Keskustalaiset: Opiskelijat yleisen asumistuen piiriin

Keskusta Uutiset

Yleiseen asumistukeen siirtyminen parantaisi kaikista pienituloisimpien sekä itsenäisesti asuvien toisen asteen opiskelijoiden toimeentuloa. Parhaissa tapauksissa opiskelijan saama tuki voisi jopa kaksinkertaistua.

– Yleisen asumistuen kautta tukea saisivat juuri ne opiskelijat, jotka sitä eniten tarvitsevat. Uudistus toisi opiskelijat muiden kansalaisten rinnalle. Tämä edistäisi tavoitetta sosiaaliturvan yksinkertaistamisesta, keskustalaiset toteavat.

– Asumistuen muotoja on järkevää kehittää yhtenäisempään suuntaan. Kaikille yhteinen asumistuki vähentäisi byrokratiaa ja huomioisi paremmin ihmisten muuttuvat elämäntilanteet.

Keskustan edustajien mielestä nykyisen kaltainen asumislisä ei palvele opiskelijoita parhaalla tavalla. Erityisesti asumisen kallistuminen sekä hintaerot kohtelevat opiskelijoita eriarvoisella tavalla.

– Varsinkin itsenäisesti asuvien toisen asteen opiskelijoiden tilanne on vaikea. Yhä useampi nuori on joutunut muuttamaan koulutuksen perässä pois omalta kotipaikkakunnaltaan, keskustalaiset huomauttavat.

Opiskelijoiden siirtyminen yleisen asumistuen piiriin maksaisi arvioiden mukaan noin kymmenen miljoonaa euroa. Hyödyt kustannuksiin nähden olisivat merkittävät.

– Myös muita oikeudenmukaisuutta lisääviä toimenpiteitä pitää viedä eteenpäin. Yksi keino on opintotuen takaisinperinnän 15 prosentin rangaistusmaksun inhimillistäminen, keskustalaiset ehdottavat.

Vaatimusten takana ovat eduskunnan sivistysvaliokunnan keskustalaiset jäsenet Tuomo Puumala, Petri Honkonen, Marisanna Jarva, Hanna Kosonen ja Ulla Parviainen sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan keskustalaiset jäsenet Hannakaisa Heikkinen, Annika Saarikko, Martti Talja, Juha Pylväs ja Niilo Keränen.

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustalaiset: Opiskelijat yleisen asumistuen piiriin