Annika Saarikko: Yrittämisen kannusteita pitää lisätä, ei heikentää

Veronkorotukset ovat viimeinen keino talouden tasapainottamiseen, toteaa keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko. Perheyritysten liiton syyskokouksessa puhunut Saarikko korostaa, että Suomen ei kannata lähteä kiristämään etenkään yritysten verotusta.

-Koronan lasku maksetaan ja ihmisten palvelut rahoitetaan ainoastaan sitä kautta, että yritykset investoivat Suomeen ja luovat uusia tuotteita, joita ne vievät maailmanmarkkinoille. Vain yrittämisen kautta suomalaisille syntyy uusia työpaikkoja ja valtio saa verotuloja.

Saarikko korostaa, että keskustalle on ollut viime kuukausina koronakriisin hoidon ohella erittäin tärkeää, että hallitus on tehnyt yritysten toimintaedellytystä vahvistavia päätöksiä.

-Sähkövero on päätetty laskea EU:n minimiin, yrityksiä kannustetaan verotuksen lisävähennyksellä tiivistämään tutkimusyhteistyötä korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa, teollisuuden päästökauppakompensaatio uudistetaan sähköistymistä edistäväksi ja väylämaksujen puolitusta jatketaan. Jo aiemmin on otettu käyttöön investointien tuplapoistot. Lisäksi yrityksiä on tuettu koronan aikana merkittävällä tavalla ja kustannustuesta on tulossa vielä paranneltu versio.

Saarikko painottaa yritysten merkitystä koko Suomen hyvinvoinnille. Vaikka hallituksen päätöksissä tämä näkyy, pahoittelee Saarikko sitä, että hallituksen piiristä käytetyistä julkisista puheenvuoroista tämä kuva ei aina välity.

-Vaikka hallitus ei yritysveroihin korotuksia valmistele, yksistään puheet veronkorotuksista aiheuttavat yrityksissä huolta. Kaikenlainen epävakaus on myrkkyä etenkin perheyritysten kaltaisille pitkäjänteisille investoijille ja omistajille. Siksi pidän erittäin huonosti ajoitettuna keskustelua yritysverotuksen kiristämisestä. Keskustan mielestä yrittämisen ja omistamisen kannusteita pitää Suomessa kehittää, ei heikentää.

Saarikko pohtii olisiko Suomessa tarpeen laatia verotukseen yli vaalikausien ylittyvä tiekartta, joka toisi yrityksille ennustettavuutta.

-Sellaista tiekarttaa ei tietenkään pidä tehdä, joka veisi Suomea väärään suuntaan, mutta yritysten toimintaedellytyksiä vahvistava verotuksen suunnitelma voisi lisätä Suomen houkuttelevuutta investointikohteena. Sitä kautta myös kasvolliset suomalaiset yrittäjät pystyisivät tehdä pitkäjänteisiä investointipäätöksiä tietäen, mitä tulevan pitää.

Saarikko odottaa, että entisen pääministerin, kansanedustaja Juha Sipilän johdolla käynnissä olevan kotimaisen omistajuuden ohjelman myötä löydetään uusia keinoja vahvistaa, monipuolistaa ja tasa-arvoistaa yritysten suomalaista omistajuutta.

-Suunniteltu Suomessa. Valmistettu Suomessa. Omistettu Suomessa. Tätä kaikkea Suomeen tarvitaan lisää. Meidän politiikassa eri tasoilla toimivien on osattava nykyistä paremmin kysyä yrittäjiltä ja omistajilta, mitä voimme tehdä sen hyväksi, että Suomeen saadaan uusia investointeja, työtä ja kasvua.

Keskusta hakee viestinnän poliittista suunnittelijaa
Tehtävä on määräaikainen vanhempainvapaan sijaisuus välillä 10.1-30.6 2022. Hakuaikaa on jatkettu 31.10. asti.
21.10.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Yrittämisen kannusteita pitää lisätä, ei heikentää