Keskustalaiset: Opiskelijat yleisen asumistuen piiriin

Keskusta Uutiset

Yleiseen asumistukeen siirtyminen parantaisi kaikista pienituloisimpien sekä itsenäisesti asuvien toisen asteen opiskelijoiden toimeentuloa. Parhaissa tapauksissa opiskelijan saama tuki voisi jopa kaksinkertaistua.

– Yleisen asumistuen kautta tukea saisivat juuri ne opiskelijat, jotka sitä eniten tarvitsevat. Uudistus toisi opiskelijat muiden kansalaisten rinnalle. Tämä edistäisi tavoitetta sosiaaliturvan yksinkertaistamisesta, keskustalaiset toteavat.

– Asumistuen muotoja on järkevää kehittää yhtenäisempään suuntaan. Kaikille yhteinen asumistuki vähentäisi byrokratiaa ja huomioisi paremmin ihmisten muuttuvat elämäntilanteet.

Keskustan edustajien mielestä nykyisen kaltainen asumislisä ei palvele opiskelijoita parhaalla tavalla. Erityisesti asumisen kallistuminen sekä hintaerot kohtelevat opiskelijoita eriarvoisella tavalla.

– Varsinkin itsenäisesti asuvien toisen asteen opiskelijoiden tilanne on vaikea. Yhä useampi nuori on joutunut muuttamaan koulutuksen perässä pois omalta kotipaikkakunnaltaan, keskustalaiset huomauttavat.

Opiskelijoiden siirtyminen yleisen asumistuen piiriin maksaisi arvioiden mukaan noin kymmenen miljoonaa euroa. Hyödyt kustannuksiin nähden olisivat merkittävät.

– Myös muita oikeudenmukaisuutta lisääviä toimenpiteitä pitää viedä eteenpäin. Yksi keino on opintotuen takaisinperinnän 15 prosentin rangaistusmaksun inhimillistäminen, keskustalaiset ehdottavat.

Vaatimusten takana ovat eduskunnan sivistysvaliokunnan keskustalaiset jäsenet Tuomo Puumala, Petri Honkonen, Marisanna Jarva, Hanna Kosonen ja Ulla Parviainen sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan keskustalaiset jäsenet Hannakaisa Heikkinen, Annika Saarikko, Martti Talja, Juha Pylväs ja Niilo Keränen.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustalaiset: Opiskelijat yleisen asumistuen piiriin