmenen miljoonaa euroa. Hyödyt kustannuksiin nähden olisivat merkittävät.

– Myös muita oikeudenmukaisuutta lisääviä toimenpiteitä pitää viedä eteenpäin. Yksi keino on opintotuen takaisinperinnän 15 prosentin rangaistusmaksun inhimillistäminen, keskustalaiset ehdottavat.

Vaatimusten takana ovat eduskunnan sivistysvaliokunnan keskustalaiset jäsenet Tuomo Puumala, Petri Honkonen, Marisanna Jarva, Hanna Kosonen ja Ulla Parviainen sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan keskustalaiset jäsenet Hannakaisa Heikkinen, Annika Saarikko, Martti Talja, Juha Pylväs ja Niilo Keränen.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustalaiset: Opiskelijat yleisen asumistuen piiriin