Annika Saarikko: Yrittämisen kannusteita pitää lisätä, ei heikentää

Veronkorotukset ovat viimeinen keino talouden tasapainottamiseen, toteaa keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko. Perheyritysten liiton syyskokouksessa puhunut Saarikko korostaa, että Suomen ei kannata lähteä kiristämään etenkään yritysten verotusta.

-Koronan lasku maksetaan ja ihmisten palvelut rahoitetaan ainoastaan sitä kautta, että yritykset investoivat Suomeen ja luovat uusia tuotteita, joita ne vievät maailmanmarkkinoille. Vain yrittämisen kautta suomalaisille syntyy uusia työpaikkoja ja valtio saa verotuloja.

Saarikko korostaa, että keskustalle on ollut viime kuukausina koronakriisin hoidon ohella erittäin tärkeää, että hallitus on tehnyt yritysten toimintaedellytystä vahvistavia päätöksiä.

-Sähkövero on päätetty laskea EU:n minimiin, yrityksiä kannustetaan verotuksen lisävähennyksellä tiivistämään tutkimusyhteistyötä korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa, teollisuuden päästökauppakompensaatio uudistetaan sähköistymistä edistäväksi ja väylämaksujen puolitusta jatketaan. Jo aiemmin on otettu käyttöön investointien tuplapoistot. Lisäksi yrityksiä on tuettu koronan aikana merkittävällä tavalla ja kustannustuesta on tulossa vielä paranneltu versio.

Saarikko painottaa yritysten merkitystä koko Suomen hyvinvoinnille. Vaikka hallituksen päätöksissä tämä näkyy, pahoittelee Saarikko sitä, että hallituksen piiristä käytetyistä julkisista puheenvuoroista tämä kuva ei aina välity.

-Vaikka hallitus ei yritysveroihin korotuksia valmistele, yksistään puheet veronkorotuksista aiheuttavat yrityksissä huolta. Kaikenlainen epävakaus on myrkkyä etenkin perheyritysten kaltaisille pitkäjänteisille investoijille ja omistajille. Siksi pidän erittäin huonosti ajoitettuna keskustelua yritysverotuksen kiristämisestä. Keskustan mielestä yrittämisen ja omistamisen kannusteita pitää Suomessa kehittää, ei heikentää.

Saarikko pohtii olisiko Suomessa tarpeen laatia verotukseen yli vaalikausien ylittyvä tiekartta, joka toisi yrityksille ennustettavuutta.

-Sellaista tiekarttaa ei tietenkään pidä tehdä, joka veisi Suomea väärään suuntaan, mutta yritysten toimintaedellytyksiä vahvistava verotuksen suunnitelma voisi lisätä Suomen houkuttelevuutta investointikohteena. Sitä kautta myös kasvolliset suomalaiset yrittäjät pystyisivät tehdä pitkäjänteisiä investointipäätöksiä tietäen, mitä tulevan pitää.

Saarikko odottaa, että entisen pääministerin, kansanedustaja Juha Sipilän johdolla käynnissä olevan kotimaisen omistajuuden ohjelman myötä löydetään uusia keinoja vahvistaa, monipuolistaa ja tasa-arvoistaa yritysten suomalaista omistajuutta.

-Suunniteltu Suomessa. Valmistettu Suomessa. Omistettu Suomessa. Tätä kaikkea Suomeen tarvitaan lisää. Meidän politiikassa eri tasoilla toimivien on osattava nykyistä paremmin kysyä yrittäjiltä ja omistajilta, mitä voimme tehdä sen hyväksi, että Suomeen saadaan uusia investointeja, työtä ja kasvua.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Yrittämisen kannusteita pitää lisätä, ei heikentää