Annika Saarikko: Yrittämisen kannusteita pitää lisätä, ei heikentää

Veronkorotukset ovat viimeinen keino talouden tasapainottamiseen, toteaa keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko. Perheyritysten liiton syyskokouksessa puhunut Saarikko korostaa, että Suomen ei kannata lähteä kiristämään etenkään yritysten verotusta.

-Koronan lasku maksetaan ja ihmisten palvelut rahoitetaan ainoastaan sitä kautta, että yritykset investoivat Suomeen ja luovat uusia tuotteita, joita ne vievät maailmanmarkkinoille. Vain yrittämisen kautta suomalaisille syntyy uusia työpaikkoja ja valtio saa verotuloja.

Saarikko korostaa, että keskustalle on ollut viime kuukausina koronakriisin hoidon ohella erittäin tärkeää, että hallitus on tehnyt yritysten toimintaedellytystä vahvistavia päätöksiä.

-Sähkövero on päätetty laskea EU:n minimiin, yrityksiä kannustetaan verotuksen lisävähennyksellä tiivistämään tutkimusyhteistyötä korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa, teollisuuden päästökauppakompensaatio uudistetaan sähköistymistä edistäväksi ja väylämaksujen puolitusta jatketaan. Jo aiemmin on otettu käyttöön investointien tuplapoistot. Lisäksi yrityksiä on tuettu koronan aikana merkittävällä tavalla ja kustannustuesta on tulossa vielä paranneltu versio.

Saarikko painottaa yritysten merkitystä koko Suomen hyvinvoinnille. Vaikka hallituksen päätöksissä tämä näkyy, pahoittelee Saarikko sitä, että hallituksen piiristä käytetyistä julkisista puheenvuoroista tämä kuva ei aina välity.

-Vaikka hallitus ei yritysveroihin korotuksia valmistele, yksistään puheet veronkorotuksista aiheuttavat yrityksissä huolta. Kaikenlainen epävakaus on myrkkyä etenkin perheyritysten kaltaisille pitkäjänteisille investoijille ja omistajille. Siksi pidän erittäin huonosti ajoitettuna keskustelua yritysverotuksen kiristämisestä. Keskustan mielestä yrittämisen ja omistamisen kannusteita pitää Suomessa kehittää, ei heikentää.

Saarikko pohtii olisiko Suomessa tarpeen laatia verotukseen yli vaalikausien ylittyvä tiekartta, joka toisi yrityksille ennustettavuutta.

-Sellaista tiekarttaa ei tietenkään pidä tehdä, joka veisi Suomea väärään suuntaan, mutta yritysten toimintaedellytyksiä vahvistava verotuksen suunnitelma voisi lisätä Suomen houkuttelevuutta investointikohteena. Sitä kautta myös kasvolliset suomalaiset yrittäjät pystyisivät tehdä pitkäjänteisiä investointipäätöksiä tietäen, mitä tulevan pitää.

Saarikko odottaa, että entisen pääministerin, kansanedustaja Juha Sipilän johdolla käynnissä olevan kotimaisen omistajuuden ohjelman myötä löydetään uusia keinoja vahvistaa, monipuolistaa ja tasa-arvoistaa yritysten suomalaista omistajuutta.

-Suunniteltu Suomessa. Valmistettu Suomessa. Omistettu Suomessa. Tätä kaikkea Suomeen tarvitaan lisää. Meidän politiikassa eri tasoilla toimivien on osattava nykyistä paremmin kysyä yrittäjiltä ja omistajilta, mitä voimme tehdä sen hyväksi, että Suomeen saadaan uusia investointeja, työtä ja kasvua.

Kalli Keskustan ryhmäpuheenvuorossa: Koko Suomeen työpaikkoja, kestävää kasvua ja elämisen edellytyksiä
Keskustan ryhmäpuheenvuoron pitänyt kansanedustaja Eeva Kalli muistutti tänään, että koronan taklaamisen ohella meiltä vaaditaan myös kykyä nähdä pandemian yli. Koko Suomi on vietävä koronan jälkeiseen maailmaan entistä vahvempana ja entistä houkuttelevampana. On rakennettava tie sumusta valoon.
1.12.2020 / Uutiset
Petri Honkonen jätelaista:
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun
30.11.2020 / Uutiset
Keskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella
Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi puoluvaltuustosunnuntaina puolueen kuntavaaliohjelman. ”Keskusta – tekee toiveista totta”. Ohjelmassa linjataan Keskustan tavoitteita tulevalle vaalikaudelle.
29.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Yrittämisen kannusteita pitää lisätä, ei heikentää