Annika Saarikko: Yrittämisen kannusteita pitää lisätä, ei heikentää

Veronkorotukset ovat viimeinen keino talouden tasapainottamiseen, toteaa keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko. Perheyritysten liiton syyskokouksessa puhunut Saarikko korostaa, että Suomen ei kannata lähteä kiristämään etenkään yritysten verotusta.

-Koronan lasku maksetaan ja ihmisten palvelut rahoitetaan ainoastaan sitä kautta, että yritykset investoivat Suomeen ja luovat uusia tuotteita, joita ne vievät maailmanmarkkinoille. Vain yrittämisen kautta suomalaisille syntyy uusia työpaikkoja ja valtio saa verotuloja.

Saarikko korostaa, että keskustalle on ollut viime kuukausina koronakriisin hoidon ohella erittäin tärkeää, että hallitus on tehnyt yritysten toimintaedellytystä vahvistavia päätöksiä.

-Sähkövero on päätetty laskea EU:n minimiin, yrityksiä kannustetaan verotuksen lisävähennyksellä tiivistämään tutkimusyhteistyötä korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa, teollisuuden päästökauppakompensaatio uudistetaan sähköistymistä edistäväksi ja väylämaksujen puolitusta jatketaan. Jo aiemmin on otettu käyttöön investointien tuplapoistot. Lisäksi yrityksiä on tuettu koronan aikana merkittävällä tavalla ja kustannustuesta on tulossa vielä paranneltu versio.

Saarikko painottaa yritysten merkitystä koko Suomen hyvinvoinnille. Vaikka hallituksen päätöksissä tämä näkyy, pahoittelee Saarikko sitä, että hallituksen piiristä käytetyistä julkisista puheenvuoroista tämä kuva ei aina välity.

-Vaikka hallitus ei yritysveroihin korotuksia valmistele, yksistään puheet veronkorotuksista aiheuttavat yrityksissä huolta. Kaikenlainen epävakaus on myrkkyä etenkin perheyritysten kaltaisille pitkäjänteisille investoijille ja omistajille. Siksi pidän erittäin huonosti ajoitettuna keskustelua yritysverotuksen kiristämisestä. Keskustan mielestä yrittämisen ja omistamisen kannusteita pitää Suomessa kehittää, ei heikentää.

Saarikko pohtii olisiko Suomessa tarpeen laatia verotukseen yli vaalikausien ylittyvä tiekartta, joka toisi yrityksille ennustettavuutta.

-Sellaista tiekarttaa ei tietenkään pidä tehdä, joka veisi Suomea väärään suuntaan, mutta yritysten toimintaedellytyksiä vahvistava verotuksen suunnitelma voisi lisätä Suomen houkuttelevuutta investointikohteena. Sitä kautta myös kasvolliset suomalaiset yrittäjät pystyisivät tehdä pitkäjänteisiä investointipäätöksiä tietäen, mitä tulevan pitää.

Saarikko odottaa, että entisen pääministerin, kansanedustaja Juha Sipilän johdolla käynnissä olevan kotimaisen omistajuuden ohjelman myötä löydetään uusia keinoja vahvistaa, monipuolistaa ja tasa-arvoistaa yritysten suomalaista omistajuutta.

-Suunniteltu Suomessa. Valmistettu Suomessa. Omistettu Suomessa. Tätä kaikkea Suomeen tarvitaan lisää. Meidän politiikassa eri tasoilla toimivien on osattava nykyistä paremmin kysyä yrittäjiltä ja omistajilta, mitä voimme tehdä sen hyväksi, että Suomeen saadaan uusia investointeja, työtä ja kasvua.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Yrittämisen kannusteita pitää lisätä, ei heikentää