Annika Saarikko puoluekokouksessa

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko blogikirjoitus 11.12.2020

Torstain kyselytunnilla Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ja perussuomalaisten ryhmäjohtaja Riikka Purra moittivat hallituksen antavan kunnille miljardin enemmän kuin kunnat tarvitsisivat.

Kysymys ansaitsee perusteellisen vastauksen ja kunnollisen keskustelun. Keskustan vastaus on: koronakriisin keskelläkin haluamme, että kunnat voivat hoitaa tehtävänsä hyvin. Turvata ikäihmisten hoivan, peruskoulun ja terveyspalvelujen kaltaiset palvelut jokaiselle suomalaiselle asuinpaikasta riippumatta.

Kuntien taloustilanne on jo valmiiksi vaikea. Kunnat – niiden työntekijät ja päättäjät – haluavat hoitaa tehtävänsä hyvin. Kuntien rahat menevät esimerkiksi siihen, että opettajat, sairaanhoitajat ja siivoojat saavat palkan arvokkaasta työstään, kirjastot voidaan pitää auki ja tiet saadaan hiekoitettua. Koronakriisi uhkaa näiden tärkeiden palveluiden järjestämistä entisestään.

Kautta maan korona on johtanut yritysten hankaluuksiin ja työpaikkojen menetyksiin. Siksi kuntien verotulot ovat laskeneet. Näkymä syksyn tullen oli synkkä: kunnissa kautta Suomen oli edessä leikkauksia palveluihin, irtisanomisia, lomautuksia ja veronkorotuksia. Siksi päätimme asettua kuntien tueksi vahvoin ottein. Vaikka säästöpäätöksiä on tarvittu myös tänä syksynä, otti valtio suurimman iskun vastaan.

Vuonna 2020 kuntia on tuettu reilulla kolmella miljardilla eurolla. Kyse on ollut kertaluonteisesta tuesta pahimman kriisin keskellä. Kriisin, jonka vaikutukset näkyvät yhteiskunnassamme vielä pitkään. Tukea on annettu etupainoisesti, jotta kunnat olisivat valmiita kohtaamaan kuntatalouden tulevien vuosien erittäin haastavat näkymät. Tuki on tullut tarpeeseen. Kunnissa ei ole syntynyt tarvetta uutta kasvua syöviin laajamittaisiin veronkorotuksiin, irtisanomisiin ja investointien jäädyttämiseen. Tämä tukee meitä koronan jälkeisen Suomen jälleenrakentamisessa.

Kuntia tukemalla pidämme ihmiset töissä ja neuvolat, koulut, terveyskeskukset sekä hoivakodit toiminnassa. Kun oppositiosta sanotaan, että tähän kaikkeen laitetaan miljardi liikaa, niin kysyn perussuomalaisilta ja kokoomukselta: nostaisitteko koronakriisin keskellä kunnissa veroja, ottaisitteko kunnissa velkaa? Vai irtisanoisitteko peruspalvelujemme tekijöitä, opettajia ja hoitajia?

Katse on käännettävä myös koronakriisin jälkeiseen aikaan. Kunnille vuosien varrella kertynyttä velvollisuuksien taakka kevenee, kun sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen siirtyy pois kuntien vastuulta.

Jatkossa kunnat voivat keskittyä koulutukseen sekä uuden elinvoiman ja hyvinvoinnin luomiseen. Valtion tehtävä on huolehtia, että kunnilla on edellytykset onnistua näissä tärkeissä tehtävissä. Kyse on ihmisten tasa-arvosta ja hyvinvoinnista. Me keskustalaiset olemme kuntien ja niiden ihmisten puolella, nyt ja jatkossa.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Kuntia on tuettu etupainotteisesti, jotta suomalaisten palvelut voidaan turvata